ראש עיריית יקנעם: "לא רוצה שכונה חרדית בעיר"

בראיון ראשון לכלי תקשורת חרדי מספר ראש העיר שסוגר בקרוב שלושה עשורים בתפקיד, על פגישה עם רבי דוד אבוחצירא ועל הדרך בה הפכה עיר בעלת 35% אבטלה לעיר משגשגת שמוגדרת 'עמק הסיליקון של הצפון'

אלפסי והעיר שנכרכה בשמו. צילומים: דוברות עיריית יקנעם

יקנעם היא עיר על אם הדרך מהמרכז לצפון. כמעט כל מי שעושה את דרכו מירושלים ובני ברק למירון וצפת, עובר לצידה של העיר ששמה האמיתי הוא יקנעם עילית שכן לצידה שוכנת מושבה וותיקה ששמה הוא יקנעם.

יצא כך שבבוקר החלה שביתת הרשויות המקומיות, נפל בדיוק ביום בו בחרנו לראיין את ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי, שהצליח לקחת עיירת פיתוח נחשלת עם 35% אבטלה ולהפוך אותה לעמק הסיליקון של הצפון עם אחוז אבטלה חד-ספרתי.

אלפסי הוא דוגמא קלאסית לראשי עיר שהצליחו להעלות את עירם במעלה סולם הדירוג הסוציו-אקונומי. ולצערנו, אין הרבה כאלה בישראל. אלא שלמרבית הפלא, אלפסי שעירו מדורגת כיום במקום השביעי, תומך במאבק ראשי הרשויות החלשות. "קיבלתי עיר בדירוג 2-3 והבאתי אותה למקום 7", אומר לנו אלפסי בלי שמץ של גאווה בקולו.

אם כך, מדוע שראשי עיר אחרים לא יעשו זאת במקום להסתמך על הממשלה?

"אם היית יודע מה אומרים היום ראשי ערים, היית מבין את התסכול שלהם. ראשי ערים אומרים לעצמם שלא כדאי להעלות את הדירוג של העיר, כי כך יאבדו את התקציבים. קח אותנו לדוגמא: הצלחנו לעלות בדירוג ואז המדינה באה ונותנת לנו עונש. עבדנו קשה ועכשיו, כשכבר הצלחנו, המדינה מקצצת לנו בתקציבים. כי אנחנו בדירוג גבוה".

זה הגיוני מאוד. אתם עצמאיים ואין סיבה שתקבלו תמיכה מהשלטון המרכזי. אתה מצפה שהממשלה תסבסד את חמש-עשרה הערים החזקות במדינה?

"דבר ראשון גם בערים חזקות ישנן שכונות חלשות שזקוקות לתקציבי רווחה וחינוך, פיתוח ועוד. אבל אני חושב שהמדינה צריכה לנהוג בדיוק הפוך. היא צריכה לעזור למי שעוזר לעצמו. רשות שלא עושה מאמץ לעלות בדירוג, לא תקבל מענקים. ורשות שהתאמצה והצליחה צריכה לקבל תקציב עידוד".

יקנעם 1

אתה ידוע בתור מישהו שלא מתבכיין. אמרת בעבר מספר פעמים שבבכיינות לא בונים עיר. אבל ראשי רשויות שפוגעים בתושבים ומשביתים את השירותים העירוניים, הם בעצם בכיינים. איך זה שאתה תומך בהם?

"אתה יודע על מה מדובר? כל הוויכוח עם האוצר הוא על 150-180 מיליון שקל. על זה רבים? רק השבוע גילינו שהממשלה העבירה למפלגות חצי מיליארד שקל. למה לפגוע בתושבים של אותן ערים. אני מסכים שמי שיכול לעזור לעצמו ולא עושה זאת, לא אמור לקבל תוספות. אבל את המינימום רוצים לקחת?".

קשה ואפילו בלתי אפשרי להעניק לאלפסי את הכינוי "בכיין". הוא החל את תפקידו כראש עיירת פיתוח נחשלת רגע לפני קריסת מקור הפרנסה היחיד שלה. המעסיק הגדול ביותר ביקנעם של אותן שנים, שלהי שנות השמונים של המאה הקודמת, היה 'סולתם', מפעל נשק שתוצרתו נמכרה בהצלחה ברחבי העולם, כאשר האיראנים היו הלקוחות הטובים ביותר.

המהפכה האסלאמית באיראן פגעה אנושות במפעל שהצליח לקרטע עוד עשור עד שקרס והותיר אחריו עיר אבלה בת 5,000 תושבים ואבטלה כבדה. במהלך השנים הראשונות לכהונתו של אלפסי, נרשמה הגירה שלילית ויש שיאמרו, דרמטית. כיום מונה העיר 22 אלף נפש והיא הולכת וגדלה במהירות משנה לשנה. אחוז האבטלה כה נמוך עד כי לא ניתן להגדירו כאבטלה. אלפסי ניצח את השיטה.

תגיד. איך עשית את זה? איך הצלחת במקום בו נכשלו המון ראשי ערים אחרים?

"פשוט מאוד. בתכנון לעתיד. באו והציעו לי להקים מפעלי לואו-טק בהשקעות ענק ואמרתי: לא, תודה. כבר אז הבנתי שהעתיד נמצא בטכנולוגיה ולשם כיוונתי. היום יש בעיר קרוב למאה מפעלי הייטק שמעסיקים המון מתושבי העיר. יש אפילו אנשים שבאים מתל-אביב כל יום כדי לעבוד ביקנעם".

אלפסי לא ביקש סיוע ממשלתי. רק תנאים שיאפשרו לעיר לצמוח. הוא דרש וקיבל מעמד של אזור עדיפות לאומית ומהר מאוד הצליח להרים את העיר על הרגליים. "היום", הוא אומר, "מחיר של דירה מגיע ל-1.2 מיליון ואומרים לי שגם 1.5 מיליון הוא מחיר טוב". רק לפני עשר שנים הייתם יכולים להשיג ביקנעם דונם לבנייה תמורת 150 אלף שקל…היום תשלמו עליו קרוב לשני מיליון. לעיר עתודות קרקע גדולות ו… אין בה שכונה חרדית…

יקנעם 2

עם כל עתודות הקרקע שיש לכם לא הגיע הזמן שתבנו פה שכונה חרדית?

"אגלה לך סוד. אני עצמי אדם מסורתי ועוזר המון לציבור החרדי שגר בעיר. אבל התפיסה שלי היא שכולם צריכים לגור ביחד כמו שגרנו בקרב הגויים בעבר. אני מתנגד להקמת שכונות מיוחדות לאנשי קבע כמו שאני מתנגד להקמת שכונות מיוחדות לחרדים.

"יש כאן חרדים שרצו להקים שכונה לציבור החרדי, הם באו יום אחד ואמרו לי שהרב דוד אבוחצירא קורא לי. ישבנו אצל רבי דוד והסברתי את הגישה שלי. אתה יודע מה רבי דוד אמר? הוא אמר להם שאני צודק ושייעזרו בי במה שאני יכול לעזור. התקציב שלנו לתמיכה בפעילות של הציבור החרדי בעיר עומד על חצי מיליון שקל. אני שמח לעזור. אבל לא חושב שיש מקום לשכונה חרדית סגורה.

"אדרבה, הרי במילא המינהל הוא זה שמשווק את הקרקעות. אם תתארגן קבוצה חרדית ותזכה במכרז, אני לא אפריע להם לבנות שכונה משלהם. אבל אני לא חושב שזה נכון ובוודאי שזו לא תהיה יוזמה שלי. תראה היום שהציבור החרדי מפוזר בכל השכונות בעיר הוא משפיע הרבה יותר מאשר כשהיה סגור בשכונה אחת.

"בניתי גנים לציבור החרדי. רק לאחרונה חנכנו כאן מעון של חב"ד. אני תמיד תומך ואתמוך בציבור החרדי שיש בעיר. בכל שכונה חדשה שנבנית אני דואג למקווה ולבית כנסת. מאז שנכנסתי לתפקיד נבנו פה בעיר למעלה מעשרים בתי כנסת. אשמח שחרדים יבואו לפה, אבל אני לא בעד שכונה חרדית סגורה".

אלפסי סוגר עוד מעט שלושים שנה בתפקיד. די הרבה עבור ראש עיר בכלל וראש עיר בפריפריה בפרט. לסיום הראיון הוא זורק לנו סקופ עבור תושבי עירו. "אני כבר מעל שבעים ויש לי תוכניות לשנת 2050. אני לא חושב שאני זה שאגשים אותן. אבל אני כבר מכין את התשתית לאלה שיבואו אחרי. בעוד שנה אצטרך לחשוב על העתיד שלי. אצטרך לחשוב מה אעשה כשאהיה גדול. דבר אחד ברור, בחזון שלי, יקנעם תהפוך לעיר של חמישים אלף תושבים עד שנת 2050".

אנחנו סקרנים לדעת כמה מתוך התושבים הללו יהיו חרדים…

8 תגובות ל: "ראש עיריית יקנעם: "לא רוצה שכונה חרדית בעיר""

  1. את הכותרת של הכתבה היה צריך לעשות בצורה אחרת כי הוא בסך הכל נגד שכונה חרדית סגורה הרי לא אכפת לו שהם יבואו לגור שמה

  2. כותרת לא מוצלחת בחרתם, אולי במטרה להשמיץ. בתוך הכתבה דברים נראים אחרת.

  3. ומה עם החינוך הדתי בעיר?? החרדים יוצאים ללמוד מחוץ ליקנעם והדתיים קיבלו בית ספר גרוע עם ממד מדלן הכי נמוך בעיר. אין שום השקעה בדתיים!!

  4. תתביישו לכם על הכותרת שמוציאה את תוכן דבריו מהקשרם.

  5. ראש עיר מיוחד, איש עשייה שעבד קשה במסירות אדירה למען העיר ותושביה. לקח עיירה נחשלת ומנותקת של 5000 תושבים, הפך אותה למקום נחשק עם איכות חיים הכי גבוהה שאפשר להשיג בישראל. דאג שהכבישים הגדולים יעברו דרכה, חיבר אותה לתשתיות, השיג את הסיוע המקסימלי לעידוד הקמת מפעלי תעשייה קלה היי-טק, הפריח את השממה ומנהל את הממלכה הזו במיומנות ואהבה. חבל שאין רבים כמוהו. ובטח חבל שאי אפשר לייבא אותו לכמה שנים אלינו לבני ברק.

  6. חבל שהושמטה הברכה שזכה לקבל מהרבי מליובאוויטש זי"ע, כשהוא עצמו לא האמין בכך, הרבי אמר לו שיקנעם תהיה עיר ואם בישראל.
    http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=30653

  7. טוב שיש ראש עירו המסור לתודשבי עירו ואינו נותן דריסת רגל וגלגל לבעלי דת ההרעשה החייתית עם הרמקולים שלהם, אנשי אגנ'דת השום והשנור נגד עבודה, גדודי סרבני פירנוס עצמי ובמקביל השתלטות חייתית על ביתו וחדרו הפרטי של האדם הפרטי באמצעות הרעשה מרומקלת חייתית אגרסיבית.
    כל ראש עיר הנותן לחיות אדם אלו עם הרמקולים דריסת ציפורן – בוגד בבני עירו החפים מפשע.

  8. קשה לך לכתוב שראש העיר שלך מתנגד לכניסת ערבים לעירך האהובה?
    כתוב זאת ברור. התקינות הפוליטית כבר מזמן לאבאופנה

כתיבת תגובה