העליון הורה על השמדת מאות שעונים זיופים

לראשונה הורה בית המשפט העליון להשמיד מאות שעונים מזויפים שנמכרו כמקוריים ב'יבוא מקביל' | "בשנתיים האחרונות נמכרים בישראל יותר שעונים מזויפים מאשר מקוריים" מסבירים מומחים בתחום. "מדובר בהחלטה תקדימית וחשובה" 

השעונים שנתפסו. זיופים תחת כיסוי ייבוא מקביל | צילום: יח"צ

העליון נלחם במכת הזיופים: הורה על השמדת מאות שעונים מזויפים שנתפסו בפשיטה.

בהחלטה חשובה שניתנה בימים האחרונים, דחה בית המשפט העליון את ערעורה של יבואנית שעונים גדולה, המוכרת לבתי עסק רבים וישירות לצרכנים, ואישר את החלטות בתי המשפט המחוזי והשלום בת"א להשמיד מאות שעונים מזויפים הנושאים את סימני המסחר הוגו בוס ומייקל קורס, שנתפסו בפשיטת משטרה.

תחילתה של הפרשה בשנת 2019, בתלונה שהגישו בעלי הזכויות למשטרה, באמצעות באי כוחם ממשרד ד"ר שלמה כהן ושות', בגין סחר בשעונים מזויפים הנושאים את סימני המסחר המפורסמים. בפשיטה שערכה יחידת הקנין הרוחני של המשטרה במחוז ת"א על משרדי פולו פרסום וסחר בע"מ, נתפסו מאות שעוני הוגו בוס ומייקל קורס מזויפים. מנהל העסק, מר אביאל מלול, נחקר והכחיש את החשדות שיוחסו לו, אך עם סיום החקירה הוגש נגדו כתב אישום. בהסדר מותנה שגיבשה פרקליטות מחוז ת"א, הודה לבסוף בעבירה לגבי עשרות שעונים, פיצה את בעלי הזכויות בגין הפרת זכויותיהן והאישום נמחק. עם אישור ההסדר, ביקש לשחרר את יתר השעונים שנתפסו וטען כי מדובר בסחורה מקורית בשווי מאות אלפי ש"ח.

הבקשה להשיב את השעונים התבררה בשלוש ערכאות שיפוטיות, אך נדחתה שוב ושוב. בתי המשפט קיבלו את הטענה שמדובר בשעונים מזויפים וקבעו שהשבתם ליבואנית עלולה להטעות צרכנים ולפגוע באינטרס הציבורי.

לאחרונה, קבע כאמור בית המשפט העליון כי לבתי המשפט סמכות רחבה להורות על השמדת סחורה לא חוקית שנתפסה בעת ביצוע צו חיפוש. סמכות זו אינה חלה רק על נשק, סמים מסוכנים, שטרות מזויפים או חפצים אחרים אסורים בשימוש, אלא גם על סחורות המפרות סימני מסחר. בכך קיבל בית המשפט העליון את העמדה ש"קיים אינטרס ציבורי בהגנה על זכויות בסימני מסחר ושמירה על מסחר תקין ועל תחרות הוגנת", גם אם לא ננקט הליך אזרחי נגד המפר. משהודה מלול בהחזקת סחורה מפרה ולא סתר את חוות הדעת המפורטות שהגישו בעלי הזכויות, הורה בית המשפט על השמדת הסחורה.

השעונים שנתפסו. זיופים תחת כיסוי ייבוא מקביל | צילום: יח"צ

"בית המשפט העליון פסק שהשעונים המזויפים לא יושבו לידי היבואנית, והורה  להשמידם", אמר אלי הולנדר, מנכ"ל ומבעלי פלאנט, המפיצה המורשית של שעוני מייקל קורס, ארמני והוגו בוס. "היקף הייבוא של השעונים המזויפים במדינת ישראל הגיע למצב שהוא עולה על ההיקף של השעונים המקוריים. רוב הציבור שרוכש היום שעונים במרחב האינטרנטי, ולא בערוצים מורשים, מסתכן ברכישת שעונים מזויפים. שעונים רבים שנבדקו על ידי מומחים מהיצרנים, כולל של מותגים כמו ארמאני, מייקל קורס והוגו בוס, נמצאו מזויפים", סיכם הולנדר.

הולנדר קורא לציבור הישראלי לרכוש שעונים ותכשיטים במקומות מורשים בלבד. "הדרך לוודא שרכשתם שעון מקורי של הוגו בוס, מייקל קורס או ארמני, היא קניה ישירה מהיבואן, בחנויות רשת ג'נטלמן או בחנויות מורשות אחרות. מי שקונה במקומות אחרים, מסתכן ברכישת שעון מזויף במיטב כספו. ידוע לנו כי גם יבואנים אחרים פרט לפולו הביאו לארץ שעונים מזויפים ואנו נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו בכדי למצות עימם את הדין, ובכדי להפסיק את הפגיעה בצרכנים".

כתיבת תגובה