המסעדנים נגד תשלום "היטל עובדים זרים"

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים: " להפיל גזרה כזו כעת על ענף שגם כך נמצא ברמת סיכון עסקי גבוה, בסכומים כל כך גבוהים ובלי הסדר ריאלי – תעמיד ענף שלם, המעסיק כח אדם רב, בפני קריסה"

לא ידענו שצריך לרשום. אילוסטרציה|

בעקבות פסיקת בית המשפט בנושא גבייה רטרואקטיבית של היטל העבודה למבקשי מקלט בעלי אישור שהייה זמני, מתריעה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים קטנים במשרד הכלכלה, כי ללא מתווה מידתי והדרגתי למסעדנים – ענף שלם יעמוד בפני קריסה.

רן קויתי מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, פנה בנושא לרשות המיסים וציין:  "העסקים הקטנים במקרה זה, פעלו בתום לב, באופן שהתברר בדיעבד כטעות, וצריך להתחשב בכך. ענף המסעדנות הוא ענף רגיש, הנמצא ברמת סיכון עסקי גבוה ואחוז ההישרדות הנמוך ביותר. להפיל גזרה כזו על ענף זה,  המונה למעלה מ-13,000 בתי עסק, עתירי כח אדם, בסכומים כל כך גבוהים ובלי הסדר ריאלי – יגרום לעסקים רבים להתרסק".

ב- 13.9 קבע בית המשפט העליון כי מדיניות המיסוי ביחס להעסקת עובדים שנכנסו לישראל בניגוד לדין ושמחזיקים ברישיונות שהיה זמניים, אינה שונה מזו של עובדים זרים לפי היתר.

בית המשפט שלל את פרשנות המעסיקים לכך שעובדים ממוצא אריתראי וסודני הם בעלי מעמד שונה משל עובדים זרים, וכן את המסקנה המעשית שלא הייתה חובה להפריש בגינם היטל. גובה ההיטל בשנים בהן עוסקות מרבית התביעות (2008–2013) היה 10%–15%. היום המס עומד על  20%.

מסעדנים רבים שסברו באותה תקופה כי אינם חייבים במס בגין עובדיהם, מצאו עצמם בעקבות הפסיקה חייבים בתשלומי מס רטרואקטיביים 5 שנים אחורה. מבלי לערער על חובת מעסיקים לשלם את ההיטל האמור, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים סבורה כי על רשות המסים להתאים לנישומים מתווה מידתי להחזר החוב, עם פריסת תשלומים שניתן יהיה לעמוד בה, תוך הידברות עם נציגי העסקים.

 

 

 

כתיבת תגובה