העצמאים נדרשים: הפרישו עשרות אלפי שקלים או שלמו קנס

בימים האחרונים קיבלו עצמאים רבים מכתבי התראה מרשות האכיפה והגביה על אי עמידה ביעדי ההפקדה לפנסיה ביחס להכנסותיהם בשנים 2018-2020 | אם לא יפרישו עשרות אלפי שקלים – תוכל הרשות להטיל עליהם קנס של 500 שקלים על כל שנה, בה לא הופקד הסכום המלא ביחס להכנסות | האם יעדיפו העצמאים להיקנס ולא להפריש לפנסיה את הכספים? | ומה הפתרונות האפשריים? בדיקת 'ביזנעס'

מכתב ההתראה | צילום: ביזנעס

זה היה צפוי לכאורה, אבל בכל זאת זה נחת בהפתעה.

עצמאים שלא סיימו עדיין ללקק את פצעי הקורונה, ובימים אלו חלקם מתמודדים מול דרישות החזר כספים מצד מס הכנסה, (דרישה שעלתה לדיון אך לאחרונה בוועדת הכספים של הכנסת), קיבלו כעת דרישה נוספת ממקור שלא ציפו לו כלל.

מכתב התראה של רשות האכיפה והגבייה – "המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות", ציפה השבוע בתיבת הדואר של עצמאים רבים. אלה הופתעו לגלות כי הם מותרים לפני קבלת קנס של 500 ש"ח על כל שנה בה לא הפקידו סכומים לפנסיה לקופת גמל, והם עלולים אף לספוג היטלים נוספים.

כזכור, החל משנת 2017, קבע חוק ההתייעלות הכלכלית, כי על עצמאים להפריש לקופת גמל לקצבה, סכומים בשיעורים הקבועים בחוק. כמה השיעור הקבוע בחוק? התקרה היא חובת הפרשה של מעט מעל 1,000 שקלים לחודש (למי שמשתכר ברף הגבוה ביותר). החוק קובע שאי הפקדת מלוא התשלומים שחייבים העצמאים להפקיד בכל שנת מס (החל משנת המס 2018 והלאה) מוגדרת כעבירה, שעלולה להביא להטלת קנס בסך 500 ₪ עבור כל שנת מס. אם לא הופקדו לקופת הגמל הסכומים בהם חייבים.

לפי החוק, תישלח ראשית התראה לפני הטלת קנס מטעם המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות ברשות האכיפה והגבייה. במכתב ההתראה כך נקבע בחוק, יצוינו אמצעים להגשת אישור הפקדה, המאפשר להימנע מתשלום הקנס ופרטי התקשרות עם המרכז לגביית קנסות.

העצמאים לא עוקבים

ואכן, כך אירע. המרכז לגביית קנסות פנה בדרישה להשלמת הפקדות לפנסיה בהתאם לסף ההכנסה רטרואקטיבית לשנים שנים. למעשה, מדובר, בעצמאים שמפקיד בדרך כלל כללית שוטף לקופת פנסיה, במסגרת החובה להפרשה חודשית לפנסיה. אלה פתחו קופה באמצעות סוכן הביטוח שלהם, וקבעו את גובה ההפקדה החודשית מול תחזית ההכנסה. אלא שלרוב, עצמאי בעל עסק קטן או בינוני, מבצע פעולות שעוסקות סביב השעון בעבודה ובפיתוח העסק. כשרואה החשבון המליץ ​​לפתוח קופת גמל, זו נפתחה – אבל העצמאי לא ממש עקב כמה הופקד אליה.

אך אם חשבו העצמאים שבכך הם סיימו, מסתבר שלא. ממש לא.

בימים אלו כאמור, התבצעו התאמות של ההפקדות הפנסיוניות מול דוחות המס השנתיים, של השנים 2018, 2019 ו-2020, במטרה למקסם את ההפרשות של העצמאים לקופות הגמל הפנסיוניות. ולא, כך הותרו העצמאים, הם ייאלצו לשלם 500 שקלים קנס על כל שנה שלא הופקדה ההפרשה. "יתרה מכך", מסביר סוכן הביטוח יצחק יוסקוביץ, "מדובר על הפקדות לפנסיה בהתאם לגובה השכר, כך שגם אם העצמאי הפריש כספים, הוא לא תמיד זוכר לבדוק אם אלו עמדו בדיוק לפי קצב ההכנסות השנתי".

על כמה כיום עומדת חובת ההפקדה?

"מקסימום ההפקדה נגזר מהשכר הממוצע במשק – עד חצי השכר הממוצע – חובה להפקיד 4.55 אחוז שכר הממוצע נכון להיום הוא 5,935 שקלים, כלומר עד המחצית יש להפקיד 270 שקלים ועל החצי השני חובה להפקיד 12.55%, דהיינו עוד 744.84 שקלים,. 1,015 שקלים נכון להיום".

יעדיפו להיקנס

אך כאן חשוב להדגיש: בייחוד בשל העובדה שרבים מהעצמאים לא קיבלו הנחיות ברורות מרואי החשבון במהלך התקופה לגבי ההתאמה הנדרשת מהם, הרי שאיש מהם לא ביצע התאמות של ההפקדה בהתאם לגובה ההכנסה. כך נניח, אם הממוצע החודשי של הכנסות העצמאי עמדה, נניח, על סך של שבעת אלפים שקלים נטו, ובאותה עת הוא פתח את קופת הגמל, הרי שההפקדות שלו לכל אורך השנה, יישארו בהתאם למצבו הכלכלי הנוכחי. אך אם אחרי רבעון יתברר כי ההכנסה גדלה ואף הכפילה את עצמה – אין אפילו עצמאי אחד שיזכור כי עליו לעדכן את סכום ההפרשה החודשי שלו לפנסיה. את התוצאה קיבלו עתה העצמאים שנדרשים להפריש בפתאומיות אלפי שקלים לקופת הגמל שלהם, או לשלם קנס של 500 שקלים לכל שנה שבה לא הפקידו.

ומה הפתרונות האפשריים?

"למעשה", משיב יוסקוביץ, "נעשתה פנייה על ידי עצמאים לוועדת הכספים, למשרד האוצר, לשר האוצר ולגורמים רלוונטיים נוספים. שנית, צריך להבין שהקנס הוא 500 שקלים על כל שנה. באופן אבסורדי, יש עצמאים שנדרשים להשלים עשרות אלפי שקלים בבת אחת, והדבר אינו בהתאם ליכולתם הכלכלית במצב המשק הנוכחי, ועל כן אלה לדעתי, עלולים – מחוסר ברירה – לבחור לשלם את הקנס ולא להפריש את הכספים לקופת הגמל. זה נשמע אבסורדי, אבל על פניו ייתכן שנחזה במגמה כזו.

"בהחלט יש לתת את הדעת על כך שמדובר בעצמאים שמתמודדים עם קשיי האינפלציה, ההעלאות החדות של הריבית, ומצב המשק לצד יוקר המחיה, מקשים מאוד על העצמאים, ובשל כך אני מציע פתרון אחר, שאני מקווה שיתקבל בקרב מקבלי ההחלטות: להגדיל את ההפקדות מעתה ואילך – מעבר לחובה החודשית, ולהצהיר על ההגדלה כפריסת תשלומים על חוב העבר. כמובן, זו רק הצעה, אך היא הגיונית וסבירה, במידה והדבר יאושר על ידי הגופים הרלוונטיים. אם אכן הדבר יוכל על ידי משרד האוצר וועדת הכספים של הכנסת – רשות האכיפה והגבייה תוכל לקבל הצהרה באמצעות רואה החשבון של העסק – להכיר בהגדלת ההפקדה מכאן ואילך, כפריסת החוב בתשלומים".

ממשרד האוצר נמסר כי יש להפנות את השאילתא בנושא לרשות האכיפה והגבייה. מרשות האכיפה והגבייה נמסר בתגובה:

"חוק ההתיעלות הכלכלית קובע שאחת לשנה ישלח המרכז לגביית קנסות ברשות התראה לעצמאים שלא הפרישו את הסכומים הקבועים בחוק לקופת גמל. ככל והעצמאי יפעל לתשלום הנדרש, עליו להודיע למרכז לגביית קנסות בטופס מקוון יעודי. עצמאים שלא ישלמו חשופים להטלת קנס בסך 500 ש"ח.

"במהלך תקופת הקורונה לא נשלחו ההתראות והשנה חודשה שליחת ההתראות כחוק.

"הפרשה לקופת גמל חשובה לעתידו הכלכלי של העצמאי. בשנת 2019 נשלחו התראות שהביאו עשרות אלפי עצמאים להפריש כספים למטרה זו.

"המרכז פועל על פי חוק ומחויב במשלוח ההתראות".

'ביזנעס' ימשיך לעקוב אחר הנושא גם מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וכן מול יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שאליהם נשלחו פניות בנידון.

כתיבת תגובה