התכנית שפותחת אפיקים חדשים בין ני"ע לפינטק

רשות החדשנות, הרשות לני"ע ובנק ישראל – שהצטרף לראשונה לתכנית – פותחים את 'דאטה סאנדבוקס' תכנית לפינטקים שמתמחים בתשלומים ובשירותי מידע פיננסי | הגופים העוסקים בתחום יוכלו להגיש בקשות לליווי מקצועי ולמימון עד סוף חודש יוני | בעבר ניגשו לתכנית מעל 30 חברות

רשות החדשנות | צילומסך מאתר הרשות

רשות ניירות ערך בשיתוף עם רשות החדשנות משיקות את תכנית דאטה סאנדבוקס לפינטקים שמתמחים בתשלומים ובשירותי מידע פיננסי במטרה לקדם חדשנות לייעל את שוקי ההון ואת ענפי השירותים הפיננסיים בישראל, להגדיל את התחרותיות בהם, ולשפר את זמינות השירותים לציבור, איכותם ומחירם. לראשונה, בנק ישראל יצטרף כמשקיף לרשות החדשנות ולרשות ניירות ערך הן להליך הערכת הבקשות שיוגשו, על היבטי חדשנות, פוטנציאל התרומה לכלכלה הישראלית וההיתכנות הרגולטורית, והן בליווי המקצועי של החברות שיבחרו לתכנית.

תכנית זו מתכתבת עם הרפורמה שמובילה רשות ניירות ערך יחד עם בנק ישראל לקידום שירותים פיננסיים מתקדמים לציבור ולהגברת התחרות, באמצעות פיתוח פעילותן של חברות הפינטק בישראל.

התכנית מעניקה לחברות ישראליות בתחום הפינטק ליווי מקצועי ומימון. במסגרת הפיילוטים שיבוצעו, תתאפשר גישה למאגרי המידע של רשות ניירות ערך, לנתוני המסחר של הבורסה לניירות ערך, ולנתונים הקיימים בקרב גופים מוסדיים ונוספים. גופים אלו ישמשו אתר הרצה ויאפשרו לבצע את הפיילוט על בסיס המידע והנתונים הרלוונטיים לבחינת הטכנולוגיה. כמו כן, התכנית תעניק לחברות אפשרות לפתח את המוצר שלהם למסחור ולחדירה לשוק הישראלי, בתמיכת שתי הרשויות.

היזמים והחברות אשר משתתפות בתכנית יתמודדו עם האתגרים אשר עומדים על סדר יומה של רשות ניירות ערך והמערכת הפיננסית אשר במרכזם:

הרחבת נגישות הציבור למידע פיננסי, לשירותים ומוצרים חדשנים בתחום, דרך ממשקי תוכנה פתוחים עם גופים פיננסים (Open APIs) ובפרט השוואת עלויות ממספר רב ככל הניתן של גורמים באופן שישפר את מצבו של הצרכן.

שילוב פתרונות טכנולוגיים במערכת הפיננסית המסורתית בפרט בתחום התשלומים (כגון בתחומי Digital Onboarding, e-KYC), ובממשקי העבודה בין בנקים לחברות פינטק (לרבות שירותים B2C ו- C2B2B).

המחזור החמישי יוצא לדרך לאחר שהושלמו ארבע תכניות סאנדבוקס מוצלחות, אליהם ניגשו כ – 30 חברות. עד כה 10 חברות התקבלו לתכנית וביצעו פיילוטים הן ברשות ניירות ערך והן בגופים נוספים, ביניהם: אלטשולר שחם, פועלים איי.בי.איי, כנ"ף. שניים מתוך הפיילוטים מבוצעים ישירות מול ציבור המשקיעים. סך עלות הפיילוטים שאושרו כ- 14 מיליון ₪, ובתוך כך מימון ממשלתי של כשבעה מיליון ₪. עד כה הפיילוטים בוצעו על ידי החברות הבאות: זירה. קו, קורלייט קפיטל, בונד איי טי, די.די.קיו.איי.אר בע"מ (DDQIR Ltd.), פינטיקה איי.איי, וויזסופט (ישראל) בע"מ, פיל מרקטפלייס בע"מ, פינק דיגיטל, סקנובייט ואר.די. לבנט.

 

אסף ארז, מוביל תחום בלוקצ'יין ועולם פיננסי פתוח ברשות ניירות ערך: "הצטרפות בנק ישראל לתכנית הדאטה סאנדבוקס היא המשך טבעי לשותפות האסטרטגית שלנו לשנות את פני ענף התשלומים והמידע הפיננסי בישראל ואיתות למחויבות שלנו להצלחת הרפורמה. יחד עם המעטפת המקצועית המוכחת של רשות החדשנות, ייהנו חברות טכנולוגיה וגופים פיננסים שישתתפו בתכנית לתמיכה מקצועית ורגולטורית על פני כל שרשרת הערך של עולמות התשלומים והמידע הפיננסי".

צביקה גולצמן, מ"מ סמנכ"ל צמיחה ברשות החדשנות: "התכנית הנוכחית, הינה המשך טבעי לתכניות המוצלחות הקודמות, שהביאו לקידום חברות פינטק פורצות דרך למסחור לצד הנגשת החדשנות המקומית לציבור הרחב. אנו מייחסים משנה חשיבות להצטרפות בנק ישראל לשותפות הוותיקה בינינו לבין רשות ניירות ערך ורואים בה שותף אסטרטגי מרכזי, בעל תרומה מכרעת בכל הנוגע להערכת התרומה הפוטנציאלית וצורך השוק לצד תמיכה רגולטורית. אין ספק כי המדובר ביריית הפתיחה לשיתוף פעולה שיימשך עוד שנים רבות ויביא לייעול שווקי ההון וענפי השירותים הפיננסיים בישראל".

אילנית מדמוני ואורי אלטלט שמובילים את הפעילות בבנק ישראל, שהצטרף השנה גם הוא לתכנית: ״בשנים האחרונות בנק ישראל קידם אקו-סיסטם פיננסי פתוח בו השליטה על המידע הבנקאי הועברה ללקוחות וגופים חוץ-בנקאיים יכולים לפעול בתחום התשלומים. לאקו-סיסטם זה יש פוטנציאל חדשנות אמיתי, לרבות בעולמות התשלומים. לכן, אנו מברכים ושמחים להיות שותפים בתוכנית לפינטקים של רשות ניירות ערך, ורשות החדשנות״.

כתיבת תגובה