פניציה הודיעה על סגירת המפעל והעובדים יוצאים למאבק

אחרי אולטימטום של שבוע שנתנה החברה למדינת ישראל, ההנהלה החליטה לנצל את משבר הקורונה כדי לסגור את המפעל בצפון ולאיים בפיטורי 300 עובדים ערב חג הפסח • ההסתדרות תומכת בעובדים והכריזה על סכסוך עבודה ודורשת מהחברה להיכנס למו"מ עם העובדים על מנת שלא ייאלצו למצוא עצמם מפוטרים בכזו תקופה קשה

עובדי פניציה מפגינים בשערי המפעל | צילום: דוברות ההסתדרות

סכסוך עבודה הוכרז היום (א') במפעל פניציה שבצפון הארץ, לאחר שהנהלת החברה הודיעה, על כוונתה לסגור את שערי המפעל ולהפסיק את העסקתם של 300 עובדי הייצור. הרקע להודעה הדרמטית של החברה, נעוץ בפנייתה למדינה, ובדרישה שהעלתה רק בשבוע שעבר, להעביר לה מענק בגובה 30 מיליון שקל, לטובת המשך פעילות המפעל, תוך חסימת הייבוא של מוצרי זכוכית מתחרים לישראל.

המפעל שנמצא באזור התעשייה ציפורית שבצפון, הוא היחיד בארץ שמייצר זכוכית שטוחה לשוק המקומי ולייצוא. המפעל קיים למעלה מ-85 שנה ולפני כשמונה שנים נרכש על ידי קרן ההשקעות פורטיסימו.

האולטימטום שהציבה פורטיסימו למדינה, כך על פי טענות ההנהלה, קשור להפסדים שסבל המפעל בתקופה האחרונה, בעקבות משבר הקורונה. על אף זאת, ידוע כי המפעל נמצא בקושי תזרימי כבר תקופה ארוכה, עקב שורה של כשלים ניהוליים. לנוכח העובדה כי המדינה טרם נעתרה לדרישותיה של פורטיסימו, פניציה מאיימת בכיבוי מידי של הכבשן שמייצר את הזכוכית, תוך פיטורי העובדים ערב החג ובשעה שבכבשן נמצא חומר גלם בשווי 4 מיליון דולר. עלות התקנתו מחדש של הכבשן, עלולה להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות, לאון פרץ, מתח ביקורת קשה על התנהלות ההנהלה ואמר: "ימים לא פשוטים עוברים על כולנו. לא די בכך שהעובדים חוששים לבריאותם, כעת ההנהלה מאיימת לקחת את מטה לחמם ולסגור את המפעל, בלי לתגמל אותם. זו התנהלות מבישה וחסרת תום לב. הנהלת המפעל מנצלת את המציאות הנוכחית לשם מחטף אכזרי על גב העובדים".

פרץ הוסיף, כי "כוונת החברה לסגור את הפעילות היצרנית בארץ, לטובת מעבר לפעילות סחר בעיתוי הנוכחי, היא לא פחות מבגידה בעובדים, שהקדישו לה את מיטב שנותיהם. העובדה שהדברים נעשים כדי לחמוק מאחריות ולכסות על שנים של ניהול כושל, מעלה תהיות גם לגבי כוונת החברה, לעמוד בתשלום חובותיה לנושים. אני קורא להנהלה להתעשת, להבין את גודל השעה ולחזור לשולחן המו"מ, מתוך כוונה כנה ואמתית להגיע להסכמות. ביחד נוכל לפעול למציאת פתרונות חלופיים ומידתיים יותר מפיטורי העובדים".

יו"ר ועד העובדים במפעל פניציה, חיים קטרי, הצטרף לדברי פרץ ואמר: "אני קורא להנהלה לגלות אנושיות. עברנו אינספור משברים ביחד והעובדים היו שם בשביל להבטיח את המשך קיומו של המפעל. אני דור שלישי לעובדי פניציה – סבא שלי, אבא ודוד שלי – כולם הקדישו את חייהם למפעל הזה. אני קורא לציבור העובדים להרים את הראש ולזכור שאנחנו חזקים ומלוכדים. יש לנו גב חזק של ההסתדרות – הבית של העובדים בישראל. זו שעה שכולם צריכים להפגין סולידריות וערבות הדדית. כולי תקווה שכל הגורמים המעורבים, יפגינו אחריות ויפעלו כדי להביא פתרון הוגן, שמכבד את העובדים".

4 תגובות ל: "פניציה הודיעה על סגירת המפעל והעובדים יוצאים למאבק"

  1. מה הקשר בין פניציה זכוכית שטוחה לפניציה שמייצרת בקבוקים ובד"ץ? אתם מבלבלים מידע על שתי חברות נפרדות.
    פניציה בציפורית מייצרת זכוכית שטוחה לאדריכלות. ואין שום קשר לבד"ץ, יקבים או העדה החרדית

    • צודק. תוקן.

  2. עשיתם כאן סלט יש פניציה בצפון שמייצרים זכוכית לחלונות ויש פניציה דרום שמייצרים בקבוקים
    הם בבעלות שונה ולא היה חרם על פניציה צפון שעליו מדברת הכתבה

    • צודק. תוקן.

כתיבת תגובה