ירידה של 30% בהתחלות הבניה בירושלים בשנה האחרונה

בסקירה ארצית מספר הדירות שהוחל בבנייתן בשנה האחרונה היה נמוך בכ-22% מזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי נתוני הלמ"ס. נשיא התאחדות בוני הארץ "שר האוצר של ישראל הצליח לפגוע פגיעה אנושה ביכולת של ענף הבנייה"

התחלות הבנייה מתמעטות shutterstock

ירידה ענקי בהתחלות הבנייה: דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסם היום בנושא התחלות הבניה מראה כי ב 12 החודשים האחרונים (אפריל 2017- מרץ 2018) הוחל בבנייתן של כ- 43,350 דירות, מתוכן כ-23% דירות נבנו בבניינים בני 2-1 דירות (בתים בודדים ובתים דו-משפחתיים). מספר הדירות שהוחל בבנייתן בתקופה זו  היה נמוך בכ-22% מזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד (אפריל 2016- מרץ 2017 ).

על פי נתוני המגמה, החל ברבע רביעי של שנת 2016 חלה ירידה של כ-7.4% בממוצע לרבע שנה (רמה ממוצעת של כ-11,820 דירות לרבע שנה). זאת, לאחר שבשלושת הרבעים הראשונים של שנת 2016 (ינואר–ספטמבר), נרשמה עלייה של כ-4.9% בממוצע לרבע (רמה ממוצעת של כ-13,770 דירות לרבע שנה).

המספר הגדול ביותר של דירות, שהוחל בבנייתן בתקופה אפריל 2017- מרץ 2018, נרשם במחוז המרכז, המהווה כ-27% מכלל הדירות, ואילו במחוז ירושלים נרשמו כ-8% בלבד מסך כל הדירות. בהשוואה לתקופה המקבילה הקודמת (אפריל 2016- מרץ 2017) נרשמה ירידה בכל אחד מהמחוזות.  הירידות הגדולות ביותר היו במחוז חיפה (כ-34%) ובמחוז  ירושלים (כ-30%).

מי שמיהר להגיב לנתונים הוא נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק שאמר כי הנתונים החדשים מצביעים על הצלחתו של שר האוצר משה כחלון. שר האוצר של ישראל הצליח לפגוע פגיעה אנושה ביכולת של ענף הבנייה שלנו לספק את היקף הבנייה הנדרש באמת לציבור רוכשי הדירות בישראל על ידי מניפולציה של השוק והבטחות שווא.

"שר האוצר עשה כל מה שהוא יכול כדי להקפיא את שוק הדיור, בהנחה שכך הוא יגרום למחירי הדירות לרדת. אבל האמת הכלכלית הפשוטה היא, שכאשר מוצר שחסר בשוק בזמן שהביקוש למוצר הזה עולה ועולה – גם מחירו יעלה ויעלה. המחיר שכולנו – הבונים, הקונים והמשק כולו נשלם על חוסר היכולת של שר האוצר להודות בטעותו, יהיה מחיר כבר מנשוא עבור רוב חלקי הציבור. ממשלת ישראל צריכה לשנות מיד את הדרך בה היא מנהלת את משק הדיור, לשחרר לבנייה קרקעות בכל מקום שבו נדרשים פתרונות דיור לתושבי ישראל, ולאפשר לכל תושב שצריך דירה לקנות אותה" הוסיף בריק.

 

כתיבת תגובה