אחרי שאיימו בקריסה: הסכם בין בתי החולים לאוצר

בפגישה בהשתתפות שר האוצר ישראל כ"ץ וסגן שר האוצר יצחק כהן עם שבעת מנהלי בתי החולים הציבוריים הושג הסכם בין משרד האוצר לבתי החולים • תוקם ועדה ציבורית שתבחן את צורכי בתי החולים ואת הצורך לשדרג ולייצר שוויוניות בין כלל בתי החולים בישראל

סיעת ש"ס נרתמה, השר איציק כהן הוביל. ח"כ אזולאי בשליחות דרעי במאהל המחאה של מנהלי בתי החולים הציבוריים | באדיבות המצלם

לאחר מאבק קצר, חד ויעיל, הושג הסכם בין משרד האוצר לבתי החולים הציבוריים.

בפגישה בהשתתפות שר האוצר ישראל כ"ץ וסגן שר האוצר יצחק כהן עם שבעת מנהלי בתי החולים הציבוריים הושג ההסכם שיאפשר לבתי החולים הציבוריים לתפקד באופן מלא במתן טיפול לחולים ובתשלום משכורות לעובדים ולספקים לאורך כל השנה.

בנוסף תוקם ועדה ציבורית שתבחן את צורכי בתי החולים ואת הצורך לשדרג ולייצר שוויוניות בין כלל בתי החולים בישראל.

שר האוצר הנחה את אנשי משרדו לדרוש ממשרד הבריאות להעביר יותר משאבים לכלל בתי החולים ובפרט לציבורים מתוך התקציב התוספתי של למעלה מ 20 מיליארד ש"ח שהוקצה למשרד הבריאות לצורך המאבק בקורונה והגדלת ספיקת בתי החולים.

שר האוצר הודה לסגן השר יצחק כהן על הובלת התהליך המורכב לגיבוש ההסכם כמו כן מנהלי בתי החולים הודו לשר האוצר ולסגן השר על ההסכם שהביא לסיום המשבר.

כזכור, שבעת מנהלי בתי החולים הציבוריים בארץ – הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושה בתי החולים בנצרת – מחו על חוסר התקצוב עבור פעילותם. במאהל המחאה של בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר נכחו ח"כים ואישי ציבור רבים – גם חרדים – שבאו לתמוך ולהביא אהדה למאבק, כמו גם התגייסות של סיעת ש"ס באופן פעיל וחזק לנושא.

בתי חולים ציבוריים, שאינם ממשלתיים מתקיימים מהכנסותיהם בלבד, ועתה יעמוד הסיוע עבורם על כ-960 מיליון שקל לשנת 2021, במקום 800 מיליון שדרשו מתחילה, כשיצאו למאבק. אתמול בערב, פרסם השר כ"ץ הודעה בה התפאר בסגירת המשבר והקצאת 1.2 מיליארד שקלים מתקציב 2021, הוכחשה ההודעה ע"י בתי החולים, ואלה הודיעו בתגובה כי יחריפו את המאבק. אולם כעבור זמן מה, הגיעו הצדדים לפשרה על 960 מיליון כאמור, סכום ממוצע בין דרישתם הראשונית לבין הסכום שעליו התפשרו מול הודעת כ"ץ, שככל הנראה לא הייתה מעוגנת דיה.

האפליה התקציבית מול העמותות המנהלות את בתי החולים הציבוריים ברורה, וברור שעל הממשלה לקדם את הרפורמה שתעגן את תקציבם בחוק, בשל היותם יעילים לא פחות (כך לפי דו"ח מבקר המדינה) מבתי החולים הממשלתיים – המהווים מחצית ממערכת האשפוז ומקבלים כ-2 מיליארד שקלים בשנה סובסידיה לפעילותם. הרפורמה בנושא נתקעה בהיעדר תקציב מסודר בשנים האחרונות בשל בעיות המשילות בישראל.

בינתיים, ללא ספק, מערכת הבריאות הציבורית נמצאת תדיר תחת איום משברי-תקציבי חריף, ומנהלי בתי החולים הציבוריים נאלצים להילחם יום ולילה במגיפה עם מחסור חמור באמצעים ועובדים. הדבר מתגבר בתקופה זו כשבתת-תקצוב, מנועים בתי החולים לתת את הטיפול הטוב ביותר על אף המגפה והמשבר.

בבתי החולים הביעו תקווה כי הממשלה תפיק את הלקחים מהמשבר הנוכחי ותקדם את הרפורמה שתעניק סיוע כלכלי שוויוני לבתי החולים הציבוריים על מנת שאלה יוכלו להמשיך ולהתקיים.

אנחנו צריכים להכות על חטא

בדיון שהתקיים הבוקר (ה) בוועדת הכספים בנושא קריסת בתי החולים הציבוריים, אמר ח"כ ינון אזולאי: "לפני שאני מתחיל בתודות אני רוצה גם לומר ביקורת ומחובתנו לומר את הביקורת. איך הגענו למצב הזה? הרי הכסף היה כאן כל הזמן, מדוע שבעת מנהלי בתי החולים היו צריכים לשבת באוהל כנזקקים, כעני בפתח?! אנחנו צריכים להכות על חטא שהגענו למצב הזה.

היום אני יכול סוף סוף להסתכל לכם בעיניים, אני רוצה להודות לכל אחד ואחד מכם מנהלי בתי החולים ולצוותים הרפואיים ועובדי המנהלות, שעושים עבודת קודש יום יום שעה שעה, בשמי ובשם החברים בוועדה ובשם כל אזרחי ישראל תודה לכם.

בסיכום דבריו הוסיף אזולאי: "אני רוצה להודות לסגן שר האוצר ח"כ איציק כהן ולשר האוצר ח"כ ישראל כץ, כמו כן ברצוני להודות לשר הבריאות ח"כ יולי אדלשטיין וליו"ר הוועדה גפני שהיו שותפים לפתרון המשבר. אולם הנושא עדיין לא מאחורינו – כל עוד הדברים שסוכמו בוועדה לא יעוגנו בחוק".

כתיבת תגובה