הממונה על ההגבלים: "אין מספיק תחרות בין הבנקים"

חקירת מחדל האשראי לטייקונים נמשכת • הממונה על רשות ההגבלים מודה: אין מספיק תחרות בין הבנקים – שמנצלים זאת לתת אשראי יקר יותר למשקי הבית ולעסקים הקטנים

ועדת הטייקונים | דוברות הכנסת יצחק הררי

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה אתמול לישיבה לבחינת התנהלות רשות ההגבלים העסקיים, בהשתתפות הממונה על הרשות עו"ד מיכל הלפרין.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

היו"ר כבל וחברי הכנסת יואב קיש, דב חנין, רוברט אילטוב ועיסאווי פריג' הפנו לממונה הלפרין שורה של שאלות באשר לצעדים להגברת התחרותיות בבנקים ועל הפגיעה בעסקים הקטנים והבינוניים כתוצאה ישירה של כשלי המבנה הריכוזי של הבנקים וכשלי התחרות בניהם, הכרזה על קבוצות ריכוז ומתן הוראות להגברת תחרות, טיפול במונופולים ובאוליגופולים, הגברת הרתעה באמצעות הפעלת מחלקת חקירות ועוד.

היו"ר כבל פתח את הישיבה ואמר כי "הדיון היום מתמקד דווקא בלווים שאינם גדולים – בעסקים הקטנים והבינוניים במשק הישראלי, שהיו יכולים רק לחלום על תנאי האשראי שמהם נהנו רבים מהלווים הגדולים במשק. התלות של עסקים קטנים במערכת הבנקאית מחד גיסא, והמבנה הריכוזי של המערכת הבנקאית, בדגש על בנק לאומי ובנק הפועלים, מאידך גיסא, יוצר חשש כבד כי עסקים קטנים ובינוניים סובלים מתנאים מפלים ובלתי תחרותיים בגיוס אשראי, וזאת ביחס ללווים הגדולים אשר מקבלים תנאים מועדפים", אמר.

הממונה, עו"ד הלפרין, פתחה ואמרה כי "כולנו מבינים שבנקים הם סוג של חמצן למשק הכלכלי שלנו. מערכת בריאה תקינה ובעיקר תחרותית מבטיחה צמיחה כלכלית יציבות כלכלית עוגן כלכלי וגם שוויון חברתי. אני מקווה שהמסקנות שתגיע אליהן הוועדה יסייעו לנו להגביר את התחרותיות במשק ותביא למערכת טובה יותר ובריאה יותר. רשות ההגבלים סבורה שאין די תחרות במערכת הכלכלית והפיננסית. אנחנו עושים צעד אחר צעד להגביר תחרות, כל הממונים שמו את התחרות בבנקים בראש סדר היום. השוק של הבנקאות הוא הסמל לשוק עם חסמים רבים מאוד. זה כמעט בלתי אפשרי ובוודאי מאוד קשה להשיג רישיון להקים בנק" היו"ר כבל העיר: "אי אפשר". הלפרין הוסיפה: "השוק סובל גם מחסמי מעבר מאוד גדולים ללקוחות קשה לעבור מבנק לבנק. אלה חסמים שיוצרים פוטנציאל לבעייתיות ולסטגנציה וכשלים תחרותיים". בשנים האחרונות חל שיפור תחרותי משמעותי באשראי לעסקים גדולים. נפתחו בפניהם אפשרויות שלא פתוחות בפני משקי הבית ועסקים קטנים, שגם להם מגיע יותר תחרות והרשות משקיעה בקידום תחרות באשראי למשקי בית ועסקים קטנים".

ח"כ יואב קיש ניסה להבין מדוע הבנקים לא הוכרזו קבוצת ריכוז עד היום, וציין כי הבנקים פועלים ולאומי מחזיקים יחד 60% מנתח השוק ולא לחינם קוראים להם דואופול. הלפרין השיבה כי היא מסכימה שלבנקים יש סממנים של קבוצת ריכוז, אך הם לא הוכרזו משום שההכרזה מלווה בהוראות. היא הוסיפה כי "כל עוד אפשר ללכת יד ביד עם הרגולטור (בנק ישראל והמפקח על הבנקים) זה עדיף על הכרזת קבוצת ריכוז שזה צעד חד צדדי". ח"כ קיש הגיב: ראינו שהמפקחת על הבנקים היא רגולטור שבוי שמטרתו יציבות ולא תחרות, אתם עושים טעות. אתם חייבים להכריז על הבנקים בהקדם קבוצת ריכוז". הלפרין השיבה: "כל עוד ניתן לקדם רפורמות שמקדמות את המערכת, גם אם זה קצת יותר לאט, בעניינו זה יותר מדוד ועדיף". היו"ר כבל אמר: "הסיכוי שהמשיח יגיע לפני שתקבלו שיתוף פעולה מהמפקח הוא יותר גדול". הלפרין התייחסה לכך ואמרה: "כשנרגיש שמיצינו את האפשרויות האחרות נשקול מחדש".

ח"כ דב חנין ציין כי ניתן היה להכריז על בנק כמונופול גם אם נתח השוק שלו הוא מתחת ל-50 אחוז אך יש לו השפעה מערכת בשוק מסוים, ושאל האם הרשות בחנה את העניין. הלפרין השיבה כי אין לרשות דוח שמדבר על השפעת בנק הפועלים או לאומי על עסקים קטנים או בינוניים או על משקי הבית. "הנימוקים להתנגדות למיזוג מזרחי-אגוד פורסים את טענתנו בענף. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שיש להם השפעה מכרעת".

ח"כ רוברט אילטוב המשיך ושאל האם הרשות בדקה את שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים והלפרין השיבה כי לא בוצע מחקר בנושא, אך היא לא פוסלת את זה. ח"כ אילטוב שאל האם התנאים תחרותיים והלפרין הודתה כי "אין מספיק תחרות בין הבנקים על מתן אשראי למשקי הבית וזה משפיע על התנאים שמקבל העסק הקטן ומשק הבית. אין מחלוקת בני לבין חברי הוועדה שאין מספיק תחרות באשראי קמעונאי וזה מנוצל על ידי הבנקים לתת אשראי יקר יותר למשקי הבית ולעסקים קטנים". היו"ר כבל העיר: "אם מתקיימת תחרות היא על הגדולים ולא על כיסנו. התחרות של הבנקים זה מעשה של מצוות אנשים מלומדה, היא לא גורמת למישהו לשקול מעבר. ההבדלים כ"כ מינוריים. בשורה התחתונה אין באמת תחרות".

ח"כ חנין אמר כי למעשה הבנקים מנצלים לרעה את המעמד שלהם, והלפרין אמרה כי היא לא מסכימה עם האמירה: "אין ויכוח שהתופעה של מונופול וקבוצת ריכוז היא לא רצויה וצריך למנוע אותה. על זה אנחנו משתדלים לשקוד, אני מבינה שלא לשביעות רצונכם המלאה, אבל בין זה לבין להגיד לגורם במערכת הפיננסית שהפר את חוק ההגבלים העסקיים יש מרחק".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי היה בו משב רוח רענן אחד לפחות, שכן לא נשמעה בו המילה 'סודיות'.

כתיבת תגובה