אין דירות בישראל

צרכנים רבים, מכל רחבי הארץ, מדווחים כי הם נתקלים בקושי משמעותי למצוא דירה להשכרה/לקנייה | מהן הסיבות לכך ומה הצרכן הישראלי יכול לעשות במצב הנוכחי? ניר שמול – מנכ"ל חברת שניר, מסביר ומעניק מספר עצות בנושא

מודעות השכרת דירות במקומונים. אילוסטרציה | באדיבות המצלם

בחודשים האחרונים, מאז סיום הסגר השלישי, שוכרים וקונים רבים בשוק הנדל"ן מרגישים שהם לא מצליחים להשיג דירה. קיימת "התפוצצות" של רכישות נדל"ן כפי שמשתקף בדוחות האחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד האוצר, משרד השיכון ומנתוני הבנקים על ביקושי שיא להלוואות עבור משכנתא . מחירי הדיור עולים בהתאמה, הן עבור שכירות והן עבור קנייה.

  • נגיף הקורונה האיץ תהליכים רבים של אזרחים שהיו בסגר כבר שלוש פעמים בבתיהם ושקלו בעבר להחליף את מקום מגוריהם. השהייה הארוכה בבית הביאה אותם להחלטה סופית לשינוי מקום מגורים.
  • הביקוש בישראל לנדל"ן עולה משמעותית על ההיצע, במדינה המובילה בכמות הילדים שנולדים מדי שנה. על פי נתוני ה OCED נולדים בישראל כ-200 אלף תינוקות בשנה, מתים כ-50 אלף איש בשנה ובונים רק כ-49,000 דירות בשנה הכיוון ברור… מחסור של כעשרת אלפים – חמש עשרה אלף יחידות דיור בשנה והפער רק הולך וגדל לאור הדמוגרפיה לעיל.
  • הריבית הנמוכה בעולם מביאה אנשים רבים לקחת הלוואות לצורך רכישת נדל"ן בתנאי החזר נוחים מאוד ובריבית כמעט אפסית. לכן משקיעים רבים מנצלים את הריבית הנמוכה והיעדר התשואה בבנק לרכישה מוגברת של נדל"ן.
  • ירושות – הורים רבים מורישים עוד בחייהם את כספם לטובת רכישת נכסים לילדיהם, מתוך הבנה שכיום ישנו קושי משמעותי לזוג צעיר לחסוך את ההון הראשוני הדרוש לרכישת דירה.
  • בתים פרטיים, מרפסות גדולות, דירות גן וכו' הפכו מאז הקורונה לטרנד מבוקש הן לשכירות והן לקנייה. הצורך לשהות במרחבים פתוחים הביא את הישראלים לחפש אופציה רלוונטית צמודה או כחלק מהדירה.
  • העלאת מס הרכישה בתקופה של שר האוצר הקודם כחלון הביאה משקיעים לבטל את הכוונה שלהם לרכוש דירה להשקעה ולהסב את ההשקעות שלהם לאפיקים אחרים. כתוצאה מכך נגרמה עלייה משמעותית במחירי השכירות וגם לירידה במלאי הדירות להשכרה בשל ביטול הרכישות על ידם.
  • בשיא משבר הקורונה ועדות התכנון ומכרזי המדינה עבדו בצורה חלקית, מה שהביא לירידה משמעותית בתכנון של פרויקטים חדשים וכתוצאה מכך לירידה זמנית במכרזים ובהיתרי בנייה. לאור זאת רואים היום הקטנה נוספת של המלאים הנמוכים כאמור מול הביקוש.
  • קונים פוטנציאלים רבים שנפגעו כלכלית בתקופת הקורונה פוטרו או עברו למסלול של חל"ת הקפיאו את הרכישה שלהם בשלב זה מסיבות מובנות ועברו למודל של שכירות, דבר שהגביר את הביקוש לדירות להשכרה.
  • קמה של קרנות חדשות להשכרה בישראל בדומה למודל הרווח בארצות הברית של שכירות ארוכת טווח, הביאה גופים רבים לרכישה מוגברת של דירות בהיקפים משמעותיים בפרויקטים קיימים או במיזמים שאמורים לקום. לקרנות הללו הפועלות במסגרת חוק עידוד השקעות הון והן רוכשות במינימום בין שש דירות בפרויקט מסוים, לבין חמישים דירות וזאת כדי לקבל הטבות מס רכישה והטבות מיסוי נוספות בחמש השנים הראשונות. רק עם השלמת פרויקט הבנייה (עד חמש שנים מיום הרכישה) הדירות הללו יוצעו להשכרה וכיום מבחר קטן יותר של דירות בגלל סיבה זו.

אז מה הצרכנים יכולים לעשות? הנה מספר טיפים:

  •  לא לחכות. לקנות / להשכיר ולא להתמהמה. ברגע שיש עסקה והיא מתאימה ללקוחות מבחינת גודל הדירה, המיקום והמחיר לחתוך לקנות או להשכיר ולא לחכות. בשוק של מוכרים ומשכירים יגיע מישהו אחר ויחטוף את העסקה אם הלקוחות לא יהיו החלטיים ויבצעו את העסקה ללא דיחוי. כמובן שיש צורך לבדוק משפטית והנדסית את הנכס לפני ההחלטה.
  •  להגדיל את החיפוש גם ברחובות סמוכים, ערים נוספות וכך להגדיל את רדיוס החיפוש למרות הרצון לאזור ספציפי. לעיתים הגדלת טווח החיפוש תביא למציאה של עסקה טובה יותר, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הדירתי.
  • לפנות לחברים / מכרים / מקורבים הגרים באזור המבוקש. בשוק של היום הרבה מהדירות מועברות מיד ליד ללא פרסום רק מהיכרות מוקדמת .שווה וחשוב שיידעו שאתם מחפשים דירה בסביבה מוגדרת. עסקאות רבות נסגרות מתחת לרדאר במסגרת FRIENDS AND FAMILY הן בהשכרה והן במכירה.
  • לעיתים אנו שבויים בעבר והשוק המרכזי שלנו הוא להבין שמשהו השתנה. מחירי השכירות או הקנייה של הדירות עלו בשנה האחרונה בצורה משמעותית ויש לנו קושי פסיכולוגי משמעותי לרכוש או לשכור דירה במחיר גבוה יותר מול עלויות העבר. חשוב להבין שבשוק של מוכרים ומשכירים כמו השוק של היום, יהיה קושי משמעותי למצוא את המחיר שקיבלנו בחודשים שעברו.
  • מאז סיום הקורונה ישנו גל התייקרות עולמי במחירי הסחורות. מכולה שעד מרץ 2020 עלתה כ-1500 דולר למכולה שמגיעה לישראל מהמזרח (בעיקר מסין) עולה כיום למעלה מ 12,000 אלף דולר בממוצע. היבואן לא סופג כלום, כל מה שנמצא על המכולה מתייקר, מדובר בהמשך מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין שהביאה לגל התייקרות עולמי בכל התחומים מזון, אלקטרוניקה, רכבים, סחורות ומשפיע גם על הנדל"ן . מדד תשומות הבנייה עלה בחודשים האחרונים בקצב של 1-0.6 אחוז לחודש ! ברגע שמחירי התשומות עולים, גם מחירי הדירות מתייקרים.
  • בעסקאות עם קבלנים לאור התייקרות מדד תשומות הבנייה חשוב לנסות לגדר את המדד לשים לו סף שאם הוא יעלה עד סכום מסוים הרוכש ישלם ומעבר לסכום זה הקבלן יספוג זאת כמו כן להכניס סעיף של אפשרות להקדמת תשלומים כיוון שקבלנים רבים כרגע לא מוכנים להקדים תשלומים מול התשלומים שנחתמו בהסכם כי הם מבקשים ליהנות מעליית המדד.
  • לשוכרי הדירות מומלץ לעשות הסכמים ארוכי טווח ככל האפשר עם עלייה באופציה באחוזים בודדים / סכום שנקבע מהיום ולא לנהל מו"מ בעתיד על העלייה. זאת כיוון שהיא עלולה להוביל ליציאה מהדירה כי יהיה שוכר חדש שיהיה מוכן לשלם יותר. כמו כן להכניס סעיף בהסכם שמאפשר הכנסה של שוכר חליפי אם נרצה לעזוב.
  • שוכרים המבקשים לשכור דירה, שווה להם לברר מול הקרנות שרוכשות דירות וכן לחפש את הזוכים במסגרת פרויקט דירה להשכיר אותו יזמה הממשלה, במטרה לנסות למצוא עסקאות בשכר דירה מפוקח לפרק זמן ארוך.
  • לקוחות שלהם זו דירה ראשונה שווה לבחון את תוכנית מחיר מופחת שיזם שר השיכון הקודם ליצמן לרכישה במחיר מופחת על פי אזורים שהוגדרו מראש, ובהם המדינה מסבסדת את מחיר הקרקע לטובת הרוכשים.

שתהיה רכישה והשכרה מהנה.

תגובה אחת ל: "אין דירות בישראל"

  1. אלפי דירות להשכרה ולמכירה בבאר שבע דימונה ירוחם אופקים כנסו לפייסבוק לדויד יוסף yourhome ועוד עשרות מתווכים עם מלאי דירןת עצום אז מספיק לשקר לציבור ולגרום לעליית מחירים מיותרת דירות חדשות ויד שניה.

כתיבת תגובה