טראמפ נגד אירופה: עסקים עם האיראנים? לא עם ארה"ב

נשיא ארה"ב הצהיר – בעקבות חוק חוסם שהעביר האיחוד האירופי שמטרתו לשפות עסקים שייפגעו מהסנקציות הכלכליות של ארה"ב על איראן – כי מי שיעשה עסקים עם איראן לא יוכל לעשות עסקים עם ארה"ב

מתקפל? דונלד טראמפ | צילום: Andrew Cline, שאטרסטוק

"כל אלה שעושים עסקים עם איראן לא יעשו עסקים עם ארצות הברית. אני מבקש שלום עולמי, לא פחות", התבטא היום (ג') נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ברשת הטוויטר. לדבריו, אלו הן הסנקציות "הנושכות ביותר שאי פעם הוטלו", והצהיר כי "בחודש נובמבר הן יעלו עוד שלב".

אתמול (ב) הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו להחלטת טראמפ: "אני מברך את הנשיא טראמפ ואת הממשל האמריקני על ההחלטה החשובה להטיל סנקציות על איראן. זה רגע חשוב לישראל, לארה"ב, לאזור, לעולם כולו. הוא מסמל את הנחישות לבלום את התוקפנות האזורית של איראן וגם את התוכניות המתמשכות שלה להתחמש בנשק גרעיני.

"אני קורא למדינות אירופה, שמדברות על עצירת איראן, להצטרף למהלך הזה. הגיע הזמן להפסיק לדבר, הגיע הזמן לעשות, זה בדיוק מה שארה"ב עשתה וזה מה שאירופה צריכה לעשות", חתם נתניהו.

עם זאת בבריטניה הודיעו כי האיחוד האירופי יגן על עסקים שייפגעו מארה"ב במידה וזו תפסיק לעשות איתם עסקים – אם אלה ימשיכו לסחור עם איראן. באיחוד האירופי אף העבירו הצעת חוק חדשה שמטרתה היא הגנה על חברות עסקיות באירופה מסנקציות אמריקניות תוך הבטחה לספק הגנה לחברות אירופיות שימשיכו בקשריהן העסקיים עם הרפובליקה האסלאמית.

כזכור, הסנקציות המחודשות על איראן (שפסקו בהסכם הגרעין של אובמה) מונעות החל מיום ראשון השבוע רכש דולרים ע"י איראן, סחר במתכות יקרות ומיוחדות, בנחושת, בפחם, בתוכנות תעשייתיות ואף תירשם פגיעה בתעשיית הרכב שלה. באירופה סבורים כי הנפט האיראני חשוב יותר מהאיום הבלתי ממומש ובשל כך, מצפצפים על הכרזתו של מייק פומפיאו, מהבית הלבן בראשית השבוע, בהכרזה על הסנקציות וכניסתן לתוקף.

ארה"ב לעומת זאת, נחושה להמשיך בהטלת סנקציות כלכליות נוספות, במידה וההסכם עם איראן לא יחודש עד אז בתנאים שיציב טראמפ. הסכם גרעין חדש, אם וכאשר ייחתם, יכלול גם את תכנית הטילים ואת המעורבות האיראנית בסכסוכים במזרח התיכון. סבב נוסף של סנקציות, שאמור לחול בתחילת נובמבר, עתיד לפגוע בייצוא הנפט מאיראן ובמשק האנרגיה שלה.

מצד איראן, טרם נרשמה הסכמה להגעה למו"מ בדבר הסכם חדש מול טראמ, ומנהיג איראן, רוחאני, הצהיר כי "לא ניתן לסמוך עליו".

כתיבת תגובה