בהשקעה של מיליארדים: קו הרכבת בחיפה יורד למנהרה

הוועדה לתשתיות לאומיות החלה לקדם את הכפלת מסילות החוף ומנהור הקטעים המהווים חיץ בין העיר חיפה לבין הים | לפי הדיונים שאישרו את המקטע הנוכחי, הממשיך את הכפלת מסילת החוף בתחום חיפה, כולל הוספת שתי מסילות מהירות בתת הקרקע ומנהור שתי המסילות הפרבריות הקיימות – יושקעו 12 מיליארד ש"ח בפרויקט | פיתוח אורבני יממן את ההוצאה

כניסת הרכבת בחיפה אל המנהרה | הדמיה: אמיר מן, עמי שנער אדריכלים

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות״ל) שבמינהל התכנון, בראשות שלומי הייזלר, הודיעה על הכנת התוכנית לתוספת מסילה שלישית ורביעית בתחום העיר חיפה. זו היא תוכנית הממשיכה את המקטע להכפלת מסילת החוף בין תחנת חוף הכרמל בחיפה לשפיים, שאושרה בדצמבר 2020 להעברה להערות והשגות הציבור. הוועדה דנה בכמה חלופות להתוויית המסילות בתחומי חיפה, בהן חלופת השדרה, חלופת האצטדיון וחלופת המנהור לאורך המוקדים המטרופוליניים בעיר.

לאחר שהוצג מסמך בחינת חלופות בתחום חיפה, נבחרה חלופת המתווה של שתי מסילות מהירות לצד שתי מסילות פרבריות בתת-הקרקע, בתוואי דומה לקיים היום, עם ארבע תחנות בחיפה – לב המפרץ, קרית הממשלה (תחנת השמונה לשעבר), בת גלים (פרברית בלבד), וחוף הכרמל.

מדובר ברכבת מהירה מסוג שעדיין לא קיים בארץ, וקידומה מהווה ביטוי לחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח המבקשת לקרב בין ארבעת המטרופולינים באמצעות קיצור משמעותי של משכי הנסיעה ברכבת. משך הנסיעה מנהריה לתל אביב בחלופה זו יהיה כ-54 דקות, לעומת שעה ו-40 דקות היום. הנסיעה מתחנת חוף הכרמל בחיפה לתל אביב ברכבת המהירה תארך כ-30 דקות, עם עצירה אחת בלבד של חלק מהרכבות בחדרה. הרכבות הפרבריות ימשיכו לשרת את כל התחנות בדרך.

יצוין כי מינהל התכנון תמך לאורך כל הדרך בחלופת תוואי המסילות בתת-הקרקע, ולא על פני הקרקע לצורך קידום שירות מיטבי ומהיר למרכז מטרופולין חיפה. הוועדה סברה, כי קביעת המסילות המהירות והפרבריות באותו פרוזדור מסילתי מאפשר שירות רכבתי מיטבי, תדירות גבוהה יותר, וזמני המתנה קצרים יותר, ולפי תחזיות רכבת ישראל לשנת 2040 נותן מענה למרב הביקושים של הנוסעים ברכבת בקו זה, הן לכיוון צפון והן לכיוון דרום.

החלופה הנבחרת תואמת לתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל ל-2040 ולמדיניות התכנון הארצית, לחיבור בין ארבעת המטרופולינים בישראל. התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל צופה 350 מיליון נוסעים בשנה ברשת הרכבות בשנת 2040.

יודגש כי ההכרעה התעכבה במשך שנים רבות בשל פנייה עיקשת לבחינת חלופה שתעקוף את העיר חיפה, בעיקר מצד רשויות בגליל המערבי. הוועדה בחנה חלופה העוקפת את חיפה וממשיכה מחדרה לצפון, ומצאה כי הדבר יגרע מרמת השירות לרוב המוחלט של הנוסעים ברכבת, כולל לתושבי הגליל המערבי.

עד לביצוע תוכנית זו, יחושמלו המסילות הקיימות כחלק מהפרויקט לחשמול רשת המסילות הקיימת כולה. תת”ל/65ב בשלבה הסופי תהיה מחושמלת במנהור, תסיר את החיץ הרכבתי הקיים בין העיר חיפה לים, ותאפשר חיבור העיר אל הנכס העיקרי שלה.

כך תמומן ההוצאה

ההחלטה התקבלה על רקע הסכמות מתגבשות בין עיריית חיפה ורכבת ישראל לשלביות הביצוע של המסילות ופיתוח על שטחי המסילה המתפנה.

התוכנית נאמדת בכ-12 מיליארד שקל, ויישומה יאפשר את הסרת החיץ ההיסטורי שיצרה מסילת הרכבת, דבר שיאפשר לחיפה לממש את הפוטנציאל הגלום בה, תוך חיבורה המלא של העיר עם אחד הנכסים העיקריים שלה – חוף הים. לאחר המינהור תהיה גישה חופשית לחזית הים העירונית, ללא חסימה וגידור, כמו גם בין שכונות החוף לחוף הים.

על מנת לסייע בפתרון האתגר של מימון מינהור המסילות, הובילו עיריית חיפה והמועצה הלאומית לכלכלה עבודת מטה עם רמ”י, משרד האוצר, מנהל התכנון, חברת נמלי ישראל, בתיאום עם חברת נמל חיפה, לקידום פיתוח אורבני-נדל”ני על השטח שיתפנה עקב מנהור המסילות.

מדובר בתוספת של אלפי יחידות דיור, מסחר ועירוב שימושים נוספים, שיהפכו את חיפה לעיר חוף אמיתית, ואת חזית הים העירונית למתחם מגורים בדומה לערים המובילות בעולם – זאת, תוך השארת רצועה פנויה לרכבת קלה עתידית, שיכולה לחבר בין רק”ל חיפה-נצרת, דרך העיר חיפה, לאזור תחנת חוף הכרמל.

ראש העיר חיפה, עינת קליש בירכה על ההחלטה: "ההחלטה לשקע את מסילות הברזל של חיפה מהווה מהפכה של ממש בעיר, המשוועת לקשר עם חוף הים שלה. התוכנית שאושרה מהווה בשורה לפיתוח פרויקטים בתחומי הנדל”ן, התיירות והתחבורה בחיפה ותאיץ את פיתוחה בתנופה חסרת תקדים”.

יובל אדמון, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, אמר: "מנהור מסילות הרכבת שמפרידות בין העיר חיפה לחוף הים, לאורך כ-10 ק"מ, וחיבור העיר אל ימה, הוא מהלך אסטרטגי לפיתוח מטרופולין חיפה והצפון כולו. כפי שאי אפשר היה לדמיין את תל אביב עם רכבת לאורך רחוב הירקון, שמפרידה בין העיר לחוף הים, כך גם בחיפה. הגיע הזמן שהרכבת תעבור לתת הקרקע, חזית הים העירונית תפותח, ושכונות החוף יהפכו לשכונות עם נגישות מלאה לחוף הים לרווחת תושביהן".

יו”ר מטה הדיור הלאומי ויו”ר הוות”ל, שלומי הייזלר: “מדובר בתוכנית שתזניק קדימה את כלל מטרופולין חיפה, חיבור רכבתי חשמלי, מהיר ויעיל מלב המטרופולין לרשת הרכבות המהירה. התוכנית תנגיש את העיר חיפה לים, תעודד התחדשות עירונית ותוביל לתוספת משמעותית של יחידות דיור ושטחים פתוחים בלב העיר חיפה”.

מתכננת הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, נאוה אלינסקי-רדעי: “מדובר בבשורה חשובה לעיר חיפה. כיום, מסילות הרכבת מהוות חיץ בין חיפה לים והתוכנית תאפשר את חיבור העיר חיפה לנכס העיקרי שלה – הים. לאחר שנים של דיונים, הוועדה לתשתיות לאומיות הכריעה ששתי המסילות המהירות יעברו בתוך העיר חיפה בתת הקרקע. עתה תוכל העיר לתכנן את עתידה העירוני, כשיש וודאות לגבי תוואי המסילה המהירה”.

כתיבת תגובה