מגיפת הקורונה? עוד הזדמנות ללכת על לימונדה

אם אתם סבורים שבעידן כזה יש לשמור את הכסף בכיסים ומתחת למזרנים, אל תמשיכו לקרוא את הכתבה הזו. אם אתם חושבים שחייבים להמשיך ככל הניתן בשגרת החיים, כדאי לכם להמשיך ולקרוא. אם אתם חושבים שדווקא מתקופות משבר אפשר להרוויח יותר, אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו שתלמד אתכם כיצד הופכים את הלימון ללימונדה

תמונה: shutterstock

להלן כל מה שרציתם לדעת על השקעות בכלל ועל השקעות בתקופות משבר בפרט. מה ההבדל בין חברות ציבוריות לחברות פרטיות, מה קורה לשוק ההון ולבורסות העולם ואיך כל זה קשור לכיס שלכם ויכול לעזור לכם לחתן את הילדים, לרכוש דירה חדשה ולעזור לכם אחרי גיל הפרישה. שווה קריאה.

מדוע אנו עדים ל"נפילות" חוזרות ונשנות בבורסות העולם?

מצבי משבר מייצרים זעזועים בשוק ההון. ככל שאי הוודאות נפרסת על פני זמן ממושך יותר כך הופכים הזעזועים לירידות. הירידות תהיינה גם בהכנסותיהן של החברות, שהן אלו שקובעות באמת את שווי החברה ולא מידת הביקוש שיש למנייתה.

מחירן של כל המניות יורד או שישנן מניות שעולות, ובכלל, אם לא בבורסה, במה אפשר להשקיע?

אז ככה. ישנן מניות בודדות שרשמו בשבוע האחרון זינוק של עשרות אחוזים. אלו הן מניות של חברות שמפתחות חיסון, ערכת בדיקה, תוכנה לניהול משבר וכל מוצר שעשוי להידרש כדי להתמודד עם המגיפה העולמית. כל היתר, מי יותר ומי פחות, נמצאות בירידה.

חייבים להבין כיצד עובד שוק ההשקעות. שוק ההשקעות נחלק לשני ענפים עיקריים: השקעות בחברות ציבוריות שנסחרות בבורסה בישראל או בכל בורסה אחרת בעולם, והשקעות בחברות ויוזמות פרטיות שאינם שייכים לציבור.

מה היתרון בהשקעה בבורסה, זאת אומרת במניות או אגרות חוב של חברות ציבוריות?

השחקנים בשוק זה הינם למעלה מאלף גופי השקעה ובהם בנקים חברות ביטוח, בתי השקעות, פמילי-אופיס'ס (משרדים משפחתיים) ויועצי השקעות. מדובר בחברות העוסקות בתחומי המסחר, הבנקאות, הנדל"ן והתעשיות השונות. בדרך כלל, לחברות הנסחרות בבורסה יש הכנסות של מיליוני דולרים עד מיליארדי דולרים בשנה, ושווי השוק של כל אחת מהן הוא מעשרות מיליונים ועד עשרות מיליארדים.

היתרונות העיקריים של השקעות בחברות ציבוריות הם:

שקיפות – חברות ציבוריות חייבות לדווח על כל אירוע משמעותי בחייהן, אם הן לא מדווחות הן צפויות לקנסות כבדים ולפעמים גם לאמצעי ענישה כבדים המוטלים על מנהליהם. סחירות – ניתן בכל עת לממש את ההשקעה, לעיתים ברווח ולעיתים בהפסד אך תמיד ניתן להפוך את ההשקעה לכסף. השווי ידוע – מכיוון שההשקעה נסחרת על בסיס שעתי/יומי או שבועי ניתן בכל נקודת זמן לדעת מהו שווי ההשקעה. שווי הוגן – מכיוון שמחיר המניה נקבע לפי השווי שהציבור מוכן לשלם עבורה, הרי שכוחות השוק קובעים את מחיר המניה. אך זה גם עקב אכילס של השקעות בחברות ציבוריות כפי שתוכלו לקרוא בהמשך.

החסרונות העיקריים של השקעות בחברות ציבוריות הם:

קבלת החלטות – מכיוון שמדובר על חברות ציבוריות שנדרשות לדווח על כל פעילות משמעותית, ובנוסף יש אחריות אישית של הדירקטורים, קבלת ההחלטות נמשכת זמן רב. מסיבות אלו חברות מסוג זה לא תיקחנה סיכונים גדולים, ובשל כך הסיכוי לקפיצת ערך משמעותית בשווי ההשקעה הוא קטן בהתאם. עלות האחזקה – המחיר שתשלם חברה ציבורית כדי להיות כזו מתחילה במאתיים אלף דולר ומטפסת עד לעלות של מיליוני דולרים בשנה. דבר זה עשוי לפגוע משמעותי ברווח של החברה, משום כך, בדרך כלל, רק חברות גדולות יבחרו להיות ציבוריות. אין סודות – מכיוון שחברה ציבורית חייבת לדווח לציבור, קשה לשמור על סודות מסחריים משמעותיים. גם זה פוגם באטרקטיביות של החברות. שיקולים צדדיים – מחיר מניה של חברה ציבורית מושפע משיקולים שאינם בהכרח שיקולי שווי החברה, כמו למשל מצב הרוח בענף, או מצב המשק הכללי. בדרך כלל, רוב הנפילות בבורסות בעולם באות מפאניקה ולא מירידת ערך אמיתית בשווי החברות.

אילו אופציות נוספות עומדות בפני מי שרוצה להשקיע את כספו במחשבה על העתיד הקרוב או הרחוק?

כאן אנחנו מגיעים לענף השני של ההשקעות והוא השקעות בחברות פרטיות. בשוק זה פועלים בישראל כ־300 גופי השקעה. בהם תוכלו למצוא מחלקות מיוחדות בבנקים מסחריים, בחברות הביטוח ובקרנות הפנסיה. בנקים להשקעות, משרדים משפחתיים (פמילי אופיס) שמנהלים כסף פרטי של משפחות בעלות הון ויועצי השקעות רבים. כל אלה עומדים לרשות המשקיעים המעוניינים להשקיע בחברות פרטיות שאינן נסחרות בבורסה.

אגב, כדאי שתדעו שקבוצת 'בסדנו' היא היחידה בכל השוק הענק הזה שפועלת עם פיקוח הלכתי (ל'בסדנו' תעודת כשרות של בד"צ העדה החרדית ירושלים). והיא גם מהיחידות שמחזיקה משרד פעיל גם בארצות הברית.

עתה נחזור להסבר אודות ההשקעה בחברות הפרטיות: בהבדל מחברה ציבורית, החברה הפרטית אינה נסחרת בבורסה ומשום כך השקעה בה נחשבת כמסוכנת יותר. אך… היא גם בעלת סיכויים לרווחים גדולים יותר. משום שאתם בוודאי כבר יודעים את הכלל בהשקעות "כגודל הסיכון – גודל הסיכוי".

ברוב המקרים מדובר בחברות קטנות שמייצרות הכנסות בהיקפים של בין אפס למיליוני שקלים בודדים בשנה, ושוויין נע בין מיליוני דולרים ועד עשרות מיליונים. בשוק זה קיימות הזדמנויות עסקיות אמיתיות שכן אם תהיה קפיצה בשווי היא עשויה להיות בהיקפים משמעותיים מאד. רוב ה"אקזיטים" שעליהם אנו שומעים בתקשורת, מתרחשים בחברות הפרטיות. בחלק מהמקרים מדובר בחברות פרטיות שהפכו לחברות ציבוריות.

מה היתרונות בהשקעה בחברות פרטיות?

יש יתרונות ויש גם חסרונות כמו בכל תחום. היתרונות העיקריים של השקעות בחברות פרטיות הם:

עליית ערך משמעותית – מכיוון שבהרבה מקרים מדובר בחברות בתחילת הדרך, הן עשויות לייצר למשקיע מכפלות – של פי כמה ולפעמים אפילו פי כמה עשרות – על השקעתם. אלו האקזיטים המפורסמים שאתם שומעים עליהם. כאשר חברה ישראלית נרכשת במחיר של מיליארד דולר, המשקיעים שנכנסו בהתחלה שמו סכומים אפסיים ביחס לסכום איתו הם יוצאים מההשקעה. אגב, ישנם גם הרבה אקזיטים שלא שומעים עליהם מכיוון שהם מייצרים "רק" פי שלושה או פי ארבעה על ההשקעה שהמשקיעים השקיעו בחברה. עלות אחזקה נמוכה – מכיוון שהגופים הפרטיים "רזים" ומחזיקים צוות מצומצם, אין להם את המנגנון הניהול והדיווח הכבד שיש לחברות ציבוריות, עלות האחזקה שלהם מסתכמת באלפי שקלים בשנה עניין זניח. סודיות (כמעט) מובטחת – חברה פרטית יכולה לשמור על הסודות שלה מפני המתחרים, דבר שעוזר לה לייצר קניין רוחני ייחודי במהירות וביעילות. שינוי מודל עסקי – חברה פרטית יכולה לקבל החלטות במהירות ולהשתנות לפי מצב השוק. משבר הקורונה ומשברים אחרים שהיו בעבר הוכיחו שחברות מסוג זה מתנהלות ביעילות שונה לחלוטין מחברות גדולות שמסלול קבלת ההחלטות שלהן ארוך ומייגע.

החסרונות העיקריים של השקעות בחברות פרטיות הם:

אין דיווח שוטף – מכיוון שחברות פרטיות אינן חייבות בדיווחים על כל פעולה משמעותית, המשקיעים מדווחים רק פעם בכמה חודשים. דבר זה יוצר אי בהירות אצל המשקיעים ועלול לייצר חששות. השוק לא קובע – שווי החברה ממנו נגזר גובה ההשקעה נקבע במשא ומתן בין המשקיע לחברה ולא תמיד משקף את השווי האמיתי. פעמים רבות שהשווי האמיתי של החברה גבוה יותר מהשווי לפיו השקענו בה. כמעט לא סחיר – השקעה בחברה פרטית אינה נזילה, ומשום כך על המשקיע להתאזר בסבלנות אם הוא רוצה למכור את השקעתו.

אמרתם בסדנו, למה בסדנו ואיך זה יכול לעזור לי בתקופת משבר כמו מגיפת הקורונה?

בסדנו מתמחה בהשקעות בחברות פרטיות ומשבר הקורונה שיצר פאניקה בשוק ההשקעות יוצר לבסדנו ומשקיעיה הזדמנות נדירה להשקיע בחברות איכותיות במחיר אטרקטיבי במיוחד. בנוסף, בשל האופי החדש של כלכלת העולם שמחייב התנהלות מרחוק (אונליין), ישנן חברות בקבוצת בסדנו שמקבלות הזדמנות להתפתח לשווקים חדשים.

אז איך אפשר להפוך הלימון החמוץ הזה ללימונדה?

על־מנת לקבל מידע ראשוני על הדרך בה אפשר לנצל גם את המגיפה הזו ולהפוך את הלימון ללימונדה, יש להירשם לוובינר. זהו סמינר של רבע שעה שיתקיים ביום שני התקשרו:

076-599-3510 או השאירו פרטים ב הרשמו כאן!

ואנחנו נחזור אליכם עם מספר קוד אליו תוכלו להתקשר וללמוד איך לנצל גם את המשבר הזה לטובה!

כתיבת תגובה