תזכיר חוק: מפרסמי מסרים באמצעות בוטים יחויבו לסמנם

המאבק בפייק ניוז: משרדי התקשורת והמשפטים מתכוונים לחייב רשתות חברתיות לאכוף חובת סימון של בוטים | פורסם תזכיר 'חוק הבוטים' המבקש לחייב מפרסם המפיץ מסרים אוטומטיים באמצעות יישומים טכנולוגיים וכמובן גם באמצעות 'בוטים' לסמנם באופן ברור

פייסבוק. אילוסטרציה | תמונה: פיקסביי

משרד התקשורת ומשרד המשפטים פרסמו את תזכיר חוק הבוטים במסגרתו מפיצי מסרים ברשתות חברתיות גדולות יחויבו לסמן מסרים המופצים באופן אוטומטי באמצעות יישומים טכנולוגיים ובכלל כך "בוטים".

מטרת תזכיר החוק היא להגביר את השקיפות במרחב האינטרנטי בנוגע לשימוש באמצעים טכנולוגיים אלו המאפשרים הפצת מסרים באופן אוטומטי ולצמצם את התופעה הרחבה של הטיית דעת הקהל באמצעותם. תיקון החוק לא יאסור הפצת מסרים באמצעים אוטומטים, אך יאפשר למשתמשי רשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם לדעת האם הפרסומים להם הם נחשפו הם אותנטיים או נעשו באמצעות בוטים שמומנו או הוזמנו על ידי גורם בעל אינטרס. במקרה בו מפרסם לא יסמן את הבוט, משתמשי הפלטפורמה יוכלו לקבל בעקבות פרסום המסר ללא סימונו, פיצוי, אף ללא הוכחת נזק.

בשנים האחרונות התעצם השימוש ברשת האינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט. לצד אלה, גבר גם השימוש באמצעים ויישומים טכנולוגיים, בין היתר, לצורך מתן שירות והפצת מידע באופן אוטומטי. לשימוש באמצעים אוטומטיים יתרונות רבים ובין היתר, מתן שירות מהיר ויעיל, הפצת תוכן או מסר במהירות באופן המשרת ומחזק את חופש הביטוי וכן עידוד השיח הציבורי בסוגיות השונות.

לצד זאת, אחת הבעיות העיקריות שהתעוררו בשל השימוש הנרחב באמצעים אוטומטיים ברשת היא האפשרות לייצר הדהוד והעצמה של מסרים בדרך הגורמת להטיית דעת הקהל, לעיתים שלא בהתאם למציאות. ישנם מקרים בהם הדהוד המסר או הפצתו ממומן או מוזמן על ידי בעלי אינטרסים, המבקשים להשפיע על הציבור ולהטות את דעתו באופן המשרת אותם. בפועל, הפצת מסר באמצעים אוטומטיים יכולה לכלול הפצת טקסט, תגובה ואפילו סימון לייק, באופן נרחב מאוד, היוצר אצל משתמשים אחרים רושם מוטעה אודות חשיבות המסר, היקף התומכים בו ואף אמינותו.

תזכיר החוק בא לייצר שקיפות באשר למסרים אלו על מנת שכל אזרח יוכל לקבל תמונת מצב אמיתית באשר למסרים אליהם הוא נחשף.

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער: ״הרשתות החברתיות הביאו עימם יתרונות רבים, אך במקביל הפכו לכר פורה להפצת פייק ניוז, רעל והסתה לאלימות בעילום שם. קצב התפתחות הטכנולוגיה מקדים את הרגולציה".

 שר התקשורת, יועז הנדל: "הגיע זמן לשים סוף לפייק ניוז שמופץ על ידי בוטים ברשתות החברתיות. הבוטים הם פיתוח טכנולוגי בעל יתרונות רבים, אך הם טומנים בחובם סכנה לזיהום השיח ברשתות ע"י גורמים כאלה ואחרים ששואפים להשפיע על דעת קהל, על מסחר ועוד. זכותו של כל אדם לדעת אם הוא מנהל שיח ברשת עם אדם אמיתי, או עם בוט שמופעל ע"י גורם מסוים. תזכיר החוק שנפרסם פורץ דרך ברמה העולמית, ייצר שקיפות – כל אחד יוכל לפרסם באמצעות בוטים, אך נדרוש ממפיצי המסרים באמצעות טכנולוגיית הבוטים לסמן את המסר שהופץ על ידם, באופן ברור לקהל הרחב ונחייב את הרשתות החברתיות לאכוף כללים אלו. במידה מהמפרסמים לא יעשו זאת, תחויב הרשת החברתית להסיר את המסר שהופץ באמצעות שימוש בבוט. אדם שיעשה שימוש בבוטים להפצת מסר ולא יסמן זאת, יהיה חשוף להליך משפטי".

כתיבת תגובה