עלות בדיקת בטיחות – 70 אג', אז למה לבטל?

חשש מייבוא פרוע של מוצרים שיסכנו את הציבור • ועדת הכלכלה הביעה דאגה מהעובדה שבשם הוזלת יוקר המחיה מבקשים במשרד הכלכלה לבטל את חובת בדיקות המעבדה לאיכות המוצרים • מנהל מעבדה ציין: "הרפורמה פותחת את היבוא וחושפת את הילדים שלנו לאסונות ושריפות בבתים"

מכון התקנים | צילום אילוסטרציה: Israel Malovani, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה השבוע בביטול בדיקות המעבדה למוצרי צריכה מיובאים.

ח"כ עאידה תומא סלימאן, שיזמה את הדיון, אמרה כי משרד הכלכלה מתכוון לבטל בדיקות מעבדה על מוצרי יבוא רבים, בהם מטעני טלפונים סלולריים, תנורי חימום ועוד. היא הזהירה, כי ביטול הבדיקות יביא בהכרח לייבוא פרוע ולא מפוקח של מוצרים מסוכנים, ובוודאי גם כאלה שבמקרים של אסון יהיה בלתי אפשרי להתחקות אחר המקור שלהם ולאסוף אותם. לדבריה, חייבים למצוא את האיזון בין הורדת יוקר המחייה לשמירה על בטיחות הצרכנים.

הדיון בנושא הוא אחד מיני רבים כאשר שתי האסכולות צודקות. מצד אחד כפי שאמר בדיון ח"כ אנטאנס שחאדה כי גם הוא אינו סבור שהמדינה צריכה לוותר על בדיקת המוצרים שנכנסים אליה, וכי לשם הורדת יוקר המחייה יש להשתמש בכלים אחרים, כמו הגברת תחרות וטיפול במונופולים. ומצד שני שאל ח"כ יצחק פינדרוס, שעמד בראש הישיבה, את משרד הכלכלה האם ביטול הבדיקות לא יפגע ברפורמה הכוללת להכנסת תחרות למכון התקנים.

אין חולק שהורדת יוקר המחייה זה דבר חשוב, אבל הבטיחות חשובה יותר. במהלך הדיון ביקשה ח"כ הילה שי וזאן לדעת כמה פקחים של משרד הכלכלה יפעלו בשווקים, והוסיפה כי במוצרים מסוימים שנדבקו נמצאו תקלות ב-60% מהם.

בדיון החשוב על תקינות המוצרים השתתפו גם מנהלי מעבדות. כך למשל, אמר מנכ"ל חרמון מעבדות, אילן בר, כי אם הרפורמה לביטול בדיקות המעבדה תעבור, המעבדה שהוא מנהל לא תבצע יותר בדיקות יבוא ככל הנראה, שכן גם כעת זה לא עיקר עיסוקה. לדבריו "הרפורמה פותחת את היבוא בצורה רצינית, וחושפת את הילדים שלנו לאסונות ושריפות בבתים בגלל מוצרי חשמל ומטענים שמתלקחים, בעוד שעלות הבדיקה היא רק 70 אגורות למוצר ואינה משפיעה על יוקר המחיה".

בהמשך הציע בר לאפשר ליבואן למכור את המוצרים עוד לפני הבדיקה, לבצע את הבדיקה תוך זמן קצר ובמקרה של תקלה לאסוף את המוצרים שכבר נמכרו. מנכ"ל נוסף שנכח בדיון ממעבדות איי.טי.אל, אופיר גמליאל, אמר כי מכון התקנים עדיין מונופול ואין מקום לבטל בדיקות לפני שפותחים את כל הבדיקות לתחרות במסגרת הרפורמה הכוללת.

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, יעקב וכטל, השיב לכל הטענות ואמר כי הרפורמה לא תפגע בבטיחות. הוא הוסיף כי תהליך בחינת ההצעה להקלות בבדיקות עדיין לא הסתיים והמשרד מקבל את עמדות הציבור ובוחן אותן.

כלפי החיסכון לציבור ציין וכטל כי ההקלה צפויה לחסוך למשק כ-420 מיליון שקל בשנה, שיגולגלו גם בהוזלת המחיר לצרכן. עוד הוא הסביר כי בישראל כן קיים מודל משולב, של אישור מקדים של המוצרים ובדיקה מדגמית בשווקים. לדבריו, המשרד מבצע כ-1,200 בדיקות פיקוח בשנה, בהן נבדקים כ-500 מוצרים. "כמובן שנצטרך להגביר את הפיקוח ויש נכונות של משרד האוצר לשתף איתנו פעולה. אכיפה יעילה תייצר ביקוש לשירותי המעבדות", אמר.

בסיכום הדיון ביקש ח"כ פינדרוס ממשרד הכלכלה את נתוני הפסילות של מוצרים שיובאו לישראל, בשל סכנה לבטיחות הציבור או הסביבה. "הוועדה תומכת בהגברת התחרות והורדת יוקר המחייה, עם זאת הוועדה רואה חשיבות רבה בשמירה על שלום הציבור והסביבה ומודאגת מהאפשרות שיכנסו לשוק מוצרים שאינם בטיחותיים".

כתיבת תגובה