ההערכה להעלאה ב-0.75% מתחזקת

בניגוד למה שאנו רואים בארה"ב, קצב האינפלציה השנתי כאן עוד לא הגיעה לשיאו | יחד עם העדויות האחרונות להאצה נוספת בשכר העבודה במשק הישראלי, וזאת ביחד עם העובדה שבארה"ב, בבריטניה ובגוש האירו העלו את הריבית ב-75 נ"ב בחודש נובמבר – מדד אוקטובר מחזק את ההערכה שלנו כי בנק ישראל יעלה גם הוא את הריבית בעוד 75 נ"ב בשבוע הבא

בית פסגות בתל אביב | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

האינפלציה בישראל עדיין לא הגיעה לשיאה, ובמדד אוקטובר ראינו כיצד מחירי המזון והדיור ממשיכים לטפס. קצב האינפלציה השנתי האיץ מ-4.6% ל-5.1%, ואינפלציית הליבה האיצה מ-4.7% ל-5.0%. המדד בענפי השירותים עלה ב-0.5% והקצב השנתי האט מעט מ-5.8% ל-5.7%.

סעיף המזון זינק ב-1.0% והקצב השנתי האיץ ל-5.0% כאשר נרשמו עליות מחירים במחירי העופות, הדגים והבשר, דבש, שמנת וחלב. להערכתנו, תהליך עליית מחיר המזון בישראל עדיין לא הגיע למיצוי – אמנם, רמת מחירי המזון בישראל גבוהה ביחס לעולם, אך כאשר מחירי המזון בארה"ב ואירופה עולים בקצב של 13%-14%, אנו מעריכים שיהיה קשה לרשתות השיווק בישראל לעמוד בפני הלחץ לעליות המחירים שמגיע ועוד צפוי להמשך מצד היצרנים והיבואנים.

סעיף הדיור ממשיך להיות חזק כאשר עלה ב-0.6% והשלים קצב שנתי של 6.2% לעומת 5.6% בחודש שעבר. מהנתונים עולה כי עבור 3.0% מהשוכרים במדגם, בהם הייתה תחלופת שוכר, שכר הדירה עלה ב-6.2% ובדירות בהן חודש חוזה, שכר הדירה עלה ב-3.7%. בסך הכל, סעיף שכר דירה עלה ב-0.5% ומדד שירותי דיור בבעלות עלה ב-0.3% והשלים עליה שנתית של 5.6% לעומת 5.3% בחודש שעבר.

מחירי הדירות עוד לא התחילו להתקרר על פי הנתונים האחרונים, אך מראש נציין כי אלו מחירים שהיו נכונים לתקופת אוגוסט-ספטמבר. בתקופה זו, מחירי הדיור עלו ב-1.1% והקצב השנתי האיץ מ-19.0% ל-19.8%. נדגיש כי בנתונים השוטפים על נטילת משכנתאות והיקף עסקאות, ניכרת ירידה משמעותית בפעילות ועל כן זה רק עניין של זמן עד אשר העליות במחירי הדירות יעצרו ובשנה הבאה אנו מעריכים כי נתחיל אף לראות ירידת מחירים בשוק הדיור הישראלי. עם זאת, האפקט על מדד המחירים לצרכן מגיע בפיגור ניכר לנתוני המחירים והמכירות ולכן אנו נמשיך לראות לחץ כלפי מעלה מכיוון סעיף הדיור במדד גם במהלך החודשים הקרובים.

מה זה אומר לבנק ישראל במבט לשבוע הבא? בסופו של דבר, אינפלציית הליבה האיצה, אינפלציית השירותים ממשיכה להיות גבוהה ובניגוד למה שאנו רואים בארה"ב, קצב האינפלציה השנתי כאן עוד לא הגיעה לשיאו.

כאשר אנו לוקחים נתונים אלו בחשבון, ביחד עם העדויות האחרונות להאצה נוספת בשכר העבודה במשק הישראלי, וזאת ביחד עם העובדה שבארה"ב, בבריטניה ובגוש האירו העלו את הריבית ב-75 נ"ב בחודש נובמבר – מדד אוקטובר מחזק את ההערכה שלנו כי בנק ישראל יעלה גם הוא את הריבית בעוד 75 נ"ב בשבוע הבא.

הכותב הינו הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות

כתיבת תגובה