הרווחים של סופטבנק צללו תודות לוויוורק ואובר

לאחר שנאלצה להשקיע כעשרה מיליארדי שקלים להצלת וויוורק לאחר ניסיון ההנפקה הכושל ועל רקע ירידת הערך של אובר, סופטבנק מציגה שורה תחתונה עם נפילה של קרוב ל-100% ברווחיה התפעוליים • סופטבנק מקווה להיחלץ ממצבה, בעזרת מכירת חברת תקשורת – המסבה לה הפסדים – במטרה ליצור חיסכון של עשרות מיליארדי דולרים

סופטבנק עדיין משלמת על וויוורק | צילום: שאטרסטוק

"המספרים לא משקרים" אומר הכלל הידוע ומוכיח את עצמו פעם אחר פעם. רווחיה של הקרן היפנית סופטבנק, צנחו ברבעון האחרון של 2019. הקרן שעמדה במהלך השנה, בעין הסערה של וויוורק, הוציאה קרוב ל-10 מיליארד דולרים, על חילוץ ענקית חללי העבודה המשותפים, אחרי הניסיון הכושל להנפקה בניו יורק. הפסדיה של הקרן נובעים עוד, ממניות אובר שאיבדו בחצי שנה האחרונה, כ-8% משווים.

סופטבנק שהשקיעה בווי וורק באמצעות קרן ויז'ן, הציגה רווח תפעולי של 23.6 מיליון דולר, ברבעון האחרון של 2019. מדובר בירידה של קרוב ל-100% בהשוואה לאשתקד. קרן ויז'ן וקרנות אחרות, דיווחו על הפסדים תפעוליים, של כ-2 מיליארד דולר. נציין, שכבר ברבעון השלישי, החלה הקרן לדווח על הפסדים. קרן ויז'ן מוגדרת בעולם, כקרן ההשקעות הטכנולוגיות, הגדולה ביותר בעולם. היקף הקרן עומד על 100 מיליארד דולרים.

מייסד סופטבנק, מסאיושי סאן, חולם כבר זמן רב על הקמתה של קרן טכנולוגיות שנייה, בשם ויז'ן 2 והצפי שלו היה לגייס יותר מ-100 מיליארד דולר, מחברות ענק כמו מיקרוסופט, פוקסקון ואפל. כעת, בעקבות ההפסדים שנגרמו מווי וורק ואובר, חלק מהמשקיעים קיבלו רגליים קרות, והכיוון של סאן הוא לקרן קטנה יותר. במסיבת עיתונאים אמר סאן, כי הוא יכול להרים קרן כזאת לבד, "אולם יש שותפים שרוצים להשקיע אתנו".

סאן אינו משקיע פזיז, ויש לו את כל הסבלנות והכסף לעשות את הדברים הכי טוב שאפשר. מתוך כלל החברות המרכיבות את הקרן, חלק הרוויחו חלק הפסידו, מה שיוצר מאזן אימה על שורת הסיכום. כך למשל, קרן ויז'ן הרוויחה 1.9 מיליארד דולר, מחברה לאבחון וזיהוי סרטן, ומנגד הפסידה 1.06 מיליארד דרך חברת 'אובר'.

בצפי ההכנסות והרווחים לשנה הבאה, נכנס גם אישור המכירה של חברת התקשורת ספרינט מארה"ב. מדובר בחברה שנרכשה לפני כעשור ובמרבית השנים היא לא הציגה נתונים טובים, למרות המאמצים להפוך אותה לרווחית יותר. החברה תימכר למתחרתה 'טי-מוביל', וסופטבנק תחסוך במהלך זה עשרות מיליארדי דולרים.

כתיבת תגובה