מול הירידה בהכנסות: אושרה ההארכה לתחנות הרדיו האזוריות

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית: הרשות השנייה תוכל להאריך את הזיכיונות של תחנות הרדיו האזוריות ב-4 שנים נוספות | בדיון היום נקבע כי החלטת המועצה בדבר הארכת הזיכיון לתקופה רביעית תהייה בין היתר בהתחשב בהיבטים כלכליים

שידור רדיו | צילום ארכיון: משה שי, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה הבוקר לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ שרן השכל וקבוצת חברי כנסת, לתת לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו סמכות להאריך את תוקף הזיכיונות לשידור רדיו אזורי בארבע שנים נוספות, ללא מכרז.

בדיון הקודם, בו אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה, נקבע כי את ההארכה תוכל לתת הרשות רק לבעלי זיכיונות המצויים בתקופת הזיכיון האחרונה האפשרית לפי החוק, בהתבסס על נימוקים מיוחדים הקשורים, בין היתר, להיבטים כלכליים. הבוקר הסבירו ח"כ גילה גמליאל וח"כ קרן ברק כי הניסוח יקשה על מימוש תכלית הצעת החוק. לדברים הצטרף יו"ר הרשות השנייה, עדן בר טל, שאמר כי הנוסח האמור לא ייצר ודאות

היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, הזכיר כי התנהל דיון שנוגע לטעמים להארכה והוועדה הבינה שהיו קשיים כלכליים, שנובעים בין היתר מתקופת הקורונה, אך לא רק. לכן, הוסיף עו"ד עצמון, החליטה הוועדה שההארכה תהייה "מנימוקים מיוחדים הנוגעים, בין היתר, להיבטים כלכליים".

ח"כ גמליאל הגיבה כי לא דובר על היבטים כלכליים בהכרח, וכי חברות וחברי הכנסת התעקשו שזה לא יהיה אמירה חד משמעית הקשורה להיבט כלכלי. לדבריה, "זה עלול לייצר בעיות בבית המשפט בהמשך". עו"ד עצמון התייחס לכך ואמר כי החוק קובע חובת מכרז פומבי ואם יש חריג אז הוא חריג, וכשמדובר על הארכה רביעית נכון שתהייה מנימוקים מיוחדים.

יו"ר המועצה בר טל אמר כי הכנסת "שיקולים מיוחדים" תהייה פתח לצרה אופרטיבית ומשפטית מבחינת הרשות. "נימוקים מיוחדים יצטרכו להיות בדרגת שכנוע כזו שלא תייצר ודאות לערוצים, שיצטרכו להראות שיש להם חיים", אמר בר טל. ח"כ ברק הוסיפה: "המועצה ממילא צריכה לנמק ואנחנו לא רוצים לתת כאילו ודאות ביד אחת, ולסרס את הודאות הזו ביד השנייה". ח"כ גמליאל הוסיפה: "אנחנו רוצים כמה שפחות פרשנויות. המילה 'מיוחדים' יכולה לקבל פרשנות שתהרוס את תכלית החוק".

נציגת לובי 99, זוהר אלטמן רפאל, אמרה כי הנוסח שאושר בקריאה ראשונה הוא סביר, שכן מדובר בהארכה רביעית, שדרושים לה נימוקים מיוחדים אם אין מכרז. היא הוסיפה כי תכלית המכרז זה לייצר תחרות ואם יש מתחרים שרוצים לתת הצעה תחרותית לא ברור למה למנוע מהם.

היו"ר ביטון ציין כי אין כוונה למנוע תחרות, ואמר כי הרגולטור לא יוכל לקבל החלטה ככה, ולכן ביקש לבחון צורות נוספות לנסח את ההצעה. היו"ר ביטון הוסיף כי לא יאשר נוסח שאינו על דעת היועץ המשפטי לוועדה ועל דעת הרגולטור.

בהתאם לכך הציע היו"ר ביטון לקבוע כי "החלטת המועצה בדבר הארכת זיכיון לשידורי רדיו לתקופה רביעית תהייה, בין היתר, בהתחשב בהיבטים כלכליים". ההצעה הייתה מקובלת על חברות הכנסת גמליאל וברק (שאינן חברות הוועדה) ועל יו"ר הרשות השנייה, והיא אושרה בקולו של היו"ר ביטון.

כתיבת תגובה