הממונה על התחרות: 'יפעת' לא תמוזג עם 'באזילה'

באזילה היא חברה פרטית שעוסקת בניטור ומחקר תוכן ברשת האינטרנט ואילו יפעת הוותיקה, משמשת כבקרת מדיה ידועה בקרב כלל גופי התקשורת | קבוצת יפעת ביקשה למזג את יפעת ויגו עם באזילה | הממונה על התחרות הודיעה על התנגדותה למיזוג בין יפעת לבאזילה, משום שלדעתה, מיזוג בין שתיים משלוש החברות הגדולות לניטור ומחקר ברשת עלול לפגוע בתחרות מול חברות עסקיות וגופים ציבוריים הצורכים את השירותים

עיתונים יוצאים ממכבש הדפוס | צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

מ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן, הודיעה היום (א') לחברות יפעת מחקרי מדיה מתקדמים ובאזילה כי היא מתנגדת למיזוג ביניהן.

יפעת מחקרי מדיה, חברה פרטית בבעלות משפחת בגס, היא חלק מקבוצת חברות העוסקת במידע עסקי ובכלל זה בניטור, מחקר ועיבוד מידע תקשורתי ועסקי וביניהן יפעת ויגו העוסקת בניטור ומחקר תוכן ברשת האינטרנט.

באזילה היא חברה פרטית שעוסקת גם היא בניטור ומחקר תוכן ברשת האינטרנט.

חברות עסקיות וגופים ציבוריים המעוניינים לעקוב באופן שוטף אחר השיח עליהם ברשת האינטרנט, מתקשרים לצורך כך עם חברות המנטרות וחוקרות את התוכן התקשורתי. שירות הניטור מבוסס בעיקר על אלגוריתמים והוא מספק מידע ללקוחות על האזכורים שלהם ברשת. שירות המחקר מתבסס על המידע שנוטר, ולאחר עיבודו מופקות תובנות, כגון מספר האזכורים החיוביים והשליליים, התנהגות הצרכנים, אפיון צרכים ועוד. שירות זה מבוצע ברובו על ידי אנליסטים.

בדיקת הרשות העלתה  שלו הוצאה העסקה אל הפועל הייתה החברה הממוזגת מחזיקה בנתח שוק העולה על 50%, הן בשוק הניטור והן בשוק המחקר ברשת. אישור המיזוג מעלה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות והוא היה צפוי להקנות לחברה הממוזגת יכולת להפעיל כוח שוק חד צדדי מול הלקוחות.

בתוך כך, אחת החברות בקבוצת יפעת העוסקת באיסוף מידע תקשורתי מגופי התקשורת המסורתיים בישראל (כגון עיתונים ותכניות רדיו וטלוויזיה), היא כבר היום בעלת נתחי שוק גבוהים באיסוף מידע "מסורתי". לאור זאת, אישור המיזוג היה מאפשר לקבוצת יפעת לבצר ביתר שאת את מעמדה מול לקוחות המבקשים לקבל מידע משני הסוגים – מסורתי ומרשת האינטרנט, ולהקשות על התפתחות מתחרים בענף.

בשל האמור הגיעה הממונה למסקנה שקיים חשש סביר לכך שהמיזוג יביא לפגיעה משמעותית בתחרות בשירותי ניטור ומחקר שיח ברשת האינטרנט, ולפיכך התנגדה למיזוג.

נזכיר עוד כי כבר בשנת 2012 הגישו יפעת ובאזילה בקשה להתמזג, אולם לאחר שהממונה דאז הודיע להן כי בכוונתו להתנגד למיזוג ביניהן הן חזרו בהן מבקשתן ומשכו את הודעות המיזוג. בדיקת הרשות העלתה שלא חל שינוי שמצדיק כעת את אישור המיזוג, ואף להיפך, החששות מהמיזוג רק הפכו למשמעותיים יותר עם השנים.

בימים הקרובים תפרסם הממונה את נימוקי ההתנגדות המלאים.

כתיבת תגובה