אזרחי בריטניה אמרו: כן לברקזיט

יותר מאשר אמרו אזרחי המדינה לא לאנטישמיות הם אמרו כן ל'ברקזיט' וליציאה של המדינה הראשונה מכבלי האיחוד האירופי • במקביל הם גם אמרו לא לעליית מחירי הדיור, לא להמשך השחיקה של הפאונד ולא לשקיעת הכלכלה הוותיקה • הפאונד זינק בכ-2% מול הדולר

הברקזיט, אילוסטרציה | צילום: lazyllama, שאטרסטוק

דומה שהודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמלת יותר מכל את נצחונו המובהק של בוריס ג'ונסון בחמישי האחרון. "מזל טוב לבוריס ג'ונסון על הזכייה הגדולה שלו! בריטניה וארה"ב חופשיות כעת לגבש הסכם סחר אדיר לאחר הברקזיט. להסכם יש פוטנציאל להיות גדול ומשתלם הרבה יותר מכל עסקה עם האיחוד האירופי. תחגוג בוריס" – צייץ טראמפ בחשבונו בטוויטר.

אזרחי בריטניה אמרו מפורשות כן לברקזיט ולסיום אי הוודאות המתמשך בממלכה. נמאס להם להיות מוטלים בין שמים וארץ. קורבין האנטישמי ומפלגתו הורדו בשתי דרגות והגיעו ל-203 מושבים, מספר שלא נראה כמוהו ב-80 שנה האחרונות. מנהיג הלייבור קורבין הבטיח שלא יתמודד בעתיד כיו"ר המפלגה: "אני רוצה להבהיר שלא אנהיג את המפלגה בשום מערכת בחירות", הודעה שגרמה לברכת 'ברוך שפטרנו' המונית בקרב יהודי הממלכה.

ואם מביטים נכון לתוצאות הבחירות בערים השונות ברחבי הממלכה המאוחדות, אפשר להבין שיותר מאשר אמרו אזרחי המדינה לא לאנטישמיות הם אמרו כן ל'ברקזיט' וליציאה של המדינה הראשונה מכבלי האיחוד האירופי על סבך הבעיות שהמהלך יגרום. במקביל הם גם אמרו לא לעליית מחירי הדיור, לא להמשך השחיקה של הפאונד ולא לשקיעת הכלכלה הוותיקה.

הרוב הברור והמוחלט של 365 מושבים בפרלמנט – הרחק מהרוב הרגיל העומד על 326 מושבים – משחרר את ג'ונסון גם מספקנים ומתנגדים בקרב מפלגתו. אחרי שלוש וחצי שנים מאז משאל העם ועשרות הצבעות וכישלונות בפרלמנט, ג'ונסון יכול לפרוץ קדימה ולהניע את כלכלתה השוקעת של בריטניה.

הלירה הבריטית הגיבה גם היא לתוצאות הבחירות ועלתה ב-2% בקירוב מול הדולר. בחירתו של ג'ונסון מהווה ללא ספק אמון בלתי מסויג בכוונותיו של האיש. "כל מה שאעשה כראש ממשלה יהיה מוקדש לזה, ודבר ראשון, מה נעשה? ברקזיט". כך אמר ג'ונסון לאחר הניצחון.

האם המהלך יהיה קל? התשובה היא לא. ב-31 בינואר יתרחש הברקזיט, אבל עוד זמן רב לאחר מכן ישבו נציגי האיחוד האירופי מול עמיתיהם מבריטניה לדון בסוגיות הרות גורל כמו זכויות עובדים, תחרות ומשבר האקלים, ועוד שורה ארוכה של הסכמים במסגרת יחסי סחר.

הבשורה של טראמפ – שהגיע להסכם סחר חלקי עם סין – ל"הסכם סחר אדיר" עם בריטניה גם היא בעייתית לא פחות. סחורה אמריקאית רבה לא עומדת בתקנים של האיחוד האירופי, ואם בריטניה תתחיל להיות מוצפת בסחורה 'מייד אין יו.אס.איי.' האיחוד האירופי ידרוש חומות גבוהות יותר בין הממלכה לאירופה.

במהלך הבחירות ג'ונסון לא הבהיר לעם היושב בשדות במה כרוך הברקזיט אלא 'הפיץ את בשורת היציאה והחזיר את הברק לעיניהם של הבריטים קרי המזג'. כעת יצטרכו האזרחים לבלוע את הרוק שוב ושוב ולנשוך את השפתיים עד שהסכמים ייחתמו והכלכלה הבריטית תעלה על דרך המלך. עד אז ניאלץ לבדוק היטב את ההשקעות שלנו בכל דבר שינדוף ממנו ריח אנגלי.

כתיבת תגובה