המאבק על הכתר: איזו עיר בארץ תארח ראשונה את הרכב האוטונומי?

השוק הישראלי המתפתח בתחום הרכב האוטונומי, הדילמות המוסריות של המפתחים, המצדדים, המתנגדים, מספר התאונות שיירד והחשש מ'ריקול' ש'יתעורר' בתאונת שרשרת רבת נפגעים. הפרטים העדכניים על תעשיית הרכב האוטונומי וגם: מה תעשה סין אם ארה"ב תחרים את הרכבים שהראשונה תייצר?

לקרוא ספר בנהיגה. בקרוב בישראל? shutterstock

איליין הרצברג מטמפה שבאריזונה בסך הכל ביקשה לחצות את הכביש – אך לפני כשלושה שבועות היא בלמה לרגע בחריקה צורמנית את פרויקט הרכב האוטונומי העולמי עד שאורות החירום החלו להבהב.

את האמת, איליין הרצברג, הולכת רגל אמריקנית בת ארבעים ותשע שחצתה את הכביש – שלא במעבר חצייה, יש לציין – ונפגעה אנושות מרכב עד שמאוחר יותר מתה מפצעיה, אכן חוללה היסטוריה זוטא. בניגוד ליתר הרכבים בכביש, הרכב השוודי וולוו XC90 היה בנסיעת ניסוי של חברת אובר כשהנעתו, הגאיו, בלמיו וגלגליו נווטו ע"י מערכות ממוחשבות, אוטונומיות. בכך נפתחה חקירה משטרתית הראשונה מסוגה בעולם, האם האיש שישב בכיסא הנהג (כפי שהחוק מחייב, גם ברכב אוטונומי) שימש גורם מכריע בתאונה מסוג זה או לא? האם התאונה הייתה יכולה להימנע או שמא ח"ו לא?

אך לא זו היא השאלה היחידה שמעסיקה את מפתחי רכב העתיד. איליין הרצברג היא גם לא ההרוג הראשון מרכבים אלו. בשביעי במאי 2016 נהרג ג'ושוע בראון בן ה-40 בתאונה בעיר ויליסטון שבפלורידה. בראון, חייל ביחידת עילית בחיל הים האמריקאי, רכש לו מכונית טסלה דגם S עם אופציית הטייס האוטומטי. הוא כינה אותה בשם החיבה 'טסי' וטס איתה ברחובות אוהיו ופלורידה. ברגע התאונה הוא צפה בסרט (הארי פוטר, למקרה שהסתקרנתם) תוך כדי הסתמכות מלאה על הבינה המלאכותית של הרכב – וזאת, כאמור, בניגוד להוראות הבטיחות בשלב זה. דאבל טריילר ענק שנכנס לצומת לא זוהה נכונה ע"י ה'עיניים' של הרכב האוטונומי ובראון נמחץ מתחת למשאית האימתנית, הופך בבת אחת להרוג הראשון של הטכנולוגיה. הגולם הרג את יוצרו.

אבל אם נדמה היה למישהו שהסערה שנוצרה סביב מותה של הולכת הרגל באריזונה תעצור את המכונית האוטונומית ממסעה, הוא טעה. היא אפילו לא האטה. אם נביט אל רשימת הרכבים האוטונומיים המתניידים ברגעים אלו ברחבי העולם, נבין שאת המסע הזה כבר אי אפשר לעצור. הרכבים האוטונומיים של טסלה, אובר, גוגל, פורד, פולקסווגן, ג'נרל מוטורס, ויונדאי צברו עד היום מאות מיליוני (!) ק"מ. המצדדים הרבים ברכבים אלו טוענים שאם טכנולוגיית העילית תצליח להוריד 10-15% מכלל הרוגי ופצועי תאונות הדרכים ברחבי העולם, נכנסנו לעידן חדש לחלוטין. שלא לדבר על האופטימיסטים: אלה מדברים במספרים אחרים לגמרי, הנעים סביב ה-90% במניעת תאונות.

לעבוד תוך כדי נהיגה. מכונית טסלה בנסיעה. shutterstock

להפוך שעה פקוקה לשעת עבודה

אז, מי אתה רכב אוטונומי? זוכרים שרצינו לתת לערפאת אוטונומיה כשעוד דמיינו שיו"ר הרשות ינהל לבד את כל הערבים ויעזוב אותנו לנפשנו? זה בדיוק, בלי אותה תוצאה מרה, מה שאנחנו מצפים מהרכב האוטונומי: שינהג לבד מהבית לעבודה ואנחנו נוכל להמשיך לישון, לאכול ארוחת בוקר, לקרוא עיתון עם כוס קפה ולהתחיל כבר לעבוד – לפני שהבוס מתעצבן. או במילים של פרסומאים, 'להפוך שעה פקוקה לשעת עבודה'.

את הכתובת של מקום העבודה נזין אחת ולתמיד, ועל המסלול לשם הוא יחליט בצוותא עם יתר הרכבים שנמצאים על הכביש ו/או אמורים לעלות על הכביש בשעות הקרובות, לאחר שיסתנכרן איתם. את החניה הוא ימצא לעצמו דרך הלוויין, רק אחרי שיוריד אותנו מול הכניסה למקום העבודה שלנו. אפילו לא יהיה אכפת לנו שה'חבר שלו' – רכב אוטונומי אחר שמסונכרן אליו וידידותי כלפיו – ישמור לו חנייה, תוך שהוא חונה בינתיים בחנייה כפולה מעצבנת ומפנה את המקום רק כש'החבר' מגיע… העיקר שבאנו לעבודה בזמן.

חברת 'אובר' שכשלה כאן בארץ במלחמתה מול הלוביסטים על נסיעות שיתופיות, חושבת רחוק יותר. הרכב השיתופי האוטונומי שלה יאסוף אותנו עם עוד כמה נוסעים שעובדים בסביבת מקום העבודה שלנו ובכך ייחסכו רכבים ריקים רבים הנעים כיום בכבישים.

הרכב האוטונומי בנוי על עיניים מלאכותיות – קרי: מצלמות עם אלקטרו אופטיקה – גלאי לידאר חדשניים וחיישני מכ"ם (מגלה כיוון מרחק) המקושרות כולם למחשב על עם בינה מלאכותית. המחשב יודע לזהות רכבים, אנשים, תמרורים, בהמות, חיות ופקקים. פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל 'מובילאיי' אחת החברות המובילות בתחום האלקטרו אופטיקה טוען, שהמערכות שלהם יכולות היו למנוע את התאונה של הולכת הרגל איליין הרצברג מטמפה, לו היו מותקנות בוולוו XC90 של 'אובר'.

הוולבו הנסיונית של אובר. דרסה הולכת רגל. shutterstock

איך מתמודדים עם קופים בכביש

אך גם ב'מובילאיי' מודים שאי אפשר למנוע את כל התאונות שבעולם.

הבעיה נעוצה במקומות השונים בעולם, והרגלי התנהגות האוכלוסיה בהם. כך למשל, חברת 'וולוו' שאיתה פתחנו את הכתבה, נתקלה בבעיה ביבשת אוסטרליה: הקנגרו מנתר חופשי על הכביש ויצר בעיה קשה לעיכול: בעוד לגבי שאר הולכי הארבע הצליחו המדענים לזהות מוטיבים החוזרים על עצמם ופיתחו אלגוריתמים מתאימים להתגוננות והבנה, הקנגרו קופץ קפיצות בלתי סדירות במרחקים משתנים ובגבהים שונים, והדבר הקשה על מחשב המכונית האוטונומית להתכוונן ולמצוא פתרונות המבוססים על חישובים שיאפשרו לה לנווט בסביבת הקנגרו.

דייוויד פיקט, המנהל הטכני של 'וולוו' אוסטרליה, סיפר לרשת 'ABC אוסטרליה' כי מאחר שהמערכת משתמשת בקרקע כנקודת ייחוס, הקפיצות של הקנגורו מבלבלות אותה. המפתחים גילו, כי כאשר הקנגורו נמצא באמצע קפיצה, המערכת מניחה שהחיה נמצאת במרחק גדול מהמיקום האמיתי שלה, וכאשר היא נוחתת, נראה שהיא קרובה הרבה יותר.

סביר להניח שהרכב עדיין לא נסע ברחובות בני ברק או גאולה. אם כך היה, היתה החברה השוודית מגלה שאנשים צועדים על הכביש, ילדים קופצים מהמדרכה ושזקנים חוצים את ים המכוניות באמצעות הנפת המקל שלהם. והכי גרוע – שעגלות התינוקות מזנקות לכביש מספר שניות רב למדי לפני שהאמא מצליחה לאסוף את כל זאטוטיה למעבר המיוחל.

לעומת מתחרותיה, 'גוגל' ניסתה לפתור את הבעיה בדרכים אחרות. במשך השנים האחרונות רכבי הצילום שלהם הסריטו ותיעדו את כל הרחובות והדרכים בארץ – כמו ביתר המדינות המפותחות בעולם. מעבר למפות המפורטות שגוגל מעניק לנו כתוצאה מכך, הצליחו המתכנתים ליצור אלגוריתם להתנהגויות כביש ומדרכה, על פי הרכב האוכלוסיה. כך הם זיהו את הקופים בתאילנד, את הפילים בהודו ואפילו את הגמלים בנגב.

רכב אוטונומי שהציגה מרצדס בתערוכת דטרוייט. shutterstock

דילמות מוסריות ו'ריקול' עולמי

אך אלה כמו אלה לא הצליחו לתת את התשובה הראויה לבעיות המוסריות הטמונות בהחלטות התנהגותיות הטמונות בכביש ומוצבות לפתחו של כל נהג, בן אנוש או רובוט אוטונומי. נניח שח"ו שני ילדים בני חמש פורצים לכביש. מימין לרכב צועד אדם באיטיות זקן בן תשעים ומשמאל שוכן תהום מרסק איברים. האם יש, או יהיה אי פעם בעולם מחשב שידע לחשב חשבונו של עולם?

תהיה נוספת שמעלים המתנגדים היא בעיית ה'ריקול' (קריאת שירות). בכל תקופה אנחנו נתקלים בריקול ענק לכל דגמי איקס שיוצרו בין תאריך פלוני לאלמוני בגלל כשל בחיישני כרית האוויר או בהזרקת הדלק בזמן בלימה. מי ערב לנו, שואלים המתנגדים, שכותב התוכנה לא יירדם לחצי שנייה באמצע כתיבת הקוד שמפעיל מערכות חיוניות ברכב. הרי מספיקה טעות של תווים בודדים להתנגשויות המוניות ותאונות שרשרת הרות אסון בתנאים מסוימים. ומה, הם תמהים, האם נשבית מאות אלפי מכוניות ברחבי העולם עד לבדיקת כל שורות הקוד שוב ושוב.

ובעידן מלחמות הסחר בין סין לארה"ב יש גם מקום לקונספירציות. מה יקרה לרכב בפיתוח סיני שמיובא אישית לארה"ב ללא עדכון התוכנה המתאימה לארה"ב.

אך כמובן, שהמצדדים ברכבים האוטונומיים אומרים כי אין דבר בלתי פתיר. בעידן שתוכנות יתחילו בתוך עשור ושניים לכתוב את עצמן, הרי שבעזרת תוכנה מתאימה ופיתוחים משוכללים אפשר יהיה להגיע רחוק ולא רק כמטפורה, באמצעות רכב אוטונומי – ובעיקר בבטחה.

הדלמות המוסריות שיצטרכו לפתור. shutterstock

איזו עיר בארץ תקטוף את הבכורה?

וכשמדובר בפיתוחים ממוחשבים, הראש היהודי נמצא תמיד במקום הראשון. תשכחו מכל מה שידעתם על 'סוסיתא' ו'כרמל' הרכבים הישראליים המיתולוגיים. את 'ווייז' ו'מובילאיי' הישראליות אתם אולי כבר מכירים אבל אם נצטרך להביא כאן את רשימת חברות הסטרטאפ והסייבר הישראליות שעוסקות בתחום ביחד עם היצרניות העולמיות, יכלה המקום המוקצב לכתבה והן לא יכלו.

ניצול המשאב המוחי בישראל הוא מהגבוהים בעולם, וחדשים לבקרים אנו מתבשרים על חברות ישראליות שנמכרות או מוכרות פיתוחים לחברות הענק 'גוגל', 'אפל' ויצרניות הרכב האוטונומיות ושאינן, מהגדולות בעולם.

כך גם, נחנך לפני כשנתיים שדה ניסויים לרכב האוטונומי ליד נתניה, אשדוד עברה מיפוי תלת מימדי והוכרזה לעיר הניסויים לרכבים אלו מתוקף היותה מסודרת ברובעיה והמישור עליו היא בנויה ואילו בירושלים, הוכרז על מערך תחבורה חדש הכולל את המרכז העולמי של הרכבים האוטונומיים בהובלת חברת 'מובילאיי' הבונה בשדרות גולדה מאיר מגדל בן 30 קומות. המגדל כולו מיועד לחטיבת הפיתוח של החברה שתעסיק בו קרוב ל-4,000 מהנדסים בלב ירושלים.

אז נכון שמהרכבים האוטונומיים יש לנו כבר הרוג או שניים. מהרכבים הרגילים יש לנו מאות ואלפים. עוד קצת, והדבר הזה ישתלט לנו על החיים כמו שאר הטכנולוגיות המקיפות אותנו. תתכוננו, אם אתם מאותגרים טכנולוגית; פשוט תתכוננו. התרגלתם למעלית? תתרגלו גם לטייס האוטומטי שישתלט לכם על הרכב.

מכונית אוטונומית נוסעת בכבישי עמק הסיליקון בסאן פרנציסקו. shutterstock

 

תגובה אחת ל: "המאבק על הכתר: איזו עיר בארץ תארח ראשונה את הרכב האוטונומי?"

  1. הבעיה היא שתמיד הטכנולגיה מתקדמת,אבל מה יהיה עם האדם?

כתיבת תגובה