בשם הפרטיות: לאן תוביל הבריחה ההמונית מוואטסאפ

מאז שוואטסאפ הודיעה על הרחבת שיתוף המידע של המשתמשים לתועלת המפרסמים בשאר האפליקציות של פייסבוק – גל המשתמשים שמחפשים אפשרויות אחרות הולך וגואה • הורדות סיגנל קפצו פי 36 ואילו טלגרם הוסיפה השבוע 25 מיליון משתמשים בשלשה ימים • ומה אומרים בפייסבוק ישראל? "לא תהיה פגיעה בפרטיות"

וואטסאפ | צילום: pixabay

הפרטיות חשובה יותר. העזיבה הגדולה של משתמשי וואטסאפ הפכה לצונאמי, ביום שלישי השבוע הודיע פאוול דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם כי ב-72 השעות שקדמו להודעתו, הצטרפו לטלגרם 25 מיליון משתמשים חדשים. זהו מספר שיא ביחס למצטרפים חדשים בשלשה ימים. "בשבוע הראשון של ינואר, טלגרם חצתה את רף 500 מיליון משתמשים חודשיים פעילים", כתב דורוב.

העזיבה הגדולה של אפליקציית המסרים המיידים הוותיקה וואטסאפ החלה, כאשר משתמשי האפליקציה קיבלו בתדהמה הודעה ולפיה, וואטסאפ עומדת לשתף יותר מידע עם חברת האם – פייסבוק וזאת לתועלת המפרסמים. שני מיליארד המשתמשים באפליקציה נדרשו לאשר את ההודעה ומי שיסרב עלול להיחסם בהמשך.

בהנהלת וואטסאפ מסתמכים ככל הנראה על אפקט הרשת הידוע (מצב בו ישנה השפעה עקיפה של משתמש במוצר או בשירות מסוים על הערך של אותו מוצר, עבור משתמשים אחרים). התפוצה הרחבה של השימוש באפליקציה בעולם, נותנת את התחושה ש'כולם שם' ומי שלא שם מפסיד. אלא שגם בחברה לא צפו לכאורה את תחושות הכעס בעולם. כמות הביקורת שסופגת החברה בימים האחרונים רבה מאוד בכל העולם ועל פי ההודעות של המתחרות 'טלגרם' ו'סיגנל' הביקורת גורמת לאנשים לזיז את עצמם למי שמבטיח פרטיות גבוהה יותר.

זה המקום להדגיש כי עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, מיהרה היום (חמישי) לצנן את הלהט סביב מדיניות הפרטיות החדשה של וואטסאפ וכתבה כי "עדכון המדיניות הזה לא משפיע בשום דרך על העובדה שכל ההודעות שאנחנו שולחים ומקבלים בוואטסאפ הן פרטיות לחלוטין ומוצפנות מקצה לקצה".

בין היתר הבהירה: "גם לוואטסאפ וגם לפייסבוק אין יכולת לראות את ההודעות הפרטיות שאנשים שולחים וגם לא לשמוע את השיחות שהם מנהלים. אנחנו לא יכולים לקרוא הודעות או לשמוע שיחות בין חברים, בני משפחה ושותפים לעבודה. כל מה שאנשים משתפים וכותבים בוואטסאפ הוא פרטי, ונשאר רק בין המשתתפים באותה השיחה – זה לא השתנה וזה לא הולך להשתנות".

שיהיה.

המלצת האיש העשיר בעולם

על פי דיווח ב'דה מרקר' מספר ההורדות של אפליקציית סיגנל קפץ ל-8.8 מיליון בשבוע החולף, לפי נתוני חברת האנליטיקה סנסור טאואר – זינוק של כמעט 3,500% לעומת 246 אלף הורדות בשבוע שלפני ההודעה.

"אנחנו ממשיכים לנפץ שיאי תעבורה ולהוסיף נפח, בשעה שעוד ועוד אנשים מבינים כמה הם סולדים מהתנאים החדשים של פייסבוק", מסרה סיגנל בציוץ בחשבונה בטוויטר בתחילת השבוע. "אם באחרונה לא הצלחתם ליצור קבוצה חדשה, אנא נסו שוב. שרתים חדשים מוכנים לשרת אתכם".

סיגנל | צילומסך

אפליקציית סיגנל נהנית גם מההמלצה של אילון מאסק, האיש שעקף בשנה האחרונה את כל העשירים הוותיקים והפך לאיש העשיר בעולם. מאסק כתב ל-41.5 מיליון העוקבים שלו שתי מילים בלבד: "השתמשו בסיגנל". הציבור קיים את האמרה 'בעל המאה הוא בעל הדעה', שמע בקול מאסק ותוך כמה שעות האפליקציה עלתה על פי הדיווח לראש קטגוריית האפליקציות החינמיות ב-App Store של אפל והפכה להכי מבוקשת להורדה במדינות רבות בעולם השבוע, כולל באירופה בה בכלל לא עומדים להתבצע שיתופי המידע עקב כללי פרטיות נוקשים. גם ב-Google Play של גוגל ההצלחה של סיגנל רבה.

ראוי לציין כי סיגנל מבטיחה מעבר לפרטיות קנאית גם הגנה מפני פרסומות. מההודעה של החברה עולה כי עקב גל ההצטרפות הגדול ישנם עיכובים לעיתים בזמני האישור של משתמשים חדשים. ב'דה מרקר' הוסיפו, כי הפרטיות באפליקצייה טובה מאוד עד כדי כך שלפני כשנה הורתה הנציבות האירופית לעובדיה להשתמש בסיגנל מטעמי אבטחה ופרטיות.

פרטיות ואבטחה תחילה

קשה לדעת כיצד ישפיע המהלך על וואטסאפ, חצי מיליארד משתמשים בטלגרם הם בקושי רבע ממשתמשי וואטסאפ, גם אם נוסיף לנתון את משתמשי סיגנל, עדיין לא נגיע לשליש ממשתמשי וואטסאפ. לציבור קשה לשנות הרגלים ישנים וגם על כך מסתמכים בהנהלת החברה. כדי שהמהלך יצליח צריך מאסה גדולה יותר של משתמשים שיינטשו את האפליקציה הוותיקה שאינה שומרת על הפרטיות שלהם.

פאוול דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם כתב בנושא הפרטיות כי "אנשים כבר לא רוצים לוותר על הפרטיות שלהם בתמורה לשירותים חינמיים. הם כבר לא רוצים להיות בני ערובה של המונופולים הטכנולוגיים, שנראה שחושבים שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם כל עוד לאפליקציות שלהם יש מסה קריטית של משתמשים.

"עם חצי מיליארד משתמשים פעילים וצמיחה שצוברת תאוצה, טלגרם נהפכה למפלט הגדול ביותר עבור אלה שמעוניינים בפלטפורמת תקשורת שמחויבת לפרטיות ולאבטחה. אנחנו מתייחסים לאחריות הזו מאוד ברצינות. לא נאכזב אתכם", חתם דורוב. הדברים הובאו באתר 'דה מרקר'.

הישראלים מגלים את סיגנל

על פי הניתוח שהובא באתר, פייסבוק מבהירה שהעברת המידע לא כוללת את תוכן ההודעות עצמן אך פייסבוק כן מודה שהיא משתמשת במידע מסביב, הכולל את מספר הטלפון וזמני השימוש שלכם בוואטסאפ. קצת קשה לסמוך על ההצהרות של פייסבוק: לאורך השנים היא היתה מעורבת בשורה ארוכה של שערוריות פרטיות ואפילו מייסדי וואטסאפ עזבו את החברה בטריקת דלת בעקבות פעולות אלה.

אפליקציית וואטסאפ סובלת מכשלי אבטחה רבים והעבודה השוטפת עם האפליקציה נוחה פחות לעומת מתחרותיה: הקבצים מאופסנים על המכשיר ואם הטלפון מתקלקל או נגנב הכל נאבד. גם השימוש במחשב האישי לא נוח בעליל לעומת טלגרם בה יש יתרון גם לגודל הקבצים הניתנים להעברה. לטגלרם יש יתרונות נוספים ולסיגנל יש יתרון אבטחה גבוה יותר מהאחרות.

רבים מהעיתונאים עושים שימוש באפליקציה לצורך שיחה דיסקרטית עם מקורות, גם מתנגדי משטר ברחבי העולם מוצאים את סיפוקם בסיגנל (תנועת Black Lives Matter – חיי שחורים נחשבים עשו שימוש רב באפליקציה בתקופת ההפגנות האלימות), החוקר האמריקאי אדוארד סנודן הוא בין ההממליצים על האפליקציה.

על פי דיווח של גלי פיאלקוב ב'אנשים ומחשבים', ביום חמישי האחרון, לאחר הציוץ של מאסק, היו 63,345 הורדות של סיגנל ברחבי העולם, במכשירי iOS ואנדרואיד כאחד. יום קודם לכך היו לה 45,086 הורדות. אלא שיום אחרי הציוץ של מאסק, סיגנל הגיעה למספר שיא של הורדות: כ-90,000. הנתונים הם לפי Mashable, ועל סמך נתוני חברת ניתוח האפליקציות אפטופיה (Apptopia), גם הציבור הישראלי גילה את סיגנל והחברה מדווחת על הצטרפות של עשרות אלפי משתמשים.

זעם עולמי, פוליטיקה ישראלית

הזעם על חסימת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מצטרף גם הוא לשינוי ההגדרות של וואטסאפ ופייסבוק, עשרות מיליוני העוקבים של טראמפ יבואו אחריו באש ובמים לכל אפליקציה ממנה הוא ימשיך לשדר את מסריו.

עמי רוחקס דומבה מדווח ב'ישראל דיפנס' כי גם נתניהו ממליץ לעוקביו (כ-1.8 מיליון) לעבור לשירות טלגרם. "נתניהו 'רוכב' על השיח הציבורי שיצרה פייסבוק עם ההודעה על שינוי מדיניות הפרטיות של ווטסאפ", כותב רוחקס דומבה. נתניהו פעיל מאוד ברשתות החברתיות בעיקר בתקופת הבחירות והקריאה שלו מתכתבת היטב עם המצב ומראה על מודעות טכנולוגית גבוהה כזו, שנעדרת ממתחריו הפוליטיים מוסיף עורך 'ישראל דיפנס'.

מוקדם מדי להעריך האם גלי המעבר ישככו ומארק צוקרברג ימשיך לצחוק כל הדרך אל הבנק, או שמא נספר בעוד כמה שנים כי כך החל מפלתה הגדולה של ענקית הרשת החברתית.

כתיבת תגובה