מי אוהב את השבת

האם העיתונים החרדים אכן לוחמים את קדושת השבת או שהשבת היא רק אמצעי לליבוי מחלוקת ואולי חיסול חשבונות עם אל על?

מזוודות נוסעים לפני בידוק המכס | צילום: פלאש 90

מאז סאגת טיסת השבת ב'אל על' שהציתה את המרחב הישראלי, נראה שאתרי המרשתת והעיתונים החרדים בחרו צד.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

אין טעם להיכנס כאן לפרטי האירוע ולעדויות של שני הצדדים. אין טעם לדוש בהתנהגות המזלזלת והפוגענית שמוקלטת בקולו של צוות הטיסה, לרוח הגבית של 'אל על' ששרתה על הכותרות ביום השבת האחרון, כשהחרדים ושומרי השבת מנועים מלהגיב עד צאתה.

אבל בואו נלך רגע לצעד אחד ויחיד של מבט מלמעלה על אווירת העליהום ששוררת בתקשורת החרדית, שדומה כי היא ששה אלי קרב בכל פעם שהיא מזהה את הכתובת, עוד לפני שמישהו בכלל ראה קיר.

קחו את הקריאות לחדול מנסיעות בקווי אל על ולהחרימן מהנוסעים החרדים, הכתבות המרוחות על המחדלים וההוראה המהירה – או ניסיון האיום – בחרם. אלה הם כבר מעבר למלחמה קדושה שמטרתה לעודד שמירת שבת במרחב הציבורי.

נדמה, שמישהו כאן מנצל את המומנטום כדי לפתוח במסע נקמה, יתכן ומדובר במסע נקמה אישי. לא רק השבת תופסת אצלו מקום, אלא מאבק רווי יצרים שבמרכזו גאווה שבינה לבין השבת יש קצת פחות קשר. אנו כיהודים חרדים מחויבים לדרך של תורה, והתנהלות בדרכיה.

אם היו העיתונים מציגים את ההשפלה מצד 'אל על' בכך שהחברה האשימה את החרדים במחדלי הטיסה, אולי עוד הייתה סיבה להאמין להם.

מבט ממעוף הציפור על התמונה המלאה. מציגה תמונה שונה. אל על, מציגה עמדה מוצהרת –שהיא מחויבת ל'שמירת שבת'.

אני מניח, שאל על, לא בקיאה במשנה ברורה חלק ג' – הלכות שבת -, רוב הסיכויים ש'אל על' מחללת שבת מדי שבת בשבתו בדרך כזו או אחרת.

מנגד, אני מתפלא על יהודים של צורה, שקדושת השבת הינה באמת ובתמים נר לרגלם. אלה בחרו שלא לעמוד על דעתם ולרדת מהטיסה בניו יורק, והסכימו לצאת לטיסה שאמורה הייתה לנחות בסמוך לכניסת השבת ממש למרות קו זמן גבולי, שהתבסס על אמונה וביטחון (כך שהם לא לקחו בחשבון אפשרות של פקק/תאונה בדרך לביתם משדה התעופה או עיכובים בלתי צפויים כתוצאה ממזג האוויר במהלך הטיסה).

אציין כי, במכתב שפורסם במרשתת, בשם בא כוח הנוסעים בו דרשו הנוסעים התנצלות ופיצוי בסך 50,000 ₪ (האם הפיצוי הוא על פי דין תורה?) מחברת 'אל על', לא נטען כי הנוסעים הרגישו שכלאו אותם ולא אפשרו להם לרדת מהטיסה. צריך לזכור שכליאת שווא בהתאם לחוקי מדינת ישראל, הינו דבר המנוגד לדין ובוודאי היה מזכה אותם בפיצוי בהתאם לדין הישראלי.

עצרו את הפייק ניוז

לטעמי, שרשרת האירועים שנגרמה הינה תוצאה של "ניהול סיכונים ומשברים" לקוי, והרבה הסתמכות על הנס.

קשה להאמין שחברת אל על, שבמוצהר, מתחייבת על 'שמירת שבת', באמת התכוונה לחלל את השבת.

אני קורא לעצור את הסחף, הניסיון לייצר 'חדשות מזויפות' על ידי גורמים כאלה ואחרים (יתכן ומטעם 'אל על' ועובדיה) נכשל כישלון ברור.

עכשיו הזמן של העיתונות החרדית לעצור את ה'חדשות המזויפות' ולהציג את דרך התורה ודרכי הנועם.

בשלב ראשון לעצור את ה'המלצות' להתחיל ולנסוע בחברות אחרות שמחללות שבת בפרהסיה הציבורית של השמים הפתוחים במדינת ישראל – הקריאות האלו רק מראה עד כמה המלחמה הפכה ללא אמינה.

למרות ש'אל על' אשמה במחדל האחרון כאשר הסתמכה על הנס, והשירות שלה ראוי לשיפור, היא עדיין החברה היחידה שמנסה לשמור שבת בפרהסיה, לפחות על הנייר, ולא לרמוס אותה בצורה פוגענית. למרות הטענה שהדבר גורם לה נזק כלכלי עצום (טענה מגוחכת כאשר אנו יודעים שמשמירת שבת לא ניזוקים), אבל היא עומדת בניסיון, ועל כך היא ראויה להערכה.

ניתן אפילו להזכיר, כי רק השבוע פורסם בקול ענות חלושה שכאשר אשה לא חשה בטוב על טיסה שהייתה אמורה לסוב ממסלולה ולא לנחות בישראל – מפני שמירת השבת של החברה – ביקשה 'אל על' וגם קיבלה פסיקה מיוחדת מהראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, שהורה להנחית את כל המטוס בישראל, בשבת משום פיקוח נפש. ואם הזיכרון לא מטעה, היה זה הגאון רבי חיים קנייבסקי, שהתבטא בעבר שמי שיטוס עם 'אל על' יראה ברכה כפולה הן בזכות שמירת השבת והן בשל האוכל הכשר.

ואני תוהה, האם הגיע הזמן לאיים בחרם, רק בגלל טיסה אחת?

יתירה מכך: החברות האחרות שמוציאות טיסות רשמיות במהלך השבת, מורידות מחירים בכוונה תחילה על טיסות בסופ"ש (קרי: בשבת) כדי לעודד יהודים, לטוס בשבת ולנצל את העובדה ש'אל על' לא מוציאה טיסות בימים אלה.

ושיהיה ברור: 'אל על' חייבת התנצלות על כך שפעמים רבות דומה שהיא משתלחת בציבור החרדי (אף שברור כי הפעם היא התעלתה על עצמה) והיא חייבת לעמוד בפני שיפור.

אין ספק שאם 'אל על' לא תתנצל, היא תקנה לעצמה – בלי חרמות ציבוריים, אלא מהשטח – שם רע אצל נוסעיה ולקוחותיה.
אבל עדיין, קצת פרופורציות. זה מקרה יחיד, גם אם הוא מבהיל בגסות רוחו ובשאט הנפש שהוא מעורר – הוא עדיין יחיד. והוא עדיין משבר מתגלגל שמתנהל, ואיש לא יודע היכן יסתיים וכיצד, באלו הבנות ובאיזו הצהרה כשתשכך הסערה הציבורית.
אבל אם החברות האחרות, בפועל ובאופן מתמשך, הן האלטרנטיבה ל'אל על' מבחינת העיתונים החרדים – שממהרים לחרוץ גורל – אולי הגיע הזמן שהשבת תמצא מגוננים במקומות אחרים.

סומכים על הנס?

ומשהו קטן לקראת סיום, בין האישים הרבים שהיו על המטוס והתראיינו יש יהודי מפורסם משולח גדול בעל צדקה וחסד.

לפי הפרסומים הוא בעצמו נרתם לסייע ל'אל על' לצאת לדרך תוך כדי הסתמכות על הנס, כאשר לפי הפרסומים זמן הנחיתה המשוער היה פחות משעה טרם כניסת השבת. הוא אף הורה על הכנת הישיבה שברשותו לקלוט את הנוסעים הרבים – כדי למנוע חילול שבת.

לטעמי, זמן נחיתה קרוב כל כך לשבת, עלול להוות תקדים מסוכן ולגרום לחילולי שבת אצל אנשים יראים ושלמים. יש לזכור ולשנן בפרט בשבתות החורף – בטרם יציאה לדרך בשבת יש לחשב את הבלתי צפוי, ולא לסמוך על השיגרה ועל הכבישים הפתוחים.

בטרם יוצאים לדרך בערב שבת יש לקחת מרווח זמן כפול ומכופל כדי שלא להיקלע אפילו בדיעבד לחילול שבת.

לקראת חתימתו של טור זה פורסם שוב באתרים חרדים שונים, כי חלק מהנוסעים לא קיבלו לידיהם את הכבודה. במקרה הזה מדובר באנשים חרדים שנחתו ביום שישי (האם לא למדו מאירועי השבוע שעבר?) ולא קיבלו את בגדי השבת בשל תקלה.

כל מי שטס יודע שמפעם לפעם עלולות להיות תקלות בהטסת הכבודה – אך האומנם היה מקום לייחד לכך כותרת ראשית?

4 תגובות ל: "מי אוהב את השבת"

  1. א. האם הכותב לא נתפס לצד השני בשם ה"איזון"?
    ב. לדברי הנוסעים מנעו מהם לרדת
    ג. לא מדובר על מקרה יחיד והגיע הזמן שאל על תתייחס ללקוחות שלה בכבוד

  2. אתה מקבל כסף מעל אל ברור ! בבקשה אל תכתב על זה לפני שאתה לא מדבר אם מי שהיה שום !!!

  3. תתבייש לך!!
    כמה אלעל שלמו לך על זה ?
    הטיסה במקור היתה אמורה לנחות כשלוש שעות לפני שבת, גם יחצני אלעל מחויבים לעובדות בשטח.

  4. חברה שלא מוכנה להביע התנצלות לאחר שהכפישה אותך בכל מקום על לא עוול בכפך אינה ראויה לאמון הציבור!!!!!!!!!!! (ולהגיד שהיא לא הכפישה למרות שהיא כן, זה לא התנצלות).

כתיבת תגובה