קורונה ועסקים: הלוואות ייעודיות ודחיית תשלומי משכנתאות

הבנקים והגופים הפיננסיים הגדולים מודיעים על מסלולים ייעודיים להלוואות כמו גם אפשרות לדחיית תשלומי משכנתאות למניעת קריסת עסקים • וגם: אלו מגבלות משמעותיות על ההטבות ישנן בחלק מהבנקים שאינן מתפרסמות?

התפשטות הקורונה בישראל עומדת להקשות על חיי האזרחים וניהול העסקים לכל רוחב המשק. הקושי העיקרי בעסקים הוא התזרים ועל פיו ייפול או יקום העסק.

הנחיות משרד הבריאות אמש, לסגירת כל אולמות האירועים, המסעדות ומקומות הבילוי, מעמידות בספק את סיכויי בעלי העסקים בתחומים אלו, לשרוד את התקופה הבאה. עם יציאת הנחיות נוספות, הצפויות להגיע, אם חלילה תוסיף המחלה ותתפשט, תצרף אליהם עוד בעלי עסקים מתחומים רבים.

כדי למנוע מעסקים רבים ליפול ולמשוך אתם את המשק כלפי מטה, נערכת מדינת ישראל לתמוך בבעלי העסקים והעמידה ערבות מדינה על הלוואות עד סך כעשרה מיליארד שקלים, שיינתנו לעסקים על ידי בנקים וגופים פיננסיים נוספים, על מנת שיצליחו להחזיק את הראש מעל המים, גם בעת תקופה קשה זו.

במקביל פרסם בנק ישראל' שורה של הקלות מוניטריות, על מנת להקל על בעלי העסקים והאזרחים, לעבור את התקופה הקשה.

במסגרת סיוע לבעלי העסקים, יעמידו בנק לאומי ומנורה, הלוואות בערבות המדינה, לעסקים קטנים ובינוניים שנקלעו לקשיים כתוצאה מהתפשטות הנגיף. ההלוואה תועמד ללקוחות כל הבנקים  בתנאים מועדפים ובהליך אישור מזורז.

בנק לאומי הודיע היום, כי לאור התפשטות נגיף הקורונה בישראל, ומתוך רצון להקל על עסקים קטנים ובינוניים שנקלעו לקשיים תזרימיים כתוצאה מהתפשטות הנגיף, הבנק יציע מסלול הלוואה ייעודי לאותם עסקים, וזאת במסגרת הקרן להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, ועל רקע החלטת הממשלה, להגדיל את תקציבי הסיוע לעסקים בתקופה זו.

ההלוואה הינה בגובה של עד 500,000 ש"ח או עד 8% מהמחזור השנתי האחרון של בית העסק (הגבוה מביניהם), לתקופה של עד 5 שנים, עם אפשרות לדחות את תשלום קרן ההלוואה (גרייס) לתקופה של עד 6 חודשים.

ההלוואה דורשת בטוחה בשיעור של 10% מגובה ההלוואה, ותינתן בריבית של החל מ- P+1.5%. כמו כן, על מנת לסייע לעסקים בתקופה רגישה זו, מתחייב לאומי ללוח זמנים קצר לטיפול בבקשה של עד 9 ימי עסקים.

גם בבנק מזרחי טפחות מציעים לעסקים קטנים ובינוניים הלוואה דומה בתנאים דומים, מקרנות בערבות מדינה, זאת כאמור על רקע החלטת ראש הממשלה ומשרד האוצר. במזרחי טפחות אומרים כי לאור המצב, ההלוואות יוענקו במסלול מהיר ובליווי בנקאי אישי צמוד. את ההלוואה מעניקים בבנק מזרחי בשיתוף הפניקס ואלטשולר שחם.

בנוסף מציג הבנק 'הלוואה ברגע' – הלוואה מהירה במגוון ערוצי הבנקאות הישירה: באתר, באפליקציה ובעמדות השירות, ללא צורך בחתימה בסניף, כולל אפשרות לדחיית התשלום הראשון ב-45 יום.

חברת האשראי כ.א.ל. נרתמת גם היא לסייע לבתי עסק קטנים, ותאפשר הקדמת זיכויים ודחיית תשלומי הלוואות ללא עלות, זאת על רקע משבר הקורונה, שיוצר אי ודאות ופוטנציאל לפגיעה כלכלית.

בכאל אומרים, כי "מתוך הכרה בכך שהאלמנט התזרימי הוא גורם מכביד ביותר בתקופה זו, כאל תאפשר לבתי עסק קטנים (בעלי מחזור סליקה של עד 100 אלף ש"ח לחודש), ליהנות מהקדמת זיכויים ללא עלות, ולבתי עסק שכבר נטלו הלוואה בעבר, לבצע פריסה מחדש ו/או דחיית תשלום, לעד שלושה חודשים, ללא עלות. ההטבה תינתן באמצעות פנייה למוקדי השירות של כאל ותהיה בתוקף עד להודעה חדשה".

לוי הלוי, מנכ"ל כאל אמר, כי "למשבר הקורונה השלכות כלכליות-חברתיות, וכבר עכשיו אנו עדים, לפגיעה ממשית במגוון רחב של עסקים קטנים ועצמאים. לכן, הכרזנו בשעה זו, על סיוע שיקל על לקוחותינו להתמודד עם המצב, כולנו מקווים שהשגרה תשוב אלינו במהרה ומאחלים בריאות איתנה לכולם".

ב'ביזנעס' מבקשים להתריע ולהזכיר כי לכל שבת יש מוצאי שבת וכל הלוואה צריך להחזיר בסופו של דבר. נטילת הלוואות באופן לא שקול, עלול לגרור את העסק להוצאות חודשיות למשך 5-6 שנים קדימה, וכדאי מאוד לחשב כמה בדיוק העסק צריך. מומחים לכלכלת בית מדגישים שלעולם לא כדאי לקחת 'עוד קצת' הלוואה על הדרך, רק כי הבנק אישר, אלא להתנהל בזהירות ובחשבון.

דחיית המשכנתא? לא לך

הקלה נוספת שמתפרסמת מטעם בנק ישראל, עוסקת בנושא דחיית תשלומי המשכנתאות. הבנקים הגדולים מיישרים קו, ומציעים ללקוחות אפשרות להקפיא את המשכנתא ולקבל פטור מלא מעמלה. פסק הזמן מאפשר עד שלושה חודשי דחייה של תשלומי המשכנתא, כולל הקרן והריבית.

מהבנקים הגדולים נמסר, כי "לאור התפשטות נגיף הקורונה בישראל, ומתוך רצון להקל על לקוחות שכירים ועצמאיים שנמצאים בבידוד ביתי, או אשר נתקלים בבעיות בתזרים המזומנים לאור המצב, הבנק מציע ללקוחות בעלי משכנתא, לבצע הקפאה זמנית של המשכנתא ולקבל פטור מלא מעמלה בגין ההקפאה, וזאת עד להודעה חדשה".

מדובר בעד שלושה חודשי דחייה של תשלומי המשכנתא, כאשר תשלומי המשכנתא שנידחים, ייפרסו מחדש על פני יתרת תקופת המשכנתא. חשוב לציין כי בבנקים מפנים את הלקוחות המעוניינים לבקש דחייה למוקד הטלפוני, ללא צורך בהגעה פיזית לסניף. נוסיף כי בבנק מזרחי טפחות מציעים דחייה של עד ארבעה חודשים בהחזרי המשכנתא.

ההודעה של הבנקים מגיעה, על רקע דבריו של מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, אשר אמר כי המערכת הבנקאית תדע להתמודד עם אתגרי התקופה וכי המערכת תפעל ברגישות והתחשבות עם הלקוחות, כדי שיצליחו לעבור בהצלחה את אתגר הקורונה.

מדמון הדגיש, כי "ככלל, המדיניות של המערכת (כמובן, כל בנק לפי מדיניותו ועסקיו) הינה מרחיבה, מכילה ותומכת בעסקים בריאים שנקלעו למצוקה נקודתית, כתוצאה מאירוע זה. המערכת הבנקאית בוחנת מעת לעת את המצב ותבצע התאמה רלוונטית, במגוון הכלים ביחס לצרכים".

מבדיקת 'ביזנעס' עולה, כי הבנקים שמפרסמים בראש כל חוצות על האפשרות לדחיית תשלומי המשכנתא, לא מגלים ללקוחות שיש מגבלות משמעותיות מאוד, שאינן מאפשרות לכולם לבצע בפועל את הדחייה. לקוחות רבים שפנו לבנקים, גילו שישנם קריטריונים קשוחים ורבים מהפונים קבלו תשובה שהם אינם עונים על ההגדרות.

כך למשל, כמעט כל הזוכים בהגרלות של מחיר למשתכן, לא יוכלו לקבל את הדחייה המדוברת. בחלק מהבנקים דורשים, שהמשכנתא לא עוברת את שווי 70% מהנכס, זאת לפי השמאות הקיימת בבנק. לקוחות רבים גילו כי גם אם השמאות נעשתה לפני 5 ו-10 שנים ובינתיים ערך הדירה עלה, בבנק מתייחסים לשמאות הישנה לפני עליית הערך ולא מאפשרים דחיית תשלומי המשכנתא בשלושה חודשים.

על פי ההוראות של תוכנית מחיר למשתכן, הבנק היה רשאי לחשב את גובה המשכנתא לפי שווי השוק של הדירה (באמצעות הערכת שמאי) ולא לפי מחיר רכישתה בפועל, ובלבד שההון העצמי של הרוכש לא יפחת מ-100,000 ש"ח ושווי הדירה אינו עולה על 1.8 מיליון ש"ח. הוראה זו אפשרה מתן משכנתא בשיעור של 75% ממחיר הדירה בהערכת השמאי, כלומר בשיעור של למעלה מ-75% ממחירה בפועל בעת רכישתה.

הגבלת הבנקים כאמור, על דחיית המשכנתא לשלושה חודשים קדימה, רק אם המשכנתא איננה עוברת את השווי של 70% משמאות הנכס בעת רכישתו, מונעת מרוב רוכשי מחיר למשתכן, ליהנות מהטבה זו למרות שעתה ההלוואה עומדת על הרבה פחות מ-70% משווי הנכס.

לקוחות בנקים אחרים אמרו ל'ביזנעס' כי נאמר להם בבנק, שההקלה איננה חלה על הלוואת משרד האוצר אלא רק על הלוואת בנקים וכי רק בעלי משכנתאות שלא היו להם פיגורים כלל בעבר, יכולים לדחות את תשלומי המשכנתא, לשלושה חודשים הבאים. נוסיף כי עד כה לא עלה בידינו לברר, האם וכיצד נרשמת דחייה זו בנתוני בי.די.אי ובמאגר נתוני האשראי.

כתיבת תגובה