הוויכוח שלא נגמר – מנהל רמ"י טוען" יש כבר ירידות מחירים"

עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל, פותח את הקלפים וטוען שבשוק הדיור הכל טוב. ויש לו תשובה לכל שאלה, רק לא האם כדאי לרכוש כיום דירה בישראל או לחכות.

עדיאל שמרון בעיר הנדלן של מרכז הבניה הישראלי צילום איתמר סיידא

"אנחנו בתחושה שבשנתיים האחרונות הצלחנו לייצר מודל לטווח ארוך. הגדלנו את קצב השיווקים,  בשנים הקודמות היה צריך לחפש מהיקב והגורן מאיפה לשווק קרקעות, ובסוף השנה להתחנן לאיזה ראש עיר שיסכים לשווק עוד קרקע. היום זה לא כך", כך אומר עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל בראיון לשלומית צור ב'גלובס'.

לדבריו, "נכון שלא כל השיווקים הופכים לעסקאות מאושרות, ועדיין בשיווקים הגענו ב-2016-2017 ל-60 אלף יחידות דיור (לעומת 40 אלף בשנת 2015), ובעסקאות מאושרות עלינו מ-36 אלף יחידות דיור ב-2016 ל-46 אלף יחידות דיור ב-2017. זאת עלייה של 30% בתוצאות. אם משווים את זה לחברה עסקית, אני לא מכיר שום חברה עסקית שהציגה בשנה תוספת של 30%. אפילו אפל לא מכרה 30% יותר פלאפונים משנה קודמת".
שומרון מדגיש כי לא כל הפרויקטים של מחיר למשתכן הולכים לחסרי דירה. בפריפריה 50% מהדירות הולכות לשוק החופשי, ובאזור המרכז 20%-25% מהדירות הולכות לשוק חופשי. גם כדי שלקבלן יהיה תמריץ לבנות פרויקט טוב ואיכותי.
"ומה עם דירות שלא מתאימות למחיר למשתכן כמו צמודי קרקע? לכן, מתוך 45 אלף עסקאות מאושרות ב-2017, רק 30 אלף היו לחסרי דיור. זה ממש לא כולן. ולמה לא שואלים מה עם הקרקעות הפרטיות? באזורי הביקוש 50% מהקרקעות הן פרטיות. בכפר-סבא אין לנו מגרש אחד, וגם לא בגבעתיים. מחיר למשתכן יצא לדרך לפני שנתיים וחצי. ומה עם כל המכרזים שהיו קודם? למה הקבלנים שזכו באותן שנים לא מוכרים את הדירות? בסופו של דבר, אני לא מכיר משפר דיור אחד שרוצה לקנות במקום מסוים, ולא קונה".
לגבי הירידה בהתחלות הבניה הוא אומר, "התחלות הבנייה מתייחסות לכל הקרקעות, לא רק לקרקעות רמ"י, וגם הנתונים על הירידה היו מעוותים. כל אחד רואה מה שנוח לו. בשורה התחתונה עדיין נבנות 47 אלף דירות בשנה. הבעיה שהלמ"ס הפסיק לפרסם נתון יותר חשוב – מספר הדירות הלא מכורות שקבלנים מחזיקים ביד. בפעם האחרונה שפרסמו את הנתון, הוא היה הכי גבוה מאז שנת 2000. הלמ"ס אמורה לחזור לפרסם את הנתון הזה".
לגבי עליית מחירי הדירות אומר שומרון, "בואי נדייק – העליות מתמתנות, ובחלק מהאזורים יש כבר ירידות, כמו באר-שבע. מחירי הדירות מושפעים מהרבה פרמטרים כמו אשראי בנקאי, פועלים, ובתחום שבשליטה שלנו בתכנון פיתוח ושיווק. את העבודה שלנו להגדיל את ההיצע אנחנו עושים. אני בתחושה ששנת 2018 תהיה שנת מפנה שבה נקצור את הפירות. אין מחלוקת שבשוק יש קיפאון. המחירים לא יורדים בדקה. סיכוי גבוה שהקיפאון הזה הוא הקיפאון שלפני הירידה".

כתיבת תגובה