במהלך הדיון בן שש השעות נחשף: כך גובש חוק אגרת הגודש

אם מתעלמים מרעשי הרקע של האופוזיציה והקואליציה לליטוש חוק אגרת הגודש והקרבות הפוליטיים, מעניין לשים לב לפרטי החוק, שנחשפו במהלך הדיונים | מפרוטוקול הדיון עולה כי במסגרת החקיקה המוצעת, אגרת הגודש תכנס לתוקף ב-1 למרץ 2024 | כל התחבורה הציבורית תהייה פטורה מתשלום, כך גם מוניות השירות ורכבים עם תג נכה. אופנועים יחויבו במחצית הסכום. רכב מסחרי מעל 12 טון יחויב בכפל תשלום ולא תחול עליו מגבלת החיוב היומית | על מונית פרטית (ספישל) לא תחול מגבלת החיוב היומית

פקקים ב'נתיב פלוס' באזור נתניה | צילום: פלאש 90

ביום חמישי האחרון התכנסו חברי ועדת הכספים לדיון של כ-6 שעות בחוק אגרת הגודש, הכלול במסגרת חוק ההסדרים. במהלך הדיון, העלו חברי האופוזיציה סדרה של שאלות ותהיות לעניין החוק וסעיפיו, וחלקם אף קראו להחריג אותו מחוק ההסדרים.

כך עלו שאלות לעניין החלת האגרה גם על רכבים דו גלגליים, על פגיעה בתושבי פריפריה המגיעים למרכז לשם קבלת שירותים, זקיפת הטבת מס בשכר עובד שמעסיקו יממן את תשלום האגרה, על כך שתושב המתגורר בתוך גבולות המיסוי ששורטטו בחוק וייסע בתוכם לא ישלם אגרה, ועל כך שהאגרה שאמורה להיכנס לתוקף בשנת 2024, נקבעת עוד בטרם הושלמה התוכנית לשיפור התחבורה הציבורית שנלווית לה, ועל כך שמשרד האוצר הוא שקובע את גבולות מפת הגודש ולא משרד התחבורה. מנגד השיבו חברי קואליציה כי יש מה לתקן בחוק, אך הוא מחויב המציאות נוכח המציאות התחבורתית בישראל, והוא יביא להקלה בדרכים שכבר היום שווה כסף רב לתושבי הפריפריה.

אם מתעלמים מרעשי הרקע של האופוזיציה והקואליציה לליטוש החוק והקרבות הפוליטיים, מעניין לשים לב לפרטי חוק אגרת הגודש שנחשפו במהלך הדיונים. מפרוטוקול הדיון עולה כי במסגרת החקיקה המוצעת, אגרת הגודש תכנס לתוקף ב-1 למרץ 2024, כאשר שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. במקביל תקודם תוכנית חומש להגדלה משמעותית בתחבורה הציבורית ותשתיותיה, תוך מתן דגש למענים הנדרשים נוכח הטלת אגרת הגודש.

האגרה תשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש דן, שבמרכזן אזורי התעסוקה בעיר ת"א, כאשר הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור: חציית הטבעת החיצונית בשעות 6:30 עד 10:00 בבוקר תעלה 5 שקלים וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה על 10 ₪ בשעות אלה. בשעות אחר הצהריים – 15:00 עד 19:00 בערב, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים, והתקרה היומית תהייה 37.5 ₪.

כל התחבורה הציבורית תהייה פטורה מתשלום, כך גם מוניות השירות ורכבים עם תג נכה. אופנועים יחויבו במחצית הסכום. רכב מסחרי מעל 12 טון יחויב בכפל תשלום ולא תחול עליו מגבלת החיוב היומית. על מונית פרטית (ספישל) לא תחול מגבלת החיוב היומית.

הכנה תקציבית

בנוסף, לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר הציג משרד התחבורה בפתח הדיון תכנית חומש לפיתוח התחבורה הציבורית, שמיועדת לתת מענה לציבור במסגרת הטלת אגרת הגודש – "תכנית רחבה שמטרתה העלאת מקדם הפיצול בטווח הקצר והבינוני". לדברי נציגי משרד התחבורה, התוכנית מיועדת להעמיד אלטרנטיבה למשתמשי הרכב הפרטי, והתוכנית מהווה נגזרת של תוכניות אסטרטגיות שמשרד התחבורה מתכנן מזה מספר שנים, כאשר במסגרת התקציב הנוכחי מתכנן המשרד לממן ולממש חלקים נרחבים ממנה.

כך הוצג כי מתוכננת השקעה מסיבית בהגדלת השירות, בפיתוח תשתיות העדפה, רשת מסילתית, שבילי אופנים ומערכות הסעת המונים. בין השאר מתוכננים המשך השקעה בפיתוח מסילות ומערכות הסעת המונים בטווח הארוך ותקצוב פרויקט המטרו, פיתוח חניוני חנה וסע שיספקו אלטרנטיבה בכניסה למטרופולין, הכפלה של שירות האוטובוסים המאפשרים נגישות אל מרכז המטרופולינים, הקמת מאות ק"מ צירי העדפה לאוטובוסים בדרכי הגישה אל המטרופולינים ובערים שיאפשרו העלאת מהירות הנסיעה, הקמה של עשרות מסופים חדישים ומחושמלים שיתמכו בהגדלת ההיצע ושיפור חווית הנוסע, סלילת שבילי אופניים עירוניים ובין עירונים.

אגרה אפקטיבית

בהמשך הדיון, הציג דניאל מלצר, רכז תחבורה באגף תקציבים באוצר את מתווה אגרת הגודש בפני הוועדה, על ידי נציגי משרד האוצר: "תושבי ישראל משלמים אגרות גודש בזמן שלהם, שיכלו לנצל לעבודה, לפנאי, החוק יסייע שישלמו בצורה הגיונית ויעילה יותר. לגודש השפעה אקוטית על המשק הישראלי. השימוש ברכב פרטי גורם לנזקים המוערכים ב-40 מיליארד ₪ בשנה, מהם כ-15-20 מיליארד ₪ בשל הגודש".

כך גם נטען כי ההשקעה בתשתיות בארץ אמנם קודמה רבות בשנים האחרונות, אך היא לא יכולה לעמוד בקצב הגידול באוכלוסייה, וכי אין כיום שיקוף של הנזק שנגרם כתוצאה מהגודש בכבישים, ואין לאף אחד תמריץ להפחית אותו.

עוד ציינו כי אגרות הגודש הן פרקטיקה נהוגה בעולם, והוכחה כאפקטיבית בערים מילאנו, סינגפור, גוטנבורג, לונדון, שטוקהולם, וכי ניו יורק אמורה להצטרף לכך וכך גם ערים נוספות.

מלצר ציין כי "הגיעו לפה לפני שנתיים צוות מבכירי הכלכלנים ב-oecd, בחנו את כלל הנתונים, והוציאו דו"ח מאוד מפורט שמדבר על כך שפתרון הוליסטי לתחבורה בישראל צריך לגעת בשימוש, וספציפית באגרות הגודש".

עוד הציגו באוצר כי מספיק ש-5% מהנהגים ישנו את התנהגותם על מנת לשפר את זמני ואמינות הנסיעה בטווח הקצר, וכי התוכנית תקרב את הפריפריה, התושבים יחנו בחניוני חנה וסע, ויגיעו במהרה למרכז. כך ציינו באוצר כי האגרה למעשה מפנה את הכביש לנוסעי התחבורה הציבורית, וציינו כי בניגוד לנטען, מחקרים מראים שרוב מי שנוסע בתחבורה הציבורית רובם נמנים על האוכלסויות החלשות. עוד צוין כי האגרה תביא להפחתה של זיהום האוויר, להפחתה של 30% מהגודש, ומקביל תבוצע הגדלה חסרת תקדים של השירות האוטובוסי לתושבים, כאשר כל ההכנסות מהאגרה, המוערכות ב-1.3 מיליארד ₪ בשנה מלאה, יושקעו בתחבורה הציבורית בישראל, וחלקם יהווה מקור למימון תכנית המטרו.

לעניין הביקורת על כך שאין גבייה על תנועה של תושבי גוש דן בתוך הטבעות, השיבו באוצר כי אין פטור לתושבים הגרים בגוש דן וכי ביציאה ובכניסה לטבעות הם יחויבו באגרה, אך הודו כי הגבייה נעשית במעבר בין טבעת לטבעת, וציינו כי אין חיוב במעבר בתוך טבעת, מבלי לצאת ממנה. לצד כך הודו נציגי הממשלה כי מבחינת אידיאלית נכון לייצר מס רציף על כל אדם שנוסע בשעות עומס באזור גודש, אך ציינו כי אין הערכות לכך וכי אין לדבר תקדים בעולם.

ניסוי מרתק

נציגי הממשלה הציגו בהמשך לדברים, כי במסגרת ניסוי של 15,000 משתמשים שנוטרה פעילות ההתניידות שלהם, וניתן להם סכום של כסף, כאשר בכל פעם שהם נסעו באזורים האמורים, הופחת הסכום שלהם, "ראינו שינוי של 30% ברכב הפרטי, אנשים מגלים שיש להם קו שמגיע לעבודה מתחת לבית, שהם יכולים לצאת שעה יותר מאוחר ולעבוד שעה מהבית". בתגובה ביקשו חברי הכנסת לראות את פילוג המשתתפים בניסוי.

עוד הוצג מצד הממשלה, סקר סלולארי המתבסס על מקום המגורים ממנו יוצא אדם ומעיד על מצב סוציו אקונומי – ולפיו מצאו כי 73% מהנכסים לאזורי האגרה נמנים על עשירונים 7-10. מבין משלמי התשלום המלא, קרי חצייה של כל מעגלי הכניסה, עמד השיעור מקרב עשירונים אלה על אחוז גבוה אף יותר.

באוצר סיכמו והציגו כי 220 אלף נסיעות יחויבו בתשלום בכניסה למטרופולין כל יום בשעות הבוקר שהוגדרו, עם תשלום ממוצע של 12 שקלים בבוקר, בשעות אחה"צ שהוגדרו כ-300 אלף רכבים יחויבו בכניסה וביציאה מהמטרופולין, עם תשלום ממוצע של  6 ₪. עוד הגדירו, כי המטרה להפחית ב-120,00 את כמות הנסיעות ברכב פרטי, כשעל גביית המס תהייה אמונה רשות המיסים, והגבייה בפועל תעשה ע"י חברה ממשלתית ממונה.

כתיבת תגובה