חשש בארה"ב: אלפי חרדים עשויים להיות מפונים מבתיהם

בעלי הבתים בארה"ב ממתינים לסוף חודש יוני במטרה לפנות דיירים שלא עומדים בתשלום השכירות • ממשל ביידן מנסה להקל על הלחץ הכלכלי • האמצעי: העברת 47 מיליארד דולר למדינות וערים לכיסוי חשבונות ושכר דירה כדי למנוע את גל הפינויים ההמוני • תושבת פלטבוש ל'ביזנעס': "אנו חוששים מאוד"

בית טיפוסי בארה"ב | צילום: באדיבות המצלם

מיליוני אמריקאים עשויים להיות מושלכים לרחוב בסוף יוני, בעקבות פקיעת האיסור הזמני לפינוי שוכרים שאינם משלמים. על פי הערכות, כ-15% מהדירות בארה"ב מושכרות (מול פחות מאחוז במדינת ישראל) חלקן במתחמי דירות גדולים המיועדים כולם להשכרה. החוק בארצות הברית, במרבית המדינות, עומד לטובת בעלי הדירות ומאפשר לפנות בקלות דיירים שאינם משלמים. בין המפונים עלולים להיות אלפי משפחות חרדיות מרובות נפשות.

כשמשבר הקורונה החל להכות חזק בארה"ב ונתוני האבטלה גאו בחדות, הוציא נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ צו נשיאותי, המקפיא פינויים מדירות. היה זה בחודש ספטמבר 2020 כאשר לטענת המרכז האמריקאי למניעת מחלות (CDC), פינויים המוניים בעקבות העלייה באבטלה ובעוני יגרמו להפצה מוגברת של הקורונה כתוצאה מעלייה במספר מחוסרי הדיור. הנשיא הנכנס ג'ו ביידן הרחיב את הצו באמצעים אחרים ובחודש דצמבר 2020 הודיע ה-CDC  על הארכת האיסור הלאומי על פינוי אנשים מבתיהם עד סוף חודש יוני.

בחודש מרץ נערך סקר מטעם משרד הסטטיסטיקה הלאומי וממנו עלה, כי כ-20% מהשוכרים הבוגרים לא שילמו את שכר הדירה בחודש החולף, כך דווח ב'כלכליסט'. בקרב הנשאלים השחורים, 33% ענו שזהו מצבם. בחודשים הספורים שחלפו, המצב לא השתפר בחדות לטובה. על פי דיווח מעודכן ב'גלובס', בסוף חודש זה עלולים למצוא את עצמם ברחוב יותר מ-11 מיליון אמריקאים שמאחרים בתשלום דמי השכירות. ההערכות העדכניות מדברות על כ-15% מהשוכרים הבוגרים בארה"ב שמפגרים בתשלום דמי השכירות, מרביתם שחורים.

ההקפאה מסתיימת

על פי הדיווחים, בחלק מהמדינות כן התרחשו פינויים מדירות במהלך משבר הקורונה, אולם לא היו אלה פינויים המונים כפי שמתרחש ביום יום הרגיל. בעיר ספרינגפילד לדוגמה, שבה 27% מהאוכלוסייה חיה מתחת לקו העוני, בוצעו בשנה הקודמת 724 פינויים של שוכרים – כשניים-שלושה ביום, כך עולה מדיווח של ה'ניו יורק טיימס' באתר TheMarker.

גם בית המשפט שנדרש לסוגיה פעל לטובת בעלי הדירות. על פי דיווח של בלומברג ב-TheMarker, השופטת המחוזית דבני פרידריך, ממדינת וושינגטון, שמונתה על ידי טראמפ, דחתה בתחילת מאי את הצו של ה-CDC נגד פינוי הדירות. פרידריך טענה כי ה-CDC חרג מסמכותו כשקבע שיש להקפיא פינויים בכל הנכסים המושכרים בארה"ב כתוצאה מהפיטורים הנרחבים שנבעו מהמגפה. "צריך לשים את הצו של המרכז בצד".

על פי הדיווח, ממשל ביידן מנסה להקל על הלחץ הכלכלי ונעשה ניסיון להעברת 47 מיליארד דולר למדינות וערים כדי לכסות חשבונות ושכר דירה שלא שולמו, במטרה למנוע פינויים לקראת סיומה של תקופת ההקפאה, עם זאת, חלק מהדיירים ברחבי ארה"ב מוגנים ביוזמות שונות וחלקיות של חקיקה מקומית, וביטול הקפאת הפינויים לא יפגע בכולם, אך מבירור שערכנו נראה כי המצב גרוע בהרבה על סף הקטסטרופה.

נגורש מהבית

משיחה שערך 'ביזנעס' עם אהובה ליבא ו' (השם שמור במערכת), עולה כי הבעיה קיימת במלא עוצמתה גם במגזר החרדי. אהובה שגרה בפלטבוש אומרת: "לא שילמנו כי באמת לא היה לנו. אוכל וקפואים בכשרות מהודרת קיבלנו מהמדינה כל התקופה הזו, עד לאחרונה ממש".

אהובה תיארה בשיחה את החיים בצל נגיף הקורונה בחודשים האחרונים ואמרה, כי לגודל האבסורד למרות האבטלה והחיים מתחת סף העוני, היה להם לאכול במשך כל התקופה והם גם לא דאגו למשל שינתקו להם את החשמל בגלל תמיכות ממשלתיות שונות. "אבל בעלת הבית שלנו תפנה אותנו כמעט בוודאות בסוף החודש, אם לא נארגן לה קרוב ל-35 אלף דולר, דמי שכירות של השנה האחרונה", אומרת אהובה-ליבא בכאב גלוי.

תגובה אחת ל: "חשש בארה"ב: אלפי חרדים עשויים להיות מפונים מבתיהם"

  1. בארה"ב לפחות המדינה דואגת לאזרח "אוכל וקפואים בכשרות מהודרת קיבלנו מהמדינה כל התקופה הזו, עד לאחרונה ממש" , קילו אוכל מהממשל תקופה ארוכה, מעבירים להם 47 מיליארד דולר כדי לממן להם את השכירות , ומה בישראל ? המדינה שותה לאזרח את הדם דרך הארנק , רוע לב צרוף שלא ניתן לתאר, ראיתם פעם את מדינת ישראל ממנת שכירות לאזרחים ב47 מיליארד דולר ? הצחקתם אותה , אוכל וקפואים במימון המדינה? בחלום!! גם אם קיבלת מהמדינה מענק 50 שקל היא תדאג לבקש אותו חזרה אחרי חודשיים, כל מטרת המענק היא כדי שתבצע רכישה ולאחר שישולמו מיסים ברכישה היא תדרוש אותו במלואו בחזרה ותעשה סיבוב על הגב של האזרח האומלל, כמו שעושה כרגע המדינה שרוצה חזרה את המענקים

כתיבת תגובה