'פגסוס' בשירות המשטרה? "פגיעה חמורה בפרטיות"

בעקבות התחקיר שחשף כי המשטרה ריגלה באמצעות תוכנת הריגול הטלפונית החכמה 'פגסוס' מבית NSO אחרי אזרחים תמימים – רשות הפרטיות הודיעה כי היא רואה בכך "פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב"

טלפון ולוגו של NSO | צילום (של טלפון): Niek Verlaan מ- Pixabay

נוכח הפרסומים, כי משטרת ישראל עושה לכאורה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם מעקב אחר אזרחי ישראל, פנה ראש הרשות להגנת הפרטיות, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, למפכ"ל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים.

הרשות מדגישה, כי "ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם ביצוע מעקב אחר אזרחים ישראליים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב.

"מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות, כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הינו מנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה.

"במסגרת הפניה, נתבקשה פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה ובמקביל קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא".

תחקיר שפרסם הבוקר 'כלכליסט' העלה כי משטרת ישראל השתמשה בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO ללא צו שופט כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים שאינם עבריינים או חשודים בפלילים ולהשיג עליהם מידע.

כך למשל, השתלטה המשטרה על מכשירי הטלפון של מנהיגי מחאת הדגלים השחורים, ויכלה להאזין לשיחותיהם ולצפות בהתכתבויותיהם. התוכנה הושתלה גם בנייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר, כדי לנסות למצוא אצלו ראיות בחקירת שחיתות. כמו כן, התוכנה הופעלה לחיפוש ראיות לשוחד בטלפון של ראש עיר מכהן, כבר בשלב החקירה הסמויה. רק לאחר מכן, השיגה המשטרה צו בימ"ש והראיות שהושגו 'הולבנו' כשהחקירה הפכה לגלויה.

המשטרה הכחישה בתגובתה את הטענות ואילו המפכ"ל קובי שבתאי אמר כי הורה לבדוק את המקרים שעלו בתחקיר וציין כי "משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים". גם השר לביטחון פנים בר-לב אמר כי בירר את הנושא, וכי "אין פרקטיקה של האזנות סתר או חדירה למכשירים ללא אישור שופט", והבטיח לוודא כי לא 'עוגלו פינות'.

לפי דיווח של עמית סגל, מבקר המדינה מתניה אנגלמן מתעתד לבדוק את הנושא.

כתיבת תגובה