מפולת FTX | הבהלה לזהב החדש שהסתיימה בריסוק חד

אחרי שעלה חשד ל'היעלמותם' של מאות מיליוני דולרים בבורסת הקריפטו FTX – מתברר שוב: שוק המטבעות הללו כורה למשקיעיו בורות רבים מדי ליפול אליהם | הנפילה הגדולה של המולטי מיליארדר שהפך ברגע לפושט רגל, המעילה לכאורה והברחת הממון – אלה רק חלק מהשאלות שרובן עדיין פתוחות | וגם: רק השבוע נעצרו שני אזרחים אסטוניים בחשד למעורבות בהלבנת הון והונאת מטבעות קריפטוגרפיים בשווי למעלה מחצי מיליארד דולרים | מסכת עוקצין, בפעם המי יודע כמה

סם בנקמן פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX | צילום: קוינטלגרף, ויקיפדיה

בימים אלה, גם כשמטבעות כמו ביטקוין, מונרו, את׳ריום ודוג׳קוין הנפוצים בכל רחבי הרשת – איבדו מזוהרם, יש עדיין רבים המאמינים כי הם צופנים רווחים גדולים למשקיעים בהם (כלומר, במידה שהם לא יצנחו עוד במחירם…).

לא בכדי, סכומי הכסף הממתינים לכורי המטבעות הדיגיטליים מזכירים את הבהלה לזהב של המאה ה-19. זה מה שאנשים מסוימים רוצים שתאמינו, וביניהם גם רשימה ארוכה של רמאים.

למעשה, אם אתם מתעניינים במטבעות דיגיטליים בימים אלה, אתם נמצאים בסיכון לא קטן לנפילה בתרמית. זהו המערב הפרוע החדש – עולם ללא חוקים ורגולציות, שבו הרעים מנצחים לעיתים קרובות. עם זאת, החוקים המוכרים להימנעות מהונאות חלים גם כאן. עליכם להיות ביקורתיים כלפי כל דבר שאתם קוראים ברשת. אם לא תאמינו בעיניים עצומות ל'הייפ' הגדול סביב מטבעות דיגיטליים, יהיה לכם סיכוי גבוה יותר להישאר בטוחים.

קחו למשל את ה-FTX. בורסה למטבעות מבוזרים שנוסדה ב-2019 בידי היזם סם בנקמן-פריד (ושותפו גארי ואנג), והגיעה עד לנפח מסחר של יותר מטריליון (!) דולרים עם מעל למיליון לקוחות. אולם לפני כשבועיים, בשליש הראשון של נובמבר השנה, זו נקלעה לחובות כלכליים קשים והכריזה על פשיטת רגל.

במשך שנים נתפסה החברה כאחת הבורסות היציבות והאמינות ביותר בתעשיית הקריפטו העולמית, עד אמצע החודש הלועזי החולף, אז נקלעה למשבר כלכלי קשה. בתקשורת נחשף כי אחת משותפותיה של הבורסה, חברת אלמידה ריסרץ' אשר נוסדה גם היא בידי בנקמן-פריד, החזיקה כמות גדולה במיוחד של נכסיה במטבעות התשתית של הבורסה, אסימוני FTT. חשיפה זו הצביעה על כך שהדיווחים הפיננסיים של החברה היו הלכה למעשה שקריים, מכיוון שחלק ניכר מאחזקותיה הושקעו בזירת המסחר של עצמה באמצעות חברת-בת.

הידיעה המרעישה גרמה לטלטלות בשוקי הקריפטו שהובילו לנפילה של יותר מ-12 אחוזים בערכו של מטבע הביטקוין, אשר הגיע לשווי הנמוך ביותר שלו מזה שנתיים, כ-16 אלף דולרים. הגורם העיקרי לירידה היה הכרזתה של בורסת בינאנס, אשר הודיעה מיד לאחר החשיפה כי תמכור את כל אחזקותיה באף טי אקס ובכך גרמה לקריסת מחיר המנייה של החברה.

החדשות הטילו צל של חוסר ביטחון והיסטריה על פני השוק, ורבים מלקוחות החברה החלו לנסות למשוך את כספם בחזרה. לאור צרותיה הכלכליות לא הצליחה FTX לעמוד בעומס הדרישות המרובות, ונאלצה לחסום את הרשאות המשיכה מפלטפורמת המסחר שלה לאלתר, ואף החלה להעביר חלק מנכסיה לארנקים קריפוטגרפיים קרים (ארנק חם נחשב כזה המחובר לאינטרנט ומאפשר לבעליו גישה קלה יחסית למטבעות שלו, ואחסון בארנק קר, משמעו ש'מפתחות' הארנק אינם מחוברים לרשת המקוונת. ישנו גם שילוב בין השניים). הגבלות אלו הגיעו גם לשלוחתה של החברה בארצות הברית.

בימים הבאים חתמה בינאנס על מכתב כוונות בו הצהירה כי תרכוש את FTX תוך כדי עריכת בדיקת נאותות, אולם משכה את הצעתה כעבור יום, לאחר שמספר דיווחים מידי רגולטורים אמריקאים הצביעו על חשד למעילה בכספי הלקוחות. בשל כך, הגישה FTX בקשה רשמית לפשיטת רגל ב-11 בנובמבר, ובנקמן-פריד התפטר מתפקידו כמנכ"ל.

סם בנקמן פריד, מייסד FTX התראיין מספר ימים לאחר הקריסה הגדולה, לאתר ב-Anxios וסיפק את זווית מבטו לקריסת שתי החברות שבראשן עמד: בורסת הקריפטו FTX וקרן הגידור Alameda Resarch. הוא הביע חרטה על שלא היה זהיר יותר. "הייתי צריך להיות יותר אחראי והיה עליי לשלוט במה שבאמת קורה", צוטט בנקמן-פריד.

הוא גם הודה כי בפעם האחרונה שבדק את חשבון הבנק שלו, נותרו בו 100,000 דולר בלבד… הון זעום ביחס לכך שרק לפני מספר חודשים היה בנקמן-פריד מולטי מיליארדר שהונו הוערך בסכום עתק של 26 מיליארד דולר. רק בל נשכח שבינתיים, הבורסה שאותה ניהל רכשה למקורביו ולהוריו בתים וחוילות בשווי של מעל 120 מיליון דולר…

הוא סיפר עוד בראיון, כי הוא מתחרט על "שלא היה שם מישהו, שאינו אני, שהיה יכול להיות אחראי על מניעת ניגוד עניינים. אני מתחרט שלא הייתה שקיפות ודיווח לגורמים חיצוניים". הייתה זו טעות, לדבריו, שניהל את החשבונות כאילו הם פרטיים. אילו היה כפוף לרגולציה כלשהי, הקריסה – אולי – הייתה נבלמת.

השוד האסטוני

כך או כך, ההונאות הגדולות לא מסתיימות, כך נראה. רק השבוע נעצרו סרגיי פוטפנקו (Sergei Potapenko) ואיוון טורוגין (Ivan Turõgin) בעיר טאלין שבאסטוניה לאחר שהונו, לכאורה, מאות אלפי קורבנות וגרמו להם לחתום על חוזים מזויפים עם שירות כריית מטבעות קריפטוגרפיים בשם HashFlare אותו הפעילו הנאשמים.

עלייה במספר ההונאות

מדוע יש עלייה בתרמיות הנוגעות למטבעות דיגיטליים?ֿ מתברר, כי האקרים ורמאים נוספים הם מומחים בשימוש באירועי ההווה ובטרנדים כדי להערים על הקורבנות שלהם. וכן, בדרך כלל הם אפילו פחות אמינים מתחום המטבעות הדיגיטליים. פוסטים וסטוריז ברשתות החברתיות הם חלק מהאשמים, שכן הם יוצרים מעין תיבת תהודה שרק מוסיפה להיסטריה סביב המטבעות הדיגיטליים. התוצאה? בין אוקטובר 2020 למאי 2021, אזרחים אמריקאים הפסידו סכום כולל של מטבעות בשווי 80 מיליון דולר כחלק מאלפי תרמיות של מטבעות דיגיטליים, כך לפי דיווח של ה-FTC בבריטניה. המספר אפילו גבוה יותר – המשטרה טוענת שהקורבנות איבדו מעל 146 מיליון לירות שטרלינג בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021.

הביטקוין על רקע שיטת התכנות של הבלוקצ'יין | צילום: shutterstock

אז למה בעצם הונאות הקריפטו נמצאות בעלייה?

הרגולציה בתחום כלפי משקיעים במטבעות דיגיטליים היא קטנה עד לא-קיימת, לעומת שווקי הבורסה המסורתיים;

העניין התקשורתי במטבעות דיגיטליים הופך אותם לפיתיון במתקפות פישינג;

הזינוק במחירי המטבעות הדיגיטליים מושך קהל גדול שחולם להתעשר מהר;

הרשתות החברתיות תורמות להגברת הבאז – כשכל מיני משפיענים מספרים על המטבע הבא שהם גילו, והמעריצים הולכים אחריהם כעיוורים;

גם כריית מטבעות תמורת כסף היא פיתיון שיכול לשמש את מבצעי מתקפות הדיוג.

מהן הונאות המטבעות הדיגיטליים הנפוצות ביותר?

אם יש לכם כסף וירטואלי שמאוחסן באופן בטוח באחת מבורסות המטבעות הדיגיטליים, ייתכן שהוא נמצא בסיכון מצד האקרים. במקרים רבים, פושעי סייבר הצליחו לגנוב כספים מהבורסות האלה, ולעיתים יצאו ברווח של מאות מיליוני דולרים. עם זאת, במרבית המקרים, הבורסות שנפרצו יבטיחו לפצות את לקוחותיהם התמימים. לרוע המזל, ״ביטוח״ שכזה אינו קיים עבור קורבנות שייפלו בהונאת מטבעות דיגיטליים. אם תיפלו בפח, כסף רב פשוט ייעלם מהכיס שלכם.

כדאי להבין איך ההונאות הללו נראות. בחברת ESET ממפים את חלק מהנפוצות ביותר:

תרמיות פונזי: סוג של הונאת השקעה שבה הקורבנות מובלים להשקעה בחברה שאינה קיימת או ב״תוכנית להתעשרות בקלות״, שלמעשה אינה עושה דבר חוץ מלמלא את הכיס של ראש התרמית. מטבעות דיגיטליים הם מושלמים למטרה הזאת, שכן הרמאים תמיד ממציאים טכנולוגיה ״חדשנית״ ללא תיאור ברור כדי למשוך את המשקיעים וליצור רווחים וירטואליים גדולים. שינוי הנתונים הוא קל במיוחד כשהמטבע הוא מטבע וירטואלי.

הרצת מניות: הרמאים ישכנעו את המשקיעים לקנות מניות של חברות אנונימיות העוסקות במטבעות דיגיטליים על בסיס מידע שגוי. מחיר המניה עולה כתוצאה מכך והרמאי מוכר את המניות שלו, וכך יוצר לעצמו רווח נקי בעוד שהקורבנות נותרים עם מניות חסרות ערך.

עידוד מפוברק מצד סלבריטאים: רמאים יפרצו לחשבונות הרשתות החברתיות של סלבריטאים או ייצרו חשבונות מזויפים ובאמצעותם יעודדו את העוקבים להשקיע בתוכניות מזויפות כמו אלה שצוינו לעיל. במקרה אחד, 2 מיליון דולר הועברו לכתובת הביטקוין של רמאים שאפילו השתמשו בשמו של אילון מאסק כדי להפוך את התוכנית לאמינה יותר.

בורסות מפוברקות: הרמאים ישלחו הודעות בדוא״ל או דרך הרשתות החברתיות, שבהן יבטיחו גישה לכסף וירטואלי שמאוחסן בבורסות לסחר במטבעות דיגיטליים. הקאצ' הוא שיש לשלם עמלה קטנה כדי לקבל גישה. אותה הבורסה כלל לא קיימת, והקורבנות מאבדים את כספם לתמיד.

אפליקציות מתחזות: פושעי סייבר יזייפו אפליקציות לגיטימיות למטבעות דיגיטליים ויעלו אותן לחנויות אפליקציות. אם תתקינו אפליקציה כזאת, היא עשויה לגנוב את הפרטים האישיים והפיננסיים שלכם או לשתול נוזקה במכשיר שלכם. אפליקציות אחרות עשויות לגרום למשתמשים לשלם על שירותים שאינם קיימים או לגנוב את פרטי הגישה לארנק הווירטואלי שלכם.

הודעות מזויפות לתקשורת: לפעמים הרמאים מצליחים להתל גם בעיתונאים, שמפרסמים מחדש מידע מפוברק. זה קרה בשני מקרים שבהם אתרי חדשות לגיטימיים כתבו כתבות על כך שקמעונאים גדולים מתכוננים לקבלת מטבעות דיגיטליים מסוימים כאמצעי תשלום. ההודעה המזויפת לתקשורת עליה התבססו הכתבות האלה הייתה חלק מתרמית הרצת מניות שנועדה להעלות את ערך המניות של החברות שיצרו את המטבעות הדיגיטליים האלה.

פישינג/התחזות: פישינג היא אחת מהדרכים הנפוצות בהן הרמאים נוקטים. הודעות בדוא״ל, ב-SMS וברשתות החברתיות מוצגות כאילו הן נשלחו ממקור לגיטימי ואמין. לפעמים ה'מקור' הזה – לדוגמה, ספק כרטיסי אשראי או הבנק – דורש תשלום במטבע דיגיטלי עבור דבר מה. הם ינסו לגרום לכם להזדרז ולפעול מבלי לחשוב.

שימו לב אל הטיפים הבאים על מנת להימנע מליפול בפח:

הנשק הטוב ביותר הוא חשדנות. לרוע המזל, אנו חיים בעידן בו לא כל מה שאנחנו קוראים ברשת הוא נכון. חלק גדול ממה שאנחנו קוראים ברשת דווקא נוצר במיוחד כדי לרמות אותנו ולפגוע בנו. בהקשר הזה, נסו להשתמש בטקטיקות הבאות כדי להימנע מנפילה לתרמיות:

לעולם אל תספקו את הפרטים האישיים שלכם למי שיוצר איתכם קשר באמצעות דוא״ל, מסרונים או הודעות ברשתות חברתיות וכו׳. אם אתם תוהים אם מדובר בשולח אמין, פשוט צרו איתם קשר באופן עצמאי באמצעות ערוץ תקשורת אחר;

אם דבר מה טוב מדי מכדי להיות אמיתי, הוא כנראה לא אמיתי. התייחסו לכל הצעה להשקעה בחשדנות מרבית;

הפעילו אימות דו-שלבי בכל חשבון מטבעות דיגיטליים שיש לכם;

התעלמו מ"הזדמנויות" להשקעה שדורשת תשלום מראש;

אל תשתמשו בחנויות אפליקציות לא-רשמיות לעולם;

הורידו תוכנה להגנה מפני נוזקות מספק אמין למחשב שלכם ולמכשירים הניידים שלכם.

כתיבת תגובה