כרבע מיליון שקלים נוספו למחירי הדירות בגלל תקנים ורגולציה

תקנים הם דבר חשוב ובטיחותי, אבל מתברר שהם ייקרו את מחירי הדירות החדשות בכ-230 אלף שקל • את הדברים אמר מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אמנון מרחב, בדיון על מחירי הדיור בוועדת הכספים • נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו: "אין סיכוי לעצור את עליות מחירי הדיור על ידי עצירת הביקוש לדירות" 

אמנון מרחב | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, חשף בדיון על מחירי הדיור השבוע בוועדת הכספים עד כמה חמור משבר הדיור. "אנחנו נכפיל את האוכולוסיה בתוך 30 שנה ואנחנו צריכים לבנות את כל מה שנבנה פה ב-70 שנה – בתוך 30 שנה בלבד. אנחנו צריכים לבנות 100 אלף דירות בשנה ואנחנו בונים 50 אלף בלבד. ממשלת השינוי צריכה לעשות שינוי מיידי בטיפול במשבר הדיור. אין סיכוי לעצור את עליות מחירי הדיור על ידי עצירת הביקוש לדירות. אנשים צריכים מקום לגור בו והאוכלוסייה פה עומדת לצמוח במהירות שיא בשנים הבאות ויש להתאים את קצב הבנייה לזה. מה שקורה כרגע בשוק הדיור דומה למדף בסופרמרקט שאין במחסן יותר מוצרים למלא אותו".

ראול סרוגו | צילום: כפיר סיון

סרוגו התייחס לנושא המחסור בדיור ציבורי ואמר: "יש לטפל בתחום הזה ויש להגדיר אותו 'דיור בר השגה' כפי שנעשה העולם. זה לא רק לעניים – יש צורך למצוא פתרונות דיור למגוון רחב של אוכלוסיות שכיום כבר ידם אינה משגת לרכוש דירה. בעניין זה צריך להפסיק את המלחמה במשקיעים כי כיום הם היחידים שמציעים דירות להשכרה ואין למי שלא יכול לקנות דירה לאן ללכת חוץ מלדירות שרכשו משקיעים".

מנכ"ל ההתאחדות, אמנון מרחב הציג את שורת הכשלים שמונעים בנייה: "יש פה בעיה של רמ"י בשיווק קרקע. גם אנשים פרטיים יצאו מהמשחק כי זו השקעה מצויינת לשבת על הקרקע. המדינה צריכה לתת תמריץ למכור קרקע פרטית. יש פה כשלים תכנוניים וקושי לייצר תשתיות שיתמכו בדירות. נציג מנהל התכנון שכח שלאחר אישור תוכנית בנייה של המדינה, מחכים כיום למשל ברמת גן 50 חודשים לאישורה בעיר. וועדה ממשלתית המליצה לפני שנתיים לאשר רישוי עצמי של האדריכל את הבנייה וזה יקצר בעשרה חודשים את האישור שכיום נמשך שנתיים. כולם חכמים להסתיר את הבעיות במקום לטפל בהן. צריך להבין את מהות התוספות של רגולציה בענף למחיר הדירה. מדובר על מעל 230 אלף שקל שנוספו למחיר הדירה בגלל כל מיני החלטות ותקנים שקיבלה המדינה. לא כל מה שרגולטור עושה זה לא נכון אבל צריך לקבל מושג על המשמעות. המרוויח הגדול ממכירת דירות היא מדינת ישראל שמקבלת 60% ממחיר הדירה על כל דירה שנבנית פה".

מרחב התיחס לדברים של חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי: "ביבס צודק, אין תשתיות לקלוט דירות. אבל העיריות חייבות להפסיק לעצור תכניות בוועדות מקומיות. למשל, תראו את הדיון שעלה על הארכת תמ"א 38 שחשובה ביותר כפי שהחליטה שרת הפנים איילת שקד. תמ"א 38 חייבת לקרות גם בפריפריה, וזה יקרה אם המדינה תקבל הצעתנו לביצוע טקס-קרדיט, הטבות מס למי שיבנה בפריפריה".

מרחב הציג שורת כלים שעל המדינה לייצר לעידוד בנייה: "יש להגדיל את היצע הדירות באמצעות הצעדים הבאים: יש להביא לכאן מיידית 30 אלף עובדי בניין זרים במקצועות הרטובים, שבהם ישראלים לא מוכנים לעבוד – הם ייבנו את בסיס הבניינים וייצרו מעל 60 אלף מקומות עבודה חדשים לישראלים בעבודות הגמר. ללא הבאתם לא ניתן להגדיל את התחלות הבניה. הממשלה צריכה להתחיל בשיווק מאסיבי של קרקעות מדינה בכל הארץ, כולל באיזורי הביקוש, ולתמרץ בהקלות מס לתקופה מוגבלת מכירת קרקע פרטית. בנוסף, הממשלה צריכה לתמרץ כלכלית רשויות מקומיות שיאשרו תוספת יחידות דיור בהתחדשות עירונית ולהפחית את חסם הבירוקרטיה הכבד התחלות בנייה על ידי אישור 'רישוי עצמי' של היתרי בנייה על ידי אדריכלים פרטיים וקיצור הליכי התכנון בוועדות המחוזיות ובותמ״ל".

כתיבת תגובה