הצרכן האמריקאי ייפגע מעליית המכסים

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "בניגוד לעבר, עליית המכסים בארה"ב תפגע הפעם ישירות בצרכן האמריקאי. לכן, להערכתנו, יתכן שלמרות ההצהרות הלוחמניות טרמפ יגלה גמישות במהלך החודש"

הבנק המרכזי של ארה"ב. צילום: M DOGAN | שאטרסטוק

בניגוד לעבר, עליית המכסים בארה"ב תפגע הפעם ישירות בצרכן האמריקאי. לכן, להערכתנו, יתכן שלמרות ההצהרות הלוחמניות טרמפ יגלה גמישות במהלך החודש.

"הפסקת האש" בין ארה"ב לסין החזיקה מעמד בקושי חודש ימים, כאשר נשיא ארה"ב הודיע במפתיע כי יטיל החל מה-1 בספטמבר מכס בשיעור של 10 אחוזים על כל היבוא מסין שעדיין לא ממוסה עד כה – בהיקף של כ-300 מיליארד דולר. הנשיא הסביר את המהלך באי עמידה של הסינים בהבטחותיהם להגדלת רכישת מוצרי חקלאות אמריקאים. בתגובה סין הודיעה על צמצום עד כדי הפסקת יבוא מוצרים חקלאיים מארה"ב ובמקביל אפשר הבנק המרכזי בסין למטבע להיחלש מול הדולר לרמה הנמוכה ביותר מאז 2006.

בניגוד לעליית המכסים בעבר, שבעיקר העלו את המחירים ליצרנים, הפעם המכסים יפגעו בצרכן האמריקאי באופן ישיר. המכסים יעלו את המחיר של מגוון רב של מוצרי יבוא (כגון אלקטרוניקה והלבשה), דבר שיבוא לידי ביטוי ישירות בעלייה (זמנית) באינפלציה ואף יפגע בצריכה הפרטית. עלייה זו יכולה לפגוע באחוזי התמיכה בנשיא. לכן, להערכתנו, יתכן שלמרות ההצהרות הלוחמניות טרמפ יגלה גמישות בנושא במהלך החודש הקרוב.

ההודעה של הנשיא, כמובן, הפתיעה את השווקים מכיוון שהיא בניגוד לדיווחים רשמיים שדיברו על התקדמות. בעקבות זאת נרשמה ירידה במחירי המניות ובתשואות האג"ח הממשלתיות בעולם, לצד ירידה חריגה במחיר הנפט והסחורות. למרות ההסלמה, חשוב לציין, שהצדדים לא הפסיקו (עדיין) את המשא-ומתן. כרגע מתוכננות פגישות החודש ובתחילת ספטמבר והנשיא ציין שהוא מצפה להמשך משא ומתן חיובי שיהיה פורה לשני הצדדים.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה