להט החרב המתהפכת

משבר הקורונה חידד את הכיוון אליו ממילא התקדם הסחר הקמעונאי בעולם, וכיום גם חברות ענק מעתיקות חלק נכבד מפעילותן לאינטרנט • לסחר באמצעות האינטרנט יש יתרון גדול גם בתוך החברה החרדית, מאחר שהוא מאפשר סחר בקלות גם מעבר למגזר ולא דורש השכלה מוקדמת • עופר נחשון מגיש: ידע ראשוני לסחר מקוון

ebay | מקור: Pixabay

בעקבות משבר הקורונה עסקים רבים עברו למכירה באמצעות האינטרנט. לסחר באמצעות האינטרנט יש יתרון גדול גם בתוך החברה החרדית, מאחר שהוא מאפשר סחר בקלות גם מעבר למגזר ולא דורש השכלה מוקדמת. ישנה מגבלה מסוימת שהכל נעשה בשפה האנגלית, אך זוהי אנגלית בסיסית ביותר וניתן לרכשה על נקלה. משבר הקורונה חידד את הכיוון אליו ממילא התקדם הסחר הקמעונאי בעולם, וכיום גם חברות ענק מעתיקות חלק נכבד מפעילותן לאינטרנט.

מטרת המאמר היא לאפשר צוהר ראשוני לעולם מרתק זה, ולהתריע בפני הסכנות ולהציג את ההזדמנויות שיש בסחר מקוון.

לסחר באמצעות האינטרנט ישנם יתרונות רבים, אפשר ליצור עסק גלובלי מהמחשב בבית, ישנן פחות ידיים שגובות עמלה, אפשר ליצור data של הלקוחות ובכך להכירם טוב יותר ולדייק את המוצר וקהל היעד, והוצאות התפעול נמוכות יותר מאשר חנות רחוב. עם זאת, ישנם גם חסרונות לסחר באמצעות האינטרנט. בגלל רף הכניסה הנמוך, מגוון האפשרויות הוא עצום והתחרות היא בעיקר על המחיר. בנוסף, ישנן אוכלוסיות רבות, בעיקר מבוגרות, שעדיין מעדיפות לרכוש בצורה מסורתית יותר וכל הגישה לאינטרנט לא טבועה בהם. גם בסחר באינטרנט ישנם הוצאות שונות שאין בסחר רגיל  בהם אגע במעט בהמשך.

יש כמה דרכים לסחור באינטרנט: הקמת אתר עצמאי (ישנן פלטפורמות מעולות לכך, למשל: Shopify), שיווק אינטרנטי המקשר לחנות רחוב, אבל בגלל הנוחות שיש בסחר באמצעות אמזון (Amazon) ו- ebay  והאפשרות לסחור באמצעותם בהשקעה ראשונית נמוכה רבים מתחילים את "הקריירה האינטרנטית שלהם" באמצעותם. אם כן אפוא, במאמר זה אציג כמה דברים בסיסיים אותם צריך לקחת בחשבון מי שבא לסחור באמצעות ענקיות הסחר ברשת האינטרנט.

ישנו הבדל מהותי באופן הסחר בין אמזון ל ebay. אמזון משתדלת לספק לסוחר את כל הפלטפורמה הדרושה לו לסחר ומעודדת אותו להשתמש בה: הובלה, אחסון, שיווק, וגביה. לעומתם ebay רק מספקת פלטפורמת סחר וגביה, ולכל השאר צריך לדאוג הסוחר בעצמו. הבדל מהותי נוסף שיש בניהן הוא שבעוד שבאמזון לרוב הסוחרים מנסים להשתמש בפלטפורמה של אמזון ליצירת מותג עצמאי (ניתן כמובן ליצור כמה מותגים כאלה לסוגים שונים של מוצרים), ב ebay הסוחר מוכר מותגים קיימים או מוצרים שהוא מצליח למצוא בזול, והוא משמש רק מעיין מתווך. הקושי העיקרי בשתי הפלטפורמות הללו היא יצירת מוניטין אמין וביסוס המותג של החנות (ebay), או המותג והבידול (אמזון).

סחר באמצעות אמזון

לרוב, אמזון נתפסת כמאוד שירותית לצרכן, אך כפחות לסוחר. ישנן עמלות שצריך לשלם לאמזון על המשלוח (אופציה), האפסון (אופציה), השימוש בפלטפורמה (15%! מכל מכירה) , והשיווק (השיווק הנו אופציה). כל אלה מורידים נתח נכבד מהרווחים וזאת עוד בלי לקחת בחשבון תשלומי מיסים שונים. מלבד זאת מדניות החזרת המוצרים של אמזון היא כה ליברלית, עד שלא תמיד מוודאים שהמוצר הפגום בכלל חזר לסוחר, גם זה מוריד את הרווחים וצריך להיות גלום במחיר הסופי של המוצר. לכן לרוב מומלץ להתחיל לסחור במוצרים שעלותם באינטרנט נעה בין 15-20 דולר, כך נותרים רווחים למרות כל ההוצאות הללו. צריך לקחת בחשבון שגם זמן אכסנת המוצרים במרל"וגים של אמזון הנו מוגבל, ולאחר שהוא עובר אמזון פשוט מוציא אותו מהמחסן ומוכרת אותו בגרושים לחברות קמעונאיות מקומיות במחירים כה נמוכים עד שישנם סוחרים ב ebay שקונים את סחורתם בחנויות עודפים של אמזון.

כמובן, שלא חייבים להשתמש בשירותי האכסון והדיוור של אמזון, אבל  זה מעקר את אחד היתרונות המשמעותיים שיש בסחר באמצעותם. מלבד זאת, באופן כללי השירות שניתן לסוחרים נחשב כפחות טוב מהשירות הניתן ללקוחות. לרוב מומלץ להיעזר בפלטפורמה של אמזון לבניית מותג עצמאי שיוכל לסחור בהמשך ללא תלות באמזון. הבניה של המותג צריכה להיתמך בשיווק אינטרנטי ברשתות החברתיות, וביצירת בידול למותג. זה קריטי.

מלבד זאת ישנו צורך במחקר שוק על אלו מוצרים נמכרים בצורה הטובה ביותר, מציאת ספק (אפשר להיעזר לשם כך באליבאבא , Alibaba), ניהול מו"מ מול הספק – לא לשכוח לדרוש דוגמה. את עיצוב האריזה והמיתוג אפשר לעשות גם כן דרך האינטרנט. כל זה דורש זמן וכסף, אבל מאפשר בסופו של דבר לסחור בניו-יורק מביתר עלית.  פרט שחשוב לדעת, רק בארץ בה נמצאת הסחורה בפועל במחסני אמזון, ניתן למכורה. השוק הגדול ביותר הוא ארה"ב, אחר כך בריטניה, לאחריהן סין גרמניה וקנדה.

סחר באמצעות ebay

היתרון הגדול של ebay שאפשר להקים מותג של חנות שהיא מעיין "כלבו" וניתן למכור בה אפילו מוצרים יד שניה. האמינות של החנות נקבעת לפי התגובות החיוביות של הלקוחות (ישנם דרכים להגדיל אותם, כמו למשל מכירה של מותגים חזקים) ואפשר למכור הסחורה בכל העולם – אך כמובן שיש לקחת בחשבון את עלות המשלוח ויש גם הוצאה נכבדת של שיווק ברשתות החברתיות. הסחר ב-ebay דורש להיות כל הזמן עם היד על הדופק אילו מוצרים עכשיו באופנה, היכן ניתן למצוא אותם בזול ולהתעסק באפסונם ובשליחתם.

שליחתם היא באמצעות המותג של ebay ובאמצעות חברות שליחויות שהם בקשרים עמם. גם הגביה היא רק באמצעות Pay Pal, שמשלם שותף +. הסחר ב-ebay מאפשר אחוזי רווח גבוהים יותר מאשר באמזון, כך שניתן לסחור במוצרים זולים  עם שולי רווח נמוך, אך יש צורך רב יותר בתפעול ושעות עבודה, וכשהעסק יגדל – גם בעובדים שיסיעו בכך. ב-ebay גמישות המוצרים גדולה יותר מאשר באמזון, וניתן לסחור במותגים שהם כבר מאוד חזקים ולהציעם במחיר נמוך; חוסך עלויות שיווק וחדירה קלה יותר לשוק. ב ebay אפשר לסחור גם באמצעות מחיר קבוע, וגם באמצעות מכירות פומביות – מה שמרחיב את כר הפעולה.

עלות השימוש בפלטפורמה של  ebay היא קבועה (בין 20-16 דולר לחודש לחנות בסיסית. בהמשך המחיר יכול להגיע גם למאות דולרים-תלוי בגודלה של החנות), ולא פר עסקה כמו באמזון.

לא לקפוץ בלי הכנה

לסיכום אומר, שלמרות שבסופו של דבר עדיף להיות בעל חנות אינטרנטית עצמאית ולחסוך בעמלות, הסחר המקוון באמצעות אמזון ו-ebay הוא כלי מעולה להתחיל בו את הסחר המקוון. הבחירה בניהן תלויה במאווים ובאפשרויות. יש בשתי הפלטפורמות הללו יתרונות רבים ופתיחת שווקים חסרי גבולות. אפשר לסחור בהן גם בהשקעה כספית נמוכה.

יש שמתפרנסים יפה רק מסחר מקוון, אך כלים אלה יכולים לשמש גם כאמצעי להשלמת הכנסה בלבד. מאוד! מומלץ לא לקפוץ מיד למים העמוקים מבלי שנעשתה למידה מעמיקה של הנושא, מחקר שוק מעמיק, הגדרת מטרות, בניית תוכנית עסקית וידיעה ברורה, שלפחות בהתחלה, הרווח יהיה נמוך אם בכלל – זהו שכר לימוד שיכול להשתלם בסופו של דבר.

העתיד כבר כאן.

 

הכותב הוא מנכ”ל ‘מלאכת מחשבת’ ומחבר הספר: "להבקיע מאה שערים, איך לעשות עסקים עם הציבור החרדי"

כתיבת תגובה