למרות דרעי | תוך שנתיים הסיב האופטי ב-80% פריסה

בדיון בו החלה ועדת הכלכלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את החוק שנועד להאיץ פריסת תשתית סיבים בבניינים משותפים, סיפרו משרד האוצר כי עד סוף השנה נגיע לפריסה של 50% מהמדינה | יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון בדיון: מיד לאחר התקציב נזמן את שר התקשורת לדיון בנושא ונצפה להלוואה של 400 מיליון שקל מהמדינה לקופת התמרוץ | "בעולם עשו זאת תוך עשור ואם נצליח לעשות זאת תוך 5 שנים זה יהיה הכי מהר", אמר נציג משרד הכלכלה בדיון

פריסת סיבים אופטיים במטולה | צילום ארכיון: יח"צ בזק

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, החלה אתמול להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק התקשורת בהצעת חוק ההסדרים, שעוסק בתיקונים שנועדו להגביר את פריסת הסיבים האופטיים לשירותי אינטרנט מהיר. במהלך הדיון עלו קשיי פריסת התשתית בפריפריה, והיו"ר ביטון אמר: "מיד לאחר התקציב תזמן הוועדה את שר התקשורת ומנכ"לית משרדו לדיונים בנושא. אנחנו מצפים להלוואה של 400 מיליון שקל לקרן הפריסה שהחזרה מובטח, וכך נוכל להאיץ את צמצום הפערים מול הפריפריה החברתית והגיאוגרפית"

רכזת תקשורת באגף התקציבים באוצר, ספיר אפרגן, אמרה כי בסופו של דבר יגיע סיב לכל בית במדינת ישראל. היא הסבירה כי לאחר אישור הרפורמה לפריסת הסיבים, בוועדת הכלכלה, עלו בעיות של חברות התשתית שפוגעות ביכולת הפריסה שלהן. לדבריה, מטרת התיקון היא לאפשר להן לפרוס ביתר קלות תשתית בבניינים משותפים.

לפי נתונים שמסרה אפרגן עולה כי השנה תגיע הפריסה ל-50% מהמדינה. היא הסבירה כי הבקשה היא לשנות את מנגנון הסירוב של בעלי בתים בבניינים משותפים, כך שמי שיוכל להניע את הפריסה בבניין יהיה בעל רישיון, בהסכמת בעל דירה. הוא יידע את הדיירים ואם לא תהייה התנגדות יוכל להניח תשתית לאחר 30 יום.

סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, עופר רז דרור, אמר כי תוך שנתיים נגיע ל-80% פריסה, וצריך להתמודד עם 15-20 אחוז האחרונים שהם הקשים. הוא הוסיף כי לא ניתן לפרוס תשתית ארצית תוך שנה שנתיים, ואמר כי בעולם עשו זאת תוך עשור ואם נצליח לעשות זאת תוך 5 שנים זה יהיה הכי מהר.

ח"כ רון כץ התייחס לתיקון הנדון ואמר כי אם יש סיב של חברה אחת לא צריך לדרוש שוב אישור מחדש לחברה שנייה. הוא הוסיף כי לא צריך גם לאפשר למתנגד אחד לעצור חיבור של בניין בן 500 משפחות. בעניין זה הוועדה לא סיימה את ניסוח הצעת החוק, והדיון בה יימשך בשבוע הבא.

את הדיון סיכם היו"ר ביטון כשאמר כי מיד לאחר התקציב תזמן הוועדה את שר התקשורת והמנכ"לית לשני דיונים, האחר יעסוק בהאצת הפריסה בפריפריה והשני בהשפעת הפריסה על ההשקעה בהפקות מקור. באשר לפריסה אמר היו"ר ביטון: "אנחנו מצפים לחבילה של 400 מיליון שקל לקרן התמרוץ, שההחזר שלה מובטח, כך נצמצם פערים מול הפריפריה החברתית והגיאוגרפית. כמו כן נבקש תשובות והתייחסות להשקעות בהפקות מקור". עוד ביקש היו"ר ביטון לבחון האם אפשר לשלב בהצעת החוק את בקשתו של ח"כ כץ, לפיה בניין שכבר חובר לסיב של חברה אחת לא יצטרך לקבל אישור עבור כל חברה מחדש.

ומה דעתם של החרדים?

במהלך הדיון אמר נציג המשרד לשוויון חברתי, אמיר וייס: "בזק תפרוס רק ל-50% ממשקי הבית בחברה הערבית, בעיקר בצפון ובמשולש ופחות בנגב ובמזרח ירושלים, ואנחנו מעוניינים לתקן את החוק כך שייתן מענה לפריסת סיבים בחברה הערבית". איפרגן השיבה כי הדבר לא נעלם מעיני הממשלה, וכי יש כוונה להקים צוות ממשלתי שיעסוק במיפוי והמלצה על הסרת חסמים, במיוחד בחברה הערבית".

בעוד משתתפי הדיון הוגיעו את מוחם על מנת לדאוג לחברה הערבית, לפני כחודשיים נחשף בגל"צ כי ח"כ אריה דרעי, בעת תפקידו כשר הפנים סירב במשך עשרה חודשים לחתום על תקנה שהופכת את הסיבים האופטיים לחלק מהתשתית הבסיסית של בניינים חדשים, ואכן במהלך חודשים ארוכים אלו נבנו בתים ללא התשתית.

דרעי לא הכחיש את הדיווח ומסר בתגובה לדיווח: "אכן, לפני מספר חודשים הוגשה לשר בקשה לחתום על תקנות המחייבות התקנת תשתית לסיבים אופטיים בפרויקטי בינוי חדשים ובכך לאפשר, בין השאר חיבור מהיר לאינטרנט ישירות לבתים בפרויקטים אלו. התקנות נבחנו מול כלל הגורמים המקצועיים במינהל תכנון, ומול הלשכה המשפטית במשרד הפנים. בין שאר הנושאים שנבחנו, ביקש השר לשים את הדעת על מניעת פגיעה ברגשות ציבור אשר על פי השקפתו מתנגד לחלוטין לכל שימוש באינטרנט ובוודאי להתקנת תשתית המאפשרת חיבור ישיר של אינטרנט לביתו".

לסיכום אמר: "לאחר בחינת הנושא לעומק ובתאום עם משרד המשפטים ומשרד התקשורת סוכם כי רשות הרישוי המקצועית בעיר (לא יו"ר הרשות המקומית) תוכל להעניק פטור ליזמים להתקנת התשתית בבניינים אשר יוכח כי רוב הדירים בבניין מתנגדים לחיבור אינטרנט לביתם. עם הטמעת השינויים שסוכמו חתם השר דרעי על התקנות".

כתיבת תגובה