כלכלת ארה"ב: פסימיות מיותרת

העננים השחורים סביב הסחר העולמי מביאים את הבנקים המרכזיים בעולם להתחיל לפעול • להערכתנו, הדבר גם מקטין מאוד את הסיכוי שנראה עליית ריבית בישראל השנה • בחמישי הקרוב, להערכתנו, החלטת הריבית ודברי הבנק האירופאי ימשיכו לתמוך בעמדתנו השלילית בנושא האירו • האינדיקאטורים בארה"ב בשבוע האחרון היו מעורבים ומעמידים בספק את הפסימיות העמוקה הגלומה בשוק האג"ח לגבי הכלכלה האמריקאית

טראמפ | צילום: Paul Hakimata Photography, שאטרסטוק

העננים השחורים סביב הסחר העולמי מביאים את הבנקים המרכזיים בעולם להתחיל לפעול; אחרי שבתחילת השנה הבנק המרכזי בסין החל במדיניות מרחיבה, והבנק המרכזי בניו-זילנד הוריד את הריבית בחודש שעבר כך גם הבנק המרכזי באוסטרליה הפחית הבוקר את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז ל-1.25 אחוזים, הורדה ראשונה מזה כשלוש שנים. הביאו להחלטה: הירידה באינפלציה, התמתנות הצמיחה בסין והתגברות הסיכונים לסחר העולמי ולהשקעות. גם הבנק המרכזי בהודו צפוי להפחית את הריבית בהחלטה הקרובה בהמשך השבוע (בפעם השלישית השנה), לאחר נתוני הצמיחה החלשים מהצפי לרבעון הראשון (5.8% בשיעור שנתי) שפורסמו ביום שישי.

ואצלנו, סיכומי הדיונים לקראת החלטת הריבית האחרונה הראו עדיין שחבר ועדה אחד (מתוך 5) סבר דווקא שיש להעלות את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז (ל-0.5%). אך שאר החברים סברו שיש להשאירה ללא שינוי לאור אי הוודאות בכלכלה עולמית ובמיוחד נוכח הייסוף בשקל. אמנם מאז ההחלטה לפני כשבועיים השקל נחלש, אך אי-הוודאות בכלכלה העולמית הוחרפה. לכן, נוכח ההתפתחויות בעולם אנו סבורים שרוב הסיכויים שהריבית לא תעלה כלל השנה – אלא אם ייחתם הסכם סחר בין ארה"ב וסין.

 עוד בעולם, המדיניות האגרסיבית של הנשיא האמריקאי לצד המשך ההידרדרות ביחסים עם סין, החששות מחקירת הרשויות בארה"ב את ענקי הטכנולוגיה (גוגל) ונתוני מאקרו מעט חלשים יותר הביאו לירידה השבועית המהירה ביותר בתשואות אג"ח ארה"ב מאז שנת 2009. כאשר השווקים מתמחרים בסבירות גבוהה ביותר שהריבית תרד פעמיים בחצי השנה הקרובה.

 ארה"ב

ההוצאה הפרטית הריאלית באפריל הייתה חלשה כאשר נותרה ללא שינוי, אך זאת לאחר עלייה חדה במרץ. כך שב-12 החודשים האחרונים ההוצאה הריאלית שומרת על קצב צמיחה קרוב ל-3 אחוזים. ליבת מחירי ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-1.6 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים, מעט מעל לצפי אך זאת לאחר 3 חודשים רצופים של ירידה מפתיעה במחירים.

פעילות ענף התעשייה האטה גם במאי, כך על פי מדד מנהלי הרכש של מכון ISM שירד ל-52.1 נקודות (לעומת 52.8 באפריל), הקריאה הנמוכה ביותר מאז בחירתו של טראמפ. כאשר החברות מציינות שהפעילות עדיין מתרחבת בקצב מתון, אך הן חוששות מההשלכות של העימות בין ארה"ב לסין והפגיעה בשל עליית המכסים.

בשישי הקרוב יתפרסם דוח התעסוקה הראשוני למאי, כאשר אנו (בדומה לממוצע החזאים) צופים יציבות בקצב הגידול בשכר הממוצע והאבטלה. נתונים (שבהנחה שיתממשו) ימשיכו להעמיד בספק את הפסימיות של השווקים לגבי הכלכלה האמריקאית.

אירופה

בחמישי הקרוב תתפרסם החלטת הריבית בגוש האירו. בנוסף, הבנק צפוי לפרסם את גודל תוכנית ההלוואות החדשה לבנקים (TLTRO-3), שהוכרזה לפני כשלושה חודשים. במקביל, הבנק גם יפרסם תחזיות מעודכנותלהערכתנו, על רקע נתוני הצמיחה הטובים מהצפי לרבעון הראשון העדכון יהיה מינורי.

יחד עם זאת, הסיכונים לצמיחה העתידית כמובן שעלו, ולמרות שרוב הנתונים שפורסמו מאז ההחלטה האחרונה היו טובים מהצפי, הירידה בציפיות לאינפלציה במהלך התקופה תומכת בהארכת התחייבות הבנק להותיר את הריבית ללא שינוי, נצפה גם להבטחה של הבנק לתמוך בכלכלה למקרה והסיכונים לצמיחה יתממשו. הערכה זו גם תמשיך לתמוך בעמדתנו השלילית על האירו (לפחות עד שימונה נגיד חדש לבנק).

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה