כריית חלק מהקריפטו בסכנה, והביטקוין מוסיף לערכו

הפחם, הביטקוין והחשמל: מונגוליה הפנימית של סין הודיעה כי תאסור פרויקטים חדשים לכריית מטבעות קריפטוגרפיים • פסק דין: בנקים לא רשאים לסרב להפקדת כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים • ומי עומד מאחורי בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה בעולם?

ביטקוין בעלייה | צילום: shutterstock

מפולת בכריית ביטקוין. מדי תקופה אנו שומעים על קריסה או מפולת באחד ממכרות הפחם בעולם ועל פועלים הנהרגים או נכלאים בכיסי אוויר בעומק המכרה. את המטבע הדיגיטלי הוותיק גם כורים אולם בתהליך כרייתו אין סכנה לכורים אולם כן יש צורך בכמויות אדירות של פחם. תהליך כריית הביטקוין הוא ממוחשב וצורך כמויות עצומות של אנרגיה, עד כדי כך שהדבר לא היה משתלם כלל לביצוע במקומות בהם החשמל יקר. סין הרחוקה בה החשמל זול עד למאוד, אחראית לפי הערכות שונות על כ-65% מכריית הביטקוין בעולם. הדבר נובע משילוב של חשמל זול, יצרניות שבבים מקומיות ועבודה זולה.

כעת מתברר כי גם בכריית הביטקוין ישנן בעיות וקריסות. על פי כתבה שהתפרסמה ב'בלומברג' והובאה ב-TheMarker, קיים אזור בסין בשם מונגוליה הפנימית, בו נמצאים מכרות פחם גדולים והמקום ידוע באנרגיה הזולה שלו. האזור משך השקעות ממגזרים רבים עתירי אנרגיה, כמו אלומיניום וכריית ביטקוין. על פי מדד צריכת החשמל של ביטקוין, שפיתחה אוניברסיטת קיימברידג', האזור אחראי על כ-8% מכוח המחשוב הגלובלי של כריית ביטקוין.

די לשריפת פחם

אך לא לעולם חוסן. במונגוליה הפנימית ייאסר מעתה לכרות מטבעות קריפטו ובמקום אף הצהירו כי יסגרו את כל פעילות הכרייה עד אפריל. הצעד העלה חששות כי סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, תנקוט צעדים נוספים למיגור כריית הקריפטו, המצריכה שימוש נרחב באנרגיה.

הצעד של האזור האוטונומי – מונגוליה הפנימית – נחשף באתר הוועדה לפיתוח ורפורמה של האזור בסוף פברואר. על פי התוכנית תיאסר הקמת פרויקטים חדשים הקשורים למטבעות דיגיטליים. המטרה היא להגביל את הצמיחה בצריכת החשמל ל-1.9% בלבד ב-2021. טיוטת התוכנית פורסמה שבועות לאחר שמונגוליה הפנימית ספגה ביקורת קשה מבכיר בכלכלה הסינית על כך שהיתה הפרובינציה היחידה שלא הצליחה להגביל את צריכת האנרגיה ב-2019. כעת מתכנן האזור להפחית את פליטות הפחמן ליחידת תמ"ג ב-3% השנה ולהגביל את הגידול בצריכת החשמל ל-5 מיליון טונות של פחם, לפי התוכנית.

בעקבות הפרסומים הביטקוין שב לעלות אחרי שבשבוע האחרון הוא ירד מ-55 אלף דולר עד ל-47.9 אלף דולר ביום הראשון של מרס הוא שב ועלה בכ-8% ונסגר על 48,871 דולר לביטקוין בודד. היום הוא נע החל מ-49 אלף ועד ל-51 אלף דולרים עם עליות וירידות לאורך כל היום בתנודתיות קלה.

בין קבלה לקריסה

הביטקוין אף ממשיך להעסיק את הכלכלה המסורתית. לאחר שטסלה ופייפאל הודיעו יבדקו התחלת שימוש במטבע בשוטף, והבנקים BNY מלון וג'יי.פי.מורגן התייחסו ישירות למטבע הווירטואלי שהיה עד כה מחוץ לקונצנזוס, התייחסו אמש בסיטיבנק למטבע המתעתע.

הבנק סבור כי המטבע נמצא בצומת דרכים וכי הוא עשוי יום אחד להפוך למטבע המקובל בסחר הבינלאומי כמו הדולר והיורו. "יש מספר סיכונים ומכשולים העומדים בפני ההתקדמות הביטקוין", כתב צוות פתרונות גלובליים בחטיבת המסחר של סיטיבנק למשקיעים. "לכן, העתיד של הביטקוין לא ודאי". לדעתם, "ההתפתחויות בטווח הזמן הקצר הם אלו שיקבעו את העתיד. המטבע נמצא בנקודת מפנה, הוא מנסה לאזן את עצמו בין התקבלותו בזרם המרכזי הגלובלי לבין קריסה מוחלטת".

המשקיעים השונים מסביב לעולם סבורים שהזינוק של הביטקוין כעת, שונה מהעלייה של המטבע ב-2017 אז צנח המטבע בקרוב ל-80% בשנה שלאחר מכן. הסיבה היא כאמור, ההתעניינות ההולכת וגוברת מצד המשקיעים מוסדיים והבנקים הגדולים.

"הכניסה של משקיעים מוסדיים העלתה את רמת הביטחון במטבעות המבוזרים, אולם מאידך ישנם סוגיות עקביות שעלולות למנוע את כניסתו הרחבה", כתבו בסיטיבנק. כך למשל הם מונים את החשש לגבי יעילות הון או ביטוח ואבטחה של המטבע, בנוסף לשיקולים הנובעים מהפגיעה באיכות הסביבה המתרחשת בתהליך כריית הביטקוין. שיקולים אלו נלקחים בחשבון של המשקיעים המוסדיים, אולם למרות החששות נראה כי בסיטיבנק סבורים כי גם במטבעות המסורתיים יש בעיות כאלו ואחרות והמטבע הדיגיטלי עדיין מציג ביצועים טובים לא פחות ממטבעות אלו.

מי מפחד מביטקוין

גם כאן בישראל מתרחש תהליך זוחל אך עקבי בכל הקשור לשימוש בביטקוין. ניצחון בבית המשפט של זוג ישראלים מול בנק מרכנתיל דיסקונט חושף את רף הפחד של הבנקים בישראל מפני הביטקוין. בסוף יוני אשתקד אף פרסמנו כאן ב'ביזנעס' סקירה מעמיקה בנושא. הסברנו שם בהרחבה מהיכן נובע הפחד הגדול של הבנקים. מדוע הבנקים בישראל מערימים קשיים על מי שמנסה למכור או לסחור במטבעות דיגיטליים ולהפקיד את הכסף המתקבל מהמכירה בבנקים?

בכתבה אף הזכרנו את הצטרפותו של היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט לדיון שנערך בבית המשפט סביב הסירוב של הבנקים לקבל כספים (בשקלים) שמקורם במטבע הביטקוין. מנדלבליט כתב בחוות הדעת שהגיש לבית המשפט לפני כשנה כי "בנק אינו יכול לסרב באופן גורף לאפשר ללקוח פרטי לנהל פעילות בחשבונו פעילות שמקורה בביטקוין". לאחרונה, לאחר מאבק משפטי ארוך קיבל בית המשפט המחוזי בתל אביב את עמדת האזרחים נגד הבנק.

בפסק דין מעמיק וחדשני שהתפרסם באתר פסקדין וב-ynet (בשיתוף ביניהם) קבעה השופטת לימור ביבי כי בנקים לא רשאים לסרב להפקדת כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים באופן גורף ועליהם להעריך את הסיכון בכל מקרה באופן פרטני.

על פי הדיווח, בני הזוג רכשו לפני כמה שנים כ-250 מטבעות ביטקוין תמורת 15 אלף שקל באמצעות יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי מני רוזנפלד. הם העבירו חלק מהמטבעות לחברת Bit2C שמכרה והחזיקה עבורם את הכספים בחשבון שהיא מנהלת בבנק דיסקונט. ב-2017 ביקשו בני הזוג להעביר שני מיליון שקל שמקורם במכירת הביטקוין לחשבונם הפרטי בבנק מרכנתיל אבל הבנק סירב בטענה שהפעילות הזו נוגדת את מדיניות הבנק אשר כפוף לנהלי איסור הלבנת הון ומימון טרור.

בני הזוג התחכמו מעט וביצעו 13 העברות של 100 אלף שקל שמקורם בביטקוין. הבנק גילה את התרגיל, הסכים שהכסף יישאר בחשבון לפנים משורת הדין אולם הבהיר כי אם ימשיכו כך הבנק ישקול לסגור את החשבון. שנה לאחר מכן בני הזוג שבו וביצעו העברה נוספת, הפעם על סך של כ-700 אלף שקל. הם טענו כי היה מקום להבין שהמצב המשפטי השתנה בעקבות פסקי דין שניתנו בעליון ובמחוזי בנושא. הבנק הבין אחרת והחזיר את הכספים במיידית ל-Bit2C מהסיבה שמדובר ב'פעולה אסורה'.

השופטת קבעה בפסק הדין כי כאשר בנק מתבקש לבצע פעולה במטבעות דיגיטליים עליו למדרג אותה לפי הסיכון ולקבוע צעדים מונעי סיכון המתאימים למקרה הספציפי. "לא ניתן להסתפק בקביעת איסור פעילות גורף", נכתב. השופטת קבעה כי הבנק יאפשר לתובעים להעביר את הכספים בכפוף לכך שיציגו מסמכים ואישורים בנוגע למקור הכספים, כולל נתיב רכישת המטבעות הדיגיטליים והמרתם. הבנק אף חויב בהוצאות של 20 אלף שקל.

מסחר בחדר השירות

אגב מעללי הביטקוין, ראוי לשים לב לכתבה נוספת שפורסמה בבלומברג והובאה ב-TheMarker. על פי הדיווח, ה'מאפיה של קוינבייס' בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה ביותר בארה"ב שולטת היטב במטבע. פחות מ-2% מהמשקיעים מחזיקים ב-95% מהנכס הדיגיטלי המתעצם. לטענת הדיווח שביל הכסף מוביל לחבורת גברים שהימרה בגדול על המטבע, עוד כשהיה שם נרדף לרשתות אפלות ומפוקפקות.

כתב 'בלומברג' מתיו לייסינג טוען כי עיון במסמכים לקראת הנפקה שהגישה חברת קוינבייס,  מעניק הצצה למנגנון המצומצם שמנהל את אימפריית המסחר הרווחית הזו, וגורף רווחי ענק מהמראת הביטקוין הנוכחית. הכתב מביא רשימה לא ארוכה של שמות בראשות המנכ"ל, המיליארדר בריאן ארמסטרונג, לצד המייסד השותף פרד ארסם, שייסד גם את חברת ההשקעות במטבעות דיגיטליים פרדיים אופריישנס (Paradigm Operations).

לטענת הכתב, מספר המשתמשים הרשומים בקוינבייס קפץ ב-34%, ל-43 מיליון סוחרים בשנה החולפת, לאחר שהביטקוין ריבע את ערכו. אולם מעגל המחזיקים בביטקוין נותר צר יחסית. כאמור, פחות מ-2% מהחשבונות האנונימיים מחזיקים ב-95% מהנכס הדיגיטלי, לפי חברת המחקר פליפסייד קריפטו.

לפי הדיווח, מדובר על חבר'ה יזמים שקנו את הביטקוין הראשון שלהם ב-2012, בימים שבהם מחיר הביטקוין היה 8 דולרים. "סחרתי בביטקוין מחדר השירותים של גולדמן סאקס דרך הטלפון שלי", סיפר פרד ארסם בראיון על הימים בהם מחיר המטבע, שטיפס לאחרונה ל-55 אלף דולר, היה 6 דולרים בלבד. בזמנו, הדרך העיקרית לרכוש ביטקוין היתה דרך פלטפורמת Mt. Gox שפשטה את הרגל, או דרך מתווכים, וארסם הבין שיש צורך בפלטפורמת מסחר קלה ונוחה יותר. הוא פגש את ארמסטרונג בפורום ברדיט שעסק בביטקוין, והשניים הקימו את קוינבייס ב-2012 מדירת מגורים בסן פרנסיסקו.

"הרעיון של כסף דיגיטלי חדש נראה מוזר לרוב האנשים, בגלל שכסף מסוג חדש מעולם לא הפציע בימי חייהם", אמר ארסם. "פשוט לוקח זמן לרעיונות חדשים ועוצמתיים כמו זה לחדור לחברה ולבנות אמון", סיכם.

2 תגובות ל: "כריית חלק מהקריפטו בסכנה, והביטקוין מוסיף לערכו"

  1. מטבע מטופש שיעלם כמו הרוח.
    מי שמשקיע בו יפסיד הכל !
    אין לו שום ערך וברור שבהמשך המדינות 'יפילו' אותו משתי סיבות עיקריות א. הוא משמש לפשע והעלמת מיסים ב. הוא 'מבזבז' אנרגיה לריק.

  2. ט הנכבד
    זה נראה שפספסת את ההזדמנות להשקיע במשהו שעלה דולרים בודדים ועכשיו שווה עשרות אלפי דולרים
    להגיד על כזה מטבע "מטופש" זה באמת מטופש
    המדינות שבעבר חשבו שהם יכולים לשלוט בו גילו מהר שאין לזה שום אחיזה במציאות
    ולגבי הערך שלו – הוא יותר קרוב למליון דולר (באחוזים) מאשר להעלם כמו הרוח
    ואם נוח לך לא להשקיע בו כי מבזבז אנרגיה וזה נורא מטריד אותך – שיערב לך

כתיבת תגובה