נדל"ן || משקיעה חדשה ביובל, ריט 1 מגייסת והקיבוצים נבנים

למרות הקורונה: הקיבוצים ממשיכים בבנייה, ויש גם תמ"א 38• ירושלים: קבוצת אבני דרך נכנסה לשותפות אסטרטגית בפרויקט יובל של חברת צברים • היקף התקבולים בפרויקט מוערך בכ-155 מיליון ₪ • ריט 1 גייסה מעל מאתיים מיליון שקלים

חלק מפרויקט יובל בירושלים | הדמיה: יח"צ

נפתח בחדשות הירושלמיות: קבוצת אבני דרך וחברת צברים חתמו על הסכם שותפות אסטרטגית בפרויקט יובל שבבעלות חברת צברים בשכונת קריית יובל בירושלים. היקף התקבולים בפרויקט מוערך בכ-155 מיליון שקל. בנוסף, כחלק מהשותפות, גל אריאל זרוע הביצוע של קבוצת אבני דרך, תשמש כקבלן המבצע של הפרויקט.

פרויקט "יובל" שקיבל היתר בנייה כולל 70 יחידות דיור חדשות המתווספות ל- 80 יחידות הדיור הקיימות. בסך הכל הפרויקט יכלול 150 יחידות דיור על פני 5 בניינים בני 7 קומות וחניון תת קרקעי. כמו כן, מתוכנן באזור פיתוח סביבתי נרחב – שטחים ירוקים, פינות משחק ופנאי, אמפי לשימוש הדיירים ומצפה אל הנוף הפתוח.

לדברי רוני צברי, המנכ"ל והבעלים של צברים הבונה בשכונה את פרויקט יובל בשדרות הציונות, "השכונה הוקמה בשנות ה-70 של המאה הקודמת ועד לאחרונה לא עברה שינוי או שידרוג תשתיות. לפני מספר שנים, השכונה הוגדרה על ידי עיריית ירושלים כשכונה מועדפת לצעירים ומהווה בשנים האחרונות מוקד משיכה למשפחות צעירות רבות ובית לחברי קהילות צעירות. לאחר החתימה עם קבוצת אבני דרך אנו צופים שביצוע הפרויקט יחל תוך שבועות בודדים. בנוסף, בימים אלה החברה מקדמת ומבצעת פרויקטי התחדשות עירונית באזור המרכז בהיקף של מאות יחידות דיור".

יאיר כהן, המנכ"ל והבעלים של קבוצת אבני דרך הוסיף: "אבני דרך, שאכלסה בעשור האחרון מעל ל-1,000 יח"ד, ונמצאת בשלבי תכנון ובנייה של כ- 2,500 יח"ד, משקיעה מאמצים רבים בפיתוח מנועי צמיחה חדשים להרחבת פעילותה העסקית באזורים גיאוגרפיים חדשים. כחלק מכך, סימנה הקבוצה לפני מספר שנים את ירושלים המצויה בתנופת פיתוח אדירה, כיעד אסטרטגי חשוב בתחום ההתחדשות העירונית. פרויקט יובל, המצטרף לכ-2500 יח"ד בתחום ההתחדשות העירונית אותם מקדמת הקבוצה, מתוכם כ-800 יח"ד בפרויקטים בירושלים. בכך, מצטרף הפרויקט לשני פרויקטים נוספים של החברה בירושלים, בשכונת ארנונה ורחוב ברזיל בקרית יובל, מה שיתרום רבות לביסוס אחיזתה של הקבוצה בעיר. אנו ממשיכים לבחון כניסה לפרויקטים עתירי היקף בירושלים ומחוצה לה כבר בעתיד הקרוב".

שכונת קריית יובל נחשבת לאחת השכונות הגבוהות בירושלים, והיא צופה על נוף פתוח לעיר. היא ממוקמת בדרום-מערב ירושלים על מרומי רכס בין הר הרצל ושכונת עין כרם ממערב. הרכס משקיף לעבר נחל רפאים וממזרח גובל בנחל מנחת. בסמוך לשכונה שכונת בית וגן, לשכונת עין כרם ומעליה, רמת דניה, רמת שרת ומנחת (מלחה) ומצפון לגן החיות התנ"כי ולעיר גנים א'

לאחרונה, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כי תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה יעבור בשכונת היובל ויקשר אותה לכל חלקי העיר.

עוה"ד שטיפלו בעסקה הינם עו"ד שי דנן מטעם אבני דרך ועו"ד יונתן טיסונה ועו"ד שירן גבע ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות' מטעם קבוצת צברים. יש לציין כי משרד עו"ד עמית פולק מטלון ושות' הם גם המשרד המלווה את פרויקט יובל. קרן יסודות תעניק ליווי בנקאי לפרויקט.

גיוס של מאות מיליונים

בימים אלה, ששוק הריט פורח, אין ספק שההשקעות בנדל"ן חופפות לקרנות הריט השונות. לכן, זה המקום להציג את הגיוס של קרן הנדל"ן ריט 1 הוותיקה בישראל, שהמנכ"ל שלה הוא שמואל סייד והיא משקיעה בנכסים מניבים בישראל כבר מאז 2006 ומנהלת נכון לעכשיו נכסים בשווי של כ-5.5 מיליארד שקל, עם תפוסת שוכרים של 97% מנכסיה. אלה מושכרים לשימושי משרדים, מסחר, תעשייה, לוגיסטיקה, בתי חולים סיעודיים וחניונים, בפיזור גאוגרפי רחב.

ריט 1 היא למעשה, קרן ההשקעות הראשונה בשוק ההון הישראלי שמאפשרת למשקיעים להיחשף לנדל"ן מניב, תוך חלוקת מרבית התזרים כדיווידנד, ללא שכבת מס נוספת. השקעה בריט נהנית מיתרון של סחירות ונזילות ביחס לאחזקה ישירה בנדל"ן מניב.

ריט 1 עברה בהצלחה יחסית, גם את תקופת משבר הקורונה, ולפי דיווחי החברה זו רשמה 248 מיליון שקלים של הכנסות תפעוליות בשלשת הרבעונים הראשונים של 2020 לעומת 253 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. ירידה של פחות מ-2%. כעת צופה החברה כי ההכנסות התפעוליות נטו (NOI) ב-2020 יסתכמו בין 326-320 מיליון שקלים.

ב'דה מרקר' דווח כי קרן הנדל"ן ריט 1 מעוניינת עתה לגייס 233 מיליון שקל מהציבור בהנפקת אג"ח סדרה ז', בהמשך לשלב המוסדי בהנפקת האג"ח, שבו גייסה החברה 222 מיליון שקל וזכתה לביקושים של 667 מיליון שקל. אג"ח ז' היא סדרה חדשה, במח"מ נוכחי של כשמונה שנים, ומועד הפדיון הסופי שלה הוא בשנת 2034. הסדרה צמודה למדד ונושאת ריבית שנתית של 2.5%.

לפי הדיווח, הרווח התזרימי הנקי הריאלי (FFO ריאלי) של הקרן הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ב-178 מיליון שקל, לעומת 185 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה – ירידה של 4%. החברה צופה כי ה-FFO הריאלי בכל 2020 יסתכם ב-232-226 מיליון שקל.

בציטוט של דרור גד, יו"ר ריט 1, לאחר השלמת השלב המוסדי בהנפקת אג"ח סדרה ז', נאמר כי "הריביות הנמוכות ששוררות בשוק, יחד עם האמון של המשקיעים בחברה, תרמו להצלחה בהנפקה בתקופה לא פשוטה. פתחנו סדרה חדשה של אג"ח במח"מ של כ-8 שנים, מהארוכים בענף, ובריבית של 0.77%, הנמוכה מאז הקמת החברה. הגיוס הנוכחי, ביחד עם ההנפקה של אג"ח ו' והפדיון המוקדם של אג"ח ד' שביצענו באפריל-מאי השנה, משקפים את המשך הירידה בעלות החוב המשוקללת של החברה, תוך הארכת מח"מ החוב, וצפויים לתרום לחסכון בהוצאות המימון ולשיפור בתוצאות החברה בשנים הקרובות".

התחדשות בקיבוצים

השפעת משבר הקורונה בתחום הנדל"ן נותנת את אותותיה ולפי נתוני הלמ"ס יש ירידה בביקוש לדירות חדשות בשלושת החודשים האחרונים. אך ההגדרה של ענף הנדל"ן כענף חיוני בעת המשבר אפשרה את המשך הבנייה וקידום המיזמים גם בתקופה מורכבת זו, כאשר חברות הנדל"ן נדרשות לחשוב באופן יצירתי כדי לשרוד את אחד המשברים הבריאותיים והכלכליים שפקדו את העולם כולו ובתוכו את ישראל. אחת הדרכים לצלוח את המשבר היא יצירת מיזוגים בין חברות ושיתופי פעולה המאפשרים להמשיך להניע את כלכלת הנדל"ן.

"מתוך המשבר ניתן לצמוח", אומר אלי אהרונסון, מנכ"ל אלנור הנדסה ואדריכלות ומוסיף: "דווקא בתקופה זאת אנחנו חותרים לקיום שותפויות עם יזמי נדל"ן, קבוצות רכישה, בעלי קרקעות ועם ועדי בתים הרוצים לקדם פרויקט תמ"א 38. הניסיון והידע שצברנו עם השנים יכולים לסייע ליזמים שרוצים להיכנס לתחום הנדל"ן אך אין להם את כל המידע והכלים הנדרשים כיצד לעשות זאת. כך עשינו בפרויקט עתודת אפק בראש העין שנבנה עבור קבוצת רכישה. הפרויקט כלל 29 בתי קרקע, ואלנור ליוותה את קבוצת הרכישה משלב התכנון, דרך שלבי הביצוע ועד למסירת הדירות. במהלך עשרות שנים החברה יוזמת ומובילה פרויקטים מגוונים בתחום הנדל"ן דבר שמאפשר לה איתנות כלכלית והסתגלות בזמן משבר".

פרויקט אלנור בקיבוץ נצר סירני – הפרויקט החל לפני שלוש וחצי שנים ומגיע בימים אלה לסיומו. בפעימה הראשונה נבנו 52 יחידות דיור צמודות קרקע ובפעימה השנייה נבנו 50 יחידות דיור נוספות בסך הכול נבנו  102 יחידות דיור המיועדות לבני ובנות הקיבוץ – דור ההמשך. הפרויקט התנהל מול מנהלת הקיבוץ ומול הדיירים כפי שמתנהל פרויקט מול קבוצת רכישה כאשר אלנור ליוותה את הפרויקט משלב התכנון ועד למסירת המפתחות לדיירים. "לבניית שכונות בקיבוץ יש מאפיינים שונים מבניית שכונה בעיר" אומר אהרונסון ומוסיף "כאשר קיבוץ מחליט להתרחב מבחינה דמוגרפית חשוב לו שהצמיחה תהיה טבעית ומותאמת לסגנון החיים הקיבוצי. לכן כבר בשלב התוכניות הקפדנו לשתף את המנהלת והדיירים, כמו כן הסגנון האדריכלי היה מותאם לסגנון הבנייה בקיבוץ ופעלנו בשיתוף פעולה עם המנהלת והדיירים לכל אורך התהליך".

פרויקט קורום ואלנור בקיבוץ ניצנים | צילום: לוטם פרידלנד

חברת אלנור ו'קורום הנדסה וניהול' שותפות בעשרות פרויקטים של בנייה וצמיחה בקיבוצים. הפרויקט בקיבוץ ניצנים הוא אחת הדוגמאות לעבודה המשותפת של שתי החברות. פרויקט הקליטה והבנייה מונה 68 משפחות הנקלטות בשתי פעימות. בפעימה הראשונה נבנו 38 יחידות דיור ובימים אלו משלימים את מסירות הבתים למשפחות החדשות. במקביל נמשכת בניית הפעימה השנייה שבה ייבנו 30 יחידות דיור.

"כל המגרשים משויכים והקליטה לפרויקט זה הסתיימה" אומר נמרוד רבר, מנכ"ל קורום הנדסה וניהול, ומוסיף: "קיבוץ ניצנים נמצא בתנופה של התחדשות וצמיחה דמוגרפית, וקליטת עשרות המשפחות החדשות תחזק ותעשיר את הקהילה תוך הבטחת המשכיות וחוסן חברתי. ניהול הפרויקט בתוך קהילה חייב להיעשות בשיתוף פעולה צמוד עם המנהלת והדיירים משלב התכנון, דרך הביצוע ועד למסירת המפתחות לדיירים. אנחנו רואים את עצמנו שותפים מלאים בתהליך ועושים זאת מתוך תמיכה בהתיישבות במרחב הכפרי ובכלל". לאחרונה השלימו אלנור וקורום פרויקט בנייה של 14 יחידות דיור בשכונת השקד בקיבוץ סעד. את הפרויקט יזמה קורום ואלנור ביצעה את הבנייה.

כתיבת תגובה