מערכת חדשנית תתריע על אופניים ב'שטח המת' של האוטובוס

שומרים על חיי רוכבי האופניים • מערכת חדשנית תתריע על רוכבי אופניים ב"שטח המת" בצד האוטובוס • תגבור האוטובוסים: ומה יהיה על קווי השבת? • במקביל, ועדת הכלכלה אישרה להגדיל את הקיבולת בתח"צ ל-75%

תאונת דרכים אופניים-אוטובוס | צילום אילוסטרציה: איחוד הצלה

מעלים הילוך במלחמה בתאונות הדרכים. משרד התחבורה יחל השבוע בפיילוט לבחינת מערכת בטיחות חדשנית המתריעה בפני נהג האוטובוס על מצבים מסוכנים המתרחשים ב"שטח המת" בצדי האוטובוס, שאינו נכלל בשדה הראייה שלו.

המערכת החדשה מתריעה לנהג באמצעים ויזואליים וקוליים על סכנה לרוכבי אופניים הנמצאים מצידו הימני של האוטובוס, המוגדר כ"שטח המת", שמוסתר מעיני הנהג בשעת הנהיגה.

לצורך הפיילוט הותקנו מערכות ההתרעה בארבעה אוטובוסים של החברות "אגד" ו"קווים". בסיומו של הפיילוט, יתבקשו נהגי האוטובוסים לחוות את דעתם על המערכת ועל יעילותה ככלי עזר למניעת תאונות ומצבים מסוכנים. כמו כן, תבחן נוחות השימוש והתפעול, שילוב המערכת עם שאר מערכות האוטובוס והמיקום האפקטיבי ביותר של המערכת בסביבת הנהג.

המערכת נמצאת בימים אלה בהליך בחינה לעמידה ברגולציה האירופאית. בניסוי זה, מקדימה ישראל את הרגולציה באירופה, לפיה כל כלי רכב מסחרי חדש, יחויב בהתקנת מערכת התרעה ל"שטח מת" החל מחודש יולי 2022, וכלי רכב מסחריים קיימים החל מיולי 2024. זאת, בנוסף לתמריצים הניתנים לכלי רכב פרטיים חדשים בהתקנת מערכת לזיהוי "שטח מת" אצל יצרן הרכב.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, ציינה כי מדובר בעוד מהלך לקידום הבטיחות בדרכים בכבישי ישראל. "אני שמחה להוביל מהלך חדשני נוסף בתחום הרכב, שבו אנו רותמים את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר למען שמירה על חיי אדם, המטרה החשובה ביותר העומדת בפנינו. אני גאה שמשרדנו, ומדינת ישראל בכלל, נמצאים בחזית טכנולוגיית הרכב ומשלבים אותה כחלק מובנה במאבק זה", הוסיפה השרה רגב.

חוזרים ללימודים בתח"צ

בתוך כך, ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה אתמול (ג') את בקשת הממשלה לתקן את תקנות הקורונה העוסקות בהגבלות על פעילות התחבורה הציבורית. לפי התיקון שאושר, הקיבולת באמצעי התחבורה הציבורית תעלה מ-50 ל-75 אחוז. עם זאת, במהלך הדיון ביקש היו"ר מרגי לדעת כיצד יעבוד ההסדר החדש, אך לא קיבל תשובות ברורות. בהתייחס לכך אמר היו"ר מרגי, כי משרד התחבורה, ובמיוחד משרד הבריאות, לא הגיעו מוכנים לדיון. הוא הוסיף כי התקנות בתוקף עד ה-10 בדצמבר, וביקש עד אז להגיע לוועדה עם תשובות ברורות בדבר ההסדר החדש.

נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הסביר כי לאור פתיחת המשק וחזרת התלמידים לבתי הספר, נדרש לתת מענה לביקוש הגובר לתחבורה ציבורית. באשר לתגבור אוטובוסים במרחב העירוני, עו"ד לוי הסביר כי משרד המשפטים הנחה לעשות זאת באמצעות תקנות לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולכן ההליך מתעכב. לוי קיווה כי הטיפול בכך יושלם בקרוב.

ח"כ תמר זנדברג מתחה ביקורת על התקנות, ואמרה: "מדברים על החלטות לא הגיוניות ודברים לא סבירים –  התקנות האלה זה אחד המהלכים המטומטמים בתקופת הקורונה. נגמרה הקורונה? אין הדבקה? כל הרעיון זה מניעת התקהלות אז מי שלא רוצה התקהלות בתחנה יצור התקהלות באוטובוס הסגור. נייצר מוקדי הדבקה באוטובוסים, בזמן שענפי ההסעים והתיירות סגורים כבר 9 חודשים. אני מטילה ספק אם התקנות בכלל נאכפות". ח"כ טופורובסקי הוסיף כי ברור שיש סכנה בריאותית, אך לא ברור למה לא נמצאו פתרונות אחרים.

היו"ר מרגי ביקש חוות דעת רפואית על המהלך. ד"ר אריק האס, נציג משרד הבריאות, אמר כי אין ספק שעדיף להפחית את התפוסה, אך הדבר יוצר התקהלות בתחנות. הוא הוסיף כי באשר להתנהלות היום יומית משרד הבריאות יצטרך לעבוד עם משרד התחבורה. היו"ר מרגי מתח על כך ביקורת ואמר כי את זה היה צריך לעשות קודם לכן.

מנהלת אגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, נועה אבירם, הסבירה כי האחוז שנקבע הוא ביחס לקיבולת המקסימלית באמצעי התחבורה. למשל באוטובוסים מדובר על אחוז מהקיבולת הכוללת, שמתייחסת גם למקומות בעמידה. כך שהקיבולת באוטובוסים בין עירוניים, בהם 50 מקומות ישיבה ועוד 10 מקומות בעמידה,  תעלה מ-30 ל-45.

היו"ר מרגי סיכם את הדיון, ואמר כי התקנות בתוקף מרגע הפרסום ועד 10 בדצמבר, ואם המשרדים יהיו מעוניינים בהארכה הם יצטרכו לספק תשובות יותר טובות לוועדה. "אנחנו לא בטוחים שכל כללי הזהירות ננקטו. תפרסמו לציבור את כללי הזהירות. אני לא רוצה לומר שזה חסר אחריות, אבל יש בזה לקיחת סיכונים".

מקלב: לא נפרוץ הסטטוס קוו

ואכן, משרד התחבורה תגבר את קווי השירות באלפי נסיעות בשבוע כדי לענות על הביקושים. החל מהבוקר החלו חברות התחבורה הציבורית לנסוע במגבלה של שבעים וחמישה אחוזי תפוסה.

סגן שר התחבורה אורי מקלב שהגיע הבוקר למליאת הכנסת וענה לשאלות חברי הכנסת, השיב גם לשאילתא שהציג חבר הכנסת ישראל אייכלר אודות העומסים בתחבורה הציבורית. "כבר לפני יומיים הגדלנו את התפוסה", אמר מקלב, "והבוקר (רביעי) החלו חברות התחבורה הציבורית לנסוע במגבלה של שבעים וחמישה אחוזי תפוסה ולא כפי שהיה, זאת במטרה להקל על העומסים בתחנות".

מקלב ציין כי תקנות הקרונה אותם הביאו במשרד הבריאות והמל"ל לא איפשרו לאסוף יותר משלושים נוסעים, וכי כדי להשלים את הפער צריך להכפיל את כמות האוטובוסים – משמונת אלפים לששה עשר אלף ביום. "אין אפשרות לגייס כמות כזו של נהגים ואוטובוסים בישראל", אמר.

יצויין, כי הכנסת אלפי אוטובוסים לערים ללא תשתיות מותאמות עלולה להביא לקריסת מערך התחבורה הציבורית ואנו עושים את התגבורים בהתאמה כדי לא לפקוק את הערים והכבישים המהירים.

"משרד התחבורה נדרש לתת שירות יעיל אמין וזמין בתחבורה הציבורית ולכן תגברנו את קווי השירות באלפי נסיעות מדי יום בריכוזים החרדים שהם הצרכנים גדולים של התחבורה הציבורית, זו הייתה פריצה של התקציב הקיים כדי לעמוד בביקושים", אמר סגן השרה מקלב, והסביר כי מדיניות משרד התחבורה היא לצמצם את האפליה בין נוסעי הרכב הפרטי לנוסעי התחבורה הציבורית.

לקראת סיום, במענה לשאילתא שהגיש ח"כ משה אבוטבול על קווי התחבורה הציבורית הפועלים בשבת, הצהיר מקלב כי הוא מעוניין להמעיט את כלל הנסיעות בשבת. "זה כואב לנו לראות אנשים נוסעים בתחבורה הציבורית ביום שבת קודש, שמירת השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל חשובה".

עם זאת, אמר, "מדובר בקווי תחבורה ציבורית הפועלים ביישובים בהם מתגוררים אינם יהודים ומופעלים על ידי חברת תחבורה בבעלות שאינה יהודית ועל ידי נהגים לא יהודים. אסור לנו לפרוץ את הסטטוס קוו בעניין הזה, ואכן חלק מהקווים המדוברים אינם פועלים בשבת, ב"ה. היינו מאוד שמחים אם היינו מגיעים למצב בו התחבורה הציבורית מושבתת בשבת קודש", סיכם.

כתיבת תגובה