מס הרכישה על דירות המשקיעים בדרך לקריאה שניה ושלישית

ועדת הכספים אישרה את החוק להעלאת מס רכישה על דירה שנייה לקריאה שנייה ושלישית | החוק המוצע מעמיד את מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה על 8% בדירות שנרכשו במחיר של עד 5,348,565 ₪ ועל 10% מעל למחיר הזה | במהלך הדיון הושגו הסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, כאשר בין השאר נקבע כי החוק יהיה במסגרת הוראת שעה וכי הוועדה תקדם הצעת חוק פרטית בהסכמת הממשלה, להקלה במדרגות המס הראשונות לרוכשי דירה ראשונה

בנייה. אילוסטרציה | צילום: דוברות מועצת רכסים

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה היום (ב') את החוק להעלאת מס הרכישה לקריאה שנייה ושלישית.

החוק המוצע מעמיד את מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה על 8% בדירות שנרכשו במחיר של עד 5,348,565 ₪ ועל 10% מעל למחיר הזה.

נכון להיום, מדרגת המס לרוכשי דירה שנייה מתחיל ב- 5% עבור דירות במחיר של עד 1,284,770 ₪ לדירה, 6% עד 3,884,294 ₪, 7% עד 5,348,565 ₪, 8% עד 17,828,555 ₪ ומעל מדרגת מס של 10%.

לאחר דיון המשך בחוק, ולאחר הפסקה ארוכה, הציג יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר הסכמות אליהם הגיעו חברי ועדת הכספים, קואליציה ואופוזיציה, במסגרת החוק:

בניגוד לנוסח החוק המקורי, החוק יחול כהוראת שעה ל-3 שנים עם אפשרות להאריכו בשנתיים נוספות באישור הוועדה, ולא כהוראת קבע.

כדי לעודד זוגות צעירים הרוכשים דירה ראשונה, לדרישת חברי הוועדה – סוכם שהוועדה תביא הצעת חוק פרטית שתיתמך ע"י הממשלה, לעניין ריווח מדרגות המס הראשונות לרוכשי דירה ראשונה.

נקבע כי תעשה בחינה כדי לוודא שהחוק לא חל על משקיעים שנמצאים במסגרת חוק עידוד השקעות הון, על מנת לא לפגוע בפרויקטים דוגמת דיור ארוך טווח שאישרה הוועדה במסגרת חוק ההסדרים, והנושא יוסדר בקרוב בתיקוני חקיקה.

לצד אלה, ציין יו"ר הוועדה ציין כי ועדת הכספים "תיכנס לעבודת מטה של כל חברי הכנסת, כדי לנסות להביא צעדים נוספים שיעודדו זוגות צעירים לרכוש דירות, ויוזילו עבורם עלויות, כדי להשיג את החלום הזה של רכישת דירה".

צעד נוסף שעליו הצביע יו"ר הוועדה, נוגע למצב במסגרתו לא עודכנו מדרגות המס במסגרת ההטבות לעולים חדשים הרוכשים דירה, כך שאלה הפכו לא רלוונטיות לעומת העדכונים שבוצעו לכלל האוכלוסייה, כך ציין ח"כ אלכס קושניר כי הדבר יובא על תיקונו במסגרת תקנות: "סוגיה שדנו בה עם האוצר ורשות המיסים היא לגבי הטבות מס לעולים חדשים שנמצאות בתקנות – יש עיוות היום שעולים חדשים ממוסים לעומת שאר האוכלוסייה שלא ממוסה כלל. אנחנו מתכננים לפטור אותם מ-2 מדרגות מס, כדי שירגישו שהמדינה תומכת בהם ומאפשרת להם לרכוש דירה".

חברי הכנסת התייחסו לסיכומים קודם ההצבעות. כך ציין ח"כ יואב קיש, כי "הגענו להסכמות אבל יש להבהיר שהאופוזיציה מתנגדת לחוק, ההסכמות הן לאור הישגים מסוימים של האופוזיציה, אנחנו מתנגדים לחוק ולא מאמינים שזה יעשה משהו, במליאה כנראה לא תהיה ברירה וסעיף 98 יופעל כי אנו לא מסכימים לחוק. הסיכום שלנו הוא להקל על מדרגות המס הנמוכות יותר, נשב על המספרים ונקדם חוק לעניין זה בצורה מהירה. אנחנו מתכננים תוך שבועיים לסיים את החקיקה ובוודאי שלפני סוף השנה, כל חברי הוועדה יהיו שותפים וזה יובא בקצב מהיר עם פטור מחובת הנחה. לא ננמק הסתייגויות בגלל הסכמה על הוראת שעה, הרחבת הפטור לדירה ראשונה ותיקון העיוותים בנוגע לחוק השקעות הון".

ח"כ משה גפני אמר, לצד דברי השבח על הוראת השעה, "אני לא מקבל את עמדת האוצר שזה יסייע בהורדת המחירים ומנגד לא יביא להכנסות למדינה. לפי דעת האוצר הנושא של מס רכישה יש לו עניין בהוזלת הדירות. אם כנים כוונותיו, צריך האוצר להסכים שבדירה ראשונה שזוג צעיר רוכש, עד 2 מיליון ₪ פחות או יותר רוכש, הוא יהיה פטור ממס. לבוא ולומר עכשיו שיאזנו בדברים אחרים, אני חושב שזה לא הגון ולא היה צריך לעשות זאת. זה מעלה אצלי את החשש שהאוצר לא מתכוון להוזלת מחירי הדירות אלא הוא מתכוון לקבל כסף, ולכן כשאנו אומרים שיש להעלות את הפטור לדירה ראשונה היה צורך להסכים לכך ולכן ההסתייגויות שהגשנו".

ח"כ ינון אזולאי: "גם כשאנחנו לא מסכימים על העלאת המס הגענו להסכמות והבנות, גם בנושא הוראת השעה שדרשתי – ואני שמח שהתקבל. לצד כך החוק הזה הינו העלאת מיסים לכל דבר, אי אפשר לומר שלא, לא משנה למי כרגע, וש"ס מתנגדת להעלאת מיסים. לצערי לא קיבלתי תשובות למה הצפי עם החוק הזה, אני מקווה שנבוא עוד מספר חודשים ותגידו לנו בכנות אם הצעד הזה צלח או לא. אני שמח שנקיים דיון מעמיק על מס השבח, אני עדיין חושב שאם נוריד את המס שבח, נגיע למקום אחר, עם פטור ממס שבח נתחיל להציף את השוק, ונגיע לדירות עבור הזוגות שאין להם דיור".

במהלך הדיון שקדם להסכמות, טענו באוצר כי לפני העלאת המס ל-8 אחוזים ב-2015, אחוז המשקיעים עמד על מעל 20 אחוז מרוכשי הדירות והגיע אפילו עד 25 אחוז לקראת העלאת מס הרכישה, וכי לאחר ההעלאה אחוז המשקיעים ירד ל-13 אחוז מהרוכשים, ולעיתים אף ל-11 אחוזים, כאשר התחרות היא עם הזוגות הצעירים שסובלים מכך.

מנגד טענו נציגי הקבלנים כי מחיר למשתכן הוא שהוריד את מספרי המשקיעים, והמס יביא דווקא לעלייה במחירי השכירות ומשם להעלאת מחירי הדירות.

בעקבות החלטת ועדת הכספים מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "הצבענו בוועדה על נתונים, לפיהם משקיעים בדירות מוכרים דירות על פני שנים רבות בהיקפים דומים לאלה שהם רוכשים, לא מתחרים בזוגות צעירים על אותן דירות ולא פוגעים באמת באיזון שבו פועל שוק הדיור. בכך שכנענו את חברי הוועדה והעומד בראש, ח"כ אלכס קושניר, כי אין כל ודאות לכך שהעלאת המס תרחיק משקיעים מהשוק ולא פחות חשוב, לא ברור כלל אם תתרום בכלל להפחתת המחירים, בעוד שיש ודאות לכך שהעלאת המס תוביל לעליית מחירי השכירות על חשבון זוגות צעירים ועלולה לפגוע בגמלאים הרוכשים דירה להשלמת הכנסה ובעולים חדשים ויהודי התפוצות. לאור זאת, ולאור דברים של ח״כ של ינון אזולאי, נדחתה דרישת האוצר לבצע העלאת מס קבועה ותבוצע עליית מס בהוראת שעה שתאפשר לבחון בקרוב את השפעתה.

"בנוסף, בעקבות הסקירה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ודרישתו של חבר הכנסת קיש, קיבל יו"ר הוועדה החלטה חשובה לבחון מחדש את מדרגות המס על רוכשי דירה ראשונה, לאחר שהבאנו לידיעת חברי הוועדה כי המדרגה הפוטרת רוכשי דירה ראשונה מהמס שנקבעה לפני שנים, הפכה ללא רלוונטית לאור זינוק מחירי הדירות.

"שני נושאים בוערים שיאפשרו להגדיל את היצע הדירות בעקבות דברים שהצגנו בוועדה וידונו בה בעתיד הקרוב הם: הפחתת מס השבח על מוכרי דירה והפחתת מס הרכישה ליזמים שרוכשים קרקע לבניית דירות חדשות. חשוב שהכנסת והממשלה ימשיכו לפעול להגדלת היצע הדיור שהוא הפתרון ההולם המכרזי למשבר הדיור הממושך בישראל".

כתיבת תגובה