ב-1,894,659,415 ש"ח: אחזקות המדינה ב'לאומי' נמכרו

מדינת ישראל מכרה את יתרת החזקתה במניות בנק לאומי תמורת כ-1.9 מיליארד ש"ח • יו"ר פורום החוסכים לפנסיה: מכירת מניות הפועלים ולאומי מגדילה את הסיכון לחוסכים 

נמכר. בנק לאומי | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

אגף החשב הכללי השלים הבוקר את מכירת החזקות המדינה בבנק לאומי לבנק ההשקעות סיטיבנק אשר זכה בהליך תחרותי שהחל בסוף יום המסחר הקודם. הבנק הזוכה נבחר מבין 6 מתמודדים אשר התחרו על חבילת המניות האחרונות המוחזקות על-ידי המדינה

שר האוצר, מר משה כחלון: "כפי שהבטחנו, החזרנו את מניות בנק לאומי לציבור הרחב, אשר תאפשר לאזרחים להשתתף בפירות הכלכלה הישראלית, וזאת לצד המשך הורדת נטל החוב והפניית מקורות הממשלה לצרכים אזרחיים"

החשב הכללי, מר רוני חזקיהו: "עם מכירת יתרת מניות בנק לאומי שבידי המדינה, תם עידן החזקות המדינה במניות הבנקים. בעולם של רגולציה יעילה ושוק מוסדר, לא קיים יתרון או טעם בהמשך החזקת המדינה במניות"

הבנק הזוכה הציע מחיר של 23.38 ש"ח למניה אחת של בנק לאומי, מחיר המשקף שיעור ניכיון של כ- 1.43% ממחיר הסגירה של המניה בסוף יום המסחר הקודם שעמד על 23.72 ש"ח.

סך התמורה שתגיע למדינה תעמוד על סכום של 1,894,659,415 ש"ח. התקבולים ישמשו למימון הגירעון הממשלתי בשנת 2018 ולהורדת נטל החוב.

הליך מכר זה הינו הליך המשלים את מהלכי הפרטת מניות הבנקים שהוחזקו בידי המדינה מאז הלאמתן בשנות ה-80. בשנת 2010 השלימה המדינה את הפרטת בנק דיסקונט כאשר מכרה כ-25% ממניות הבנק. בשנת 2011 המדינה העמידה למכירה כ-5% ממניות בנק לאומי, היה זה הליך מכר 11 במספר אותו ביצעה המדינה במניות בנק לאומי החל משנת 1993, כך שבסופן המדינה החזיקה כ-6% ממניות הבנק. המכירה היום משקפת מחיר הגבוה בכ- 33% מהמחיר אותו קיבלה המדינה בשנת 2011.

החוסכים מגדילים סיכון. רועי מימרן | צילום: אריאל שפיצר

לאחר עסקה זו ייוותרו בידי המדינה כ- 0.5% ממניות בנק לאומי אשר כולן מיועדות למכירה לעובדי הבנק, בהתאם להסדרים הקיימים עם העובדים. עם השלמת מכירה זו תחדל המדינה להחזיק במניות הבנקים שהולאמו.

"חברות הביטוח וקרנות הפנסיה בישראל צריכות לשקול להקטין את החשיפה של החסכונות הפנסיוניים של אזרחי ישראל במניות הפיקדונות ובאיגרות החוב של קרנות הפנסיה לבנקים". כך מזהיר יו"ר פורום החוסכים לפנסיה, רועי מימרן, על רקע החלטת בעלת השליטה בבנק הפועלים שרי אריסון למכור את מניותיה בבנק ועל רקע מכירת מניות בנק לאומי על ידי המדינה. לדברי מימרן: "שוק הבנקאות בישראל עומד בפני תחרות וביזור ולכן יש להימנע מחשיפה גדולה מדי של ציבור החוסכים לשוק הזה. לא כדאי בעת הזאת לשים את כל הביצים בסל של 5 הבנקים הגדולים".

כתיבת תגובה