למרות התחלואה הנמוכה; התקנות המגבילות בנתב"ג הוארכו

הוארכו התקנות המגבילות הפעלת שדות תעופה וטיסות בחודש נוסף עד לתאריך ה-15 בנובמבר 2021 | בנוסף לשאר התקנות שהיו עד כה, הוחלט כי איש צוות שאינו מחוסן או מחלים יצטרך להיבדק לפני טיסה היוצאת מישראל אם שהה בארץ למעלה מ-72 שעות, בהתאם לכלל החל על נוסעים | ההגבלה על כניסה לתא הטייס למי שאינו חיוני, הוסרה | דרישה לביטול החובה להיבדק לפני העלייה למטוס

נתב"ג בימי הקורונה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה את הארכת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות, ב-28 ימים נוספים עד לתאריך ה-15 בנובמבר 2021.

התקנות עוסקות בהגבלות כלליות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הקורונה, ואתמול אושר תיקון לתקנות, המבקש להבהיר כי איש צוות שאינו מחוסן או מחלים יצטרך להיבדק לפני טיסה היוצאת מישראל אם שהה בארץ למעלה מ-72 שעות, בהתאם לכלל החל על נוסעים.

נציגת משרד הבריאות, עו"ד טל פוקס, הציגה את התקנות ואמרה כי אחד התיקונים יבטל את איסור הכניסה לתא הטייס למי שאינו חיוני, וזאת בהתאם לדעת אנשי המקצוע לפיהן ההגבלות הקיימות על עצם הכניסה למטוס מספיקות. שינוי שני הוא הבהרה כי גם איש צוות שאינו מחוסן או מחלים צריך להציג בדיקת קורונה שלילית 72 שעות לפני היציאה מישראל, כפי שמחויבים נוספים שאינם מחוסנים או מחלימים.

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, בירך על הסרת הגבלת הכניסה לתא הטייס, ואמר כי גם כך זה כמעט ולא קורה. עם זאת הוא הוסיף כי התקנות מוארכות כבר כמעט שנתיים, והגיע הזמן לחשוב על התנהלות עם הקורונה.

ח"כ צבי האוזר שהשתתף בדיון ביקש להתייחס לנושא הדרישה מכל נכנס לישראל, גם מחלים או מחוסן חיסון שלישי, להיבדק לפני העלייה לטיסה. הוא הסביר כי העלות היא גבוהה, כ-100 יורו לנוסע וכ-60-70 מיליון שקל בחודש על הנוסעים, והגיע הזמן לבטל זאת. בין היתר ציין האוזר, כי מדינות אחרות אינן דורשת זאת.

מנהל רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, הצטרף לדברים ואמר כי באוגוסט-ספטמבר 70 אלף מנוסעי אל על היו חייבים בבדיקה, ורק 20 איש ביטולו טיסה. גם אם נניח שכולם ביטלו כי חלו בקורונה, אמר פלדשו, אז מדובר ב-0.5% וזה שולי ולכן מומלץ לבטל את הבדיקה.

על כך השיבה ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אילנה גנס, כי לוועדת החריגים הגיעו 2,000 פניות של מאומתים שביקשו בכל זאת לחזור לישראל. לדבריה, "גם אם המספרים קטנים, ויכול להיות שלא, זה מאוד משמעותי לעיכוב כניסת וריאנטים לארץ. רק בשיטה הזו נוכל לזהות דעיכה חיסונית. אם נפטור באופן גורף נפספס אינדיקטור קריטי שיאפשר לזהות את זה".

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, אמר בדיון כי "מדינות בעולם מנסות לאחד סטנדרטים בשביל שהתנועה תהייה קלה וחלקה יותר, וישראל היא יוצאת דופן בדרישות שלה. הוועדה צריכה להנחות כמה שיותר להתיישר לסטנדרטים בינלאומיים".

היו"ר ביטון התייחס לכך, לאחר אישור תיקון התקנות, ואמר כי הוועדה מבקשת לבדוק מה מדינות אחרות עושות. הוא ביקש נתונים על ביטולי טיסות של אנשים שהתגלו חולים, ואמר כי בבקשה להארכת התקנות בחודש הבא הוא מצפה לראות העמקה בנושא ודיווח מבוסס על נתונים כמותיים. באשר לתיירות הנכנסת אמר היו"ר ביטון, כי ערים כמו ירושלים ונצרת הן הנפגעות העיקריות, ואם לא ייתן מענה ספציפי לנפגעים, או שתיפתח האפשרות לכניסת תיירים, הוועדה תשוב ותכנס דיון בנושא.

כתיבת תגובה