אי התחסנות ישלול פיצויי פיטורים ודמי אבטלה?

ההסתדרות: "הצעות החוק לשלילת פיצויי פיטורים ודמי אבטלה לעובדים ללא תו ירוק – קיצוניות, מסוכנות ובלתי סבירות" | לפי עמדת ההסתדרות, יש לעודד התחסנות ושמירה על משק פתוח ככל שניתן, אך הצעות החוק מהוות ענישה לא מידתית ויגרמו לכך שלאדם שעבודתו תסתיים, גם אם פוטר, לא יהיו כל מקורות הכנסה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבה בזום | צילום: דוברות ההסתדרות

ההסתדרות הגישה ערב החג האחרון את עמדתה בעניין שתי הצעות חוק של הממשלה: חוק פיצויי פיטורים וחוק הביטוח הלאומי (זכאות לדמי אבטלה למי שהופסקה עבודתו בשל אי-התחסנות נגד נגיף הקורונה וביצוע בדיקות).

בהתייחס להצעת החוק הראשונה: ההסתדרות שותפה לצורך בעידוד ההתחסנות ושמירה על משק פתוח ככל שניתן, אך מתנגדת לתזכיר החוק (שלפיו עובדים שלא התחסנו נגד קורונה ומסרבים להיבדק לא יוכלו להתפטר ולקבל פיצויים כאילו פוטרו) מאחר שהוא קיצוני, בלתי סביר וצפוי להביא לפגיעה לא מידתית בציבור העובדים. לעמדת ההסתדרות, הצעת חוק זו יוצרת נורמה חדשה ומסוכנת במשפט העבודה של התפטרות לכאורה, שאינה אלא פיטורים הלכה למעשה, תוך שלילת הזכויות של עובד מפוטר. הצעת החוק הזו עומדת בסתירה לעקרונות היסוד של דיני העבודה והביטחון הסוציאלי.

פיצויי פיטורים הם המשאב הכלכלי שמאפשר לעובד להתקיים עד מציאת מקום עבודה חלופי, ופגיעה בהם תטיל מעמסה על הקופה הציבורית. בנוסף, שלילת פיצויי הפיטורים מסכנת גם את החיסכון הפנסיוני של העובדים, ולרבות בהסדרים פנסיוניים שעוגנו בהסכמים קיבוציים במהלך שנים ארוכות. חלק מפיצויי הפיטורים מופקדים בחיסכון הפנסיוני ומשמשים להגדלת הקצבה בעת פרישה.

בחלק מהסדרי הפנסיה שלילת פיצויי הפיטורים משמעה מתן אפשרות למעסיק למשוך לזכותו כספים הנמצאים בקרן הפנסיה של העובד, משיכה שתפגע אנושות בקצבה עצמה בעת פרישה ואף עלולה להביא לביטול זכות העובד לקצבה פנסיונית.

לעמדת ההסתדרות, ייתכן מצב שבו עובד צבר זכויות במשך עשרות שנים ועקב השינוי בחוק יאבד את הזכויות הללו. מדובר בענישה לא מידתית, על אחת כמה וכמה שעה שהעובד לא עשה מעשה המנוגד לחוק.

בנוסף, הצעת החוק יוצרת תמריץ שלילי למעסיק לא למצוא חלופות העסקה לעובד ולמהר לסיים את העסקתו, ובכך ליהנות מפיצויי הפיטורים ודמי ההודעה המוקדמת שנשללים. לפי עמדת ההסתדרות, אין לשלול פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת ויש למצוא פתרונות אחרים לעידוד התחסנות, בדיקות ושמירת בריאות הציבור.

בהתייחס להצעת החוק השנייה: לפי ההצעה, מפוטר שלא יציג תו ירוק ייחשב כמתפטר לעניין מועד תחילת הזכאות לקבלת דמי אבטלה (כלומר: דחיית המועד ב-90 ימים). ההסתדרות מתנגדת להצעת החוק, בין היתר מאותם טעמים עקרוניים שפורטו קודם לכן בהתייחס להצעת חוק פיצויי פיטורים. צירוף שתי הצעות החוק פירושו כי לאדם שעבודתו תסתיים, גם אם פוטר, לא יהיו כל מקורות הכנסה – לא פיצויי פיטורים, לא הודעה מוקדמת ולא דמי אבטלה למשך 90 ימים. גם כאן, כמו בתזכיר חוק פיצויי פיטורים, נעשה שימוש בזכויות סוציאליות שתכליתן לאפשר קיום מינימלי לעובד בנסיבות של אובדן מקור הפרנסה, כבאמצעי ענישה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "המאבק בנגיף הקורונה חשוב מאין כמוהו, וכולנו שותפים למאמץ להחזיר את המשק לפעילות מלאה. לכן, אני קורא לכל העובדים בישראל ללכת להתחסן. עם זאת, ההסתדרות לא תיתן יד לפגיעה במקורות ההכנסה של העובדים ובחיסכון הפנסיוני שצברו במשך עשרות שנים. מדובר בתקדים מסוכן ובפגיעה קשה בציבור העובדים, ולא נסכים לכך".

כתיבת תגובה