לא הולכים לישון ■ תופסק תנועת רכבות הלילה בצרפת

הסיכוי שנראה רכבות שינה בישראל קלוש עד אפסי. עכשיו מתברר שגם באירופה הולכות ומתמעטות רכבות הלילה. הטיסות הזולות והרכבות המהירות סתמו את הגולל על עידן תאי וקרונות השינה

רכבת לילה באירופה. צילום: d13, שאטרסטוק

בישראל יש לנו קווי לילה של אוטובוסים בימי חמישי בלילה. ישנן גם רכבות לילה הנעות לאורך הארץ מידי לילה. אך אין (עדיין) רכבות שינה בהן ניתן לעשות את הנסיעה בתאים המיועדים לשינה. מרחקי הנסיעה אינם מצדיקים זאת, וסביר להניח שגם לאחר שיתממש חזונו של נתניהו ויונחו מסילות עד אילת, לא תרכוש רכבת ישראל קרונות שינה. אין לכך כל הצדקה לנוכח מספר הנוסעים המצומצם בשעות הלילה.

אך אירופה, ערש הרכבות, התהדרה במשך שנים רבות בקווי לילה ארוכים שהקרונות שנעו בהם אפשרו לנצל את שעות (וימי) הנסיעה לשנת לילה מרעננת ומועילה. אך לא עוד. דומה שכבר השנה נחזה בסיומו של עידן עם החלטתו של משרד התחבורה הצרפתי להפסיק את פעילותן של רכבות הלילה לפריז וממנה.

כבר לפני שלוש שנים הפסיקה תנועת רכבות הלילה בין ברצלונה שבספרד ופריז שבצרפת. שנה לאחר מכן החליטה חברת הרכבות הגרמנית להפסיק את קווי הלילה שחיברו את פריז עם ברלין, מינכן והמבורג. עתה, עם החלטתו של משרד התחבורה הצרפתי, יקיץ הקץ על שירות רכבות הלילה בתוך צרפת עצמה.

אמנם ניתנת אפשרות לחברות פרטיות להתמודד על השימוש בתשתית המסילתית, אך הרושם הוא שלא תהיה חברה שתעשה זאת. ממשלת צרפת תמשיך להעניק מימון לפעילותם של שלושה קווי לילה בלבד, שיפעלו בין דרום צרפת והבירה פריז. אך תשעה קווים ייסגרו ובכך יירד המסך על עידן רכבות הלילה שחיברו ערים מובילות באירופה תוך כדי שינה.

את הסיבות לכך ניתן לתלות בפיתוחן של רכבות מהירות ובתחרות העזה בין חברות התעופה הזולות (לואו קוסט) שהורידה את מחירי הטיסות, גם מארצנו השלווה לאירופה הנמצאת בעין הסערה. עדיין תוכלו לעשות את הדרך מאיטליה לגרמניה ומספרד להולנד ברכבת, אך לא תוכלו למצוא בה קרון שינה וספק אם תוכלו לעלות על רכבת בתחילת הלילה ולרדת במחוז חפצכם לאחר שנת לילה לקול שקשוק הגלגלים.

כתיבת תגובה