לחג השבועות קיבלנו העלאה: כחלון חתם על צו ייקור החלב

ערב חג השבועות והלו"ז הפוליטי והמשפטי הדוחק הובילו את שר האוצר של ממשלת המעבר לחתום על הצו לייקור החלב ומוצריו • וכמה ירוויח כחלון אם יחבור לליכוד: חישוב פשוט של חוק מימון המפלגות מוכיח שכחלון יעדיף ריצה לבד מחבירה מלאה לליכוד • המסלול של כחלון

גבינה צהובה | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

הבחירות הבאות יצאו לדרך וכחלון מחשב מסלול מחדש. הוא חותם על הצו לייקור החלב ומוצריו ומחשב את נתיב הכסף שיוביל אותו למימון הבחירות והמפלגה בדרך הטובה ביותר, לאחר שאמר שהוא לא יחתום על הצו וגם לא יחבור לליכוד. אז אמר.

ע"פ החוק למימון מפלגות, כל מפלגה זכאית למספר יחידות מימון עבור כל ח"כ נבחר, בתוספת יחידת מימון עבור כלל המפלגה. משה כחלון כשר אוצר יודע להוציא מחשבון כיס ולהכפיל את יחידת המימון העדכנית לבחירות לכל ח"כ נבחר, שתעמוד על 1,395,230 ₪ כפול ארבעה מנדטים אם יצטרף לליכוד – או בחמישה אם יילך רק בצמוד לליכוד (בלוק טכני). החשבון פשוט, היטמעות מלאה בליכוד יבריחו מכחלון ומפלגתו כ-1.4 מיליון ₪ טריים ויפים.

החיבור לליכוד יעניק לו אמנם הגנה מאחוז החסימה המאיים, שאותו חצה כחלון בכ-13 אלף קול, אבל גם ירחיקו ממנו מימון מפלגתי חודשי של כ-6 מיליוני שקלים בשנה שיישארו בליכוד במקרה של חיבור מלא.

כך או כך, משה כחלון שר האוצר לשעבר חושב רק על משה כחלון ויעשה רק את הטוב ביותר עבורו. בינתיים, הוא גם נכנע למחלבות הגדולות וחתם סוף כל סוף את הסאגה הארוכה של ייקור החלב ומוצריו. אם מוצרי חלב היו ללא תאריך תפוגה, היינו ממליצים לכם לרכוש כמויות כפולות במבצעים של ערב חג השבועות לאחר ש'תנובה' הודיעה שלא תעלה את המחירים לפני חג מוצרי החלב.

במכתב אל היועץ הממשלתי לממשלה אביחי מנדלבליט, הסביר כחלון כי "מפאת כבודו של בית המשפט העליון ובשל החובה לקיים פסקי דין, ומאחר שבית המשפט לא הותיר לי ברירה, אני נאלץ לחתום תחת מחאה על צו הפיקוח בהתאם לפסק הדין שניתן". זאת לאחר שמנדלבליט הודיע לו חגיגית כי לא יוכל להגן על עמדתו בבג"ץ בדיון שיתבצע לבקשת 'תנובה' על ביזיון בית המשפט, מאחר שכחלון כשר האוצר לא נענה להכרעת בית המשפט העליון במשך חודשיים וחצי להעלות את המחירים כפי שנתבקש.

עוד כותב כחלון למנדלבליט, "אבקש להבהיר כי עמדתי היא שיש מקום כי סמכותו של שר האוצר להורות על עדכון מחירים לפי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996, לא תוגבל על בסיס המלצת ועדת המחירים בלבד וכי יינתן לשר האוצר שיקול דעת רחב יותר בשים לב למכלול שיקולים הנוגעים לעניין.

"עמדתי היתה ונותרה שבנסיבות העניין אין מקום להעלות את מחיר החלב בהתחשב בהשלכות שיש לכך על יוקר המחיה והפגיעה בציבור בדגש על השכבות החלשות. עמדה זו עמדה בבסיס התנגדותי לחתימה על צו הפיקוח בעניין מחירי החלב. לצערי הרב, עמדתי זו לא התקבלה. ציפיתי מבית המשפט כי בעניין זה יעמוד לצד השכבות החלשות שהולכות להיפגע מהמהלך שמולם עומד מונופול ענק ורב השפעה במשק".

במילים אלו כחלון ממשיך להראות את עצמו כמגן החלשים והנדכאים של מדינת ישראל, אולם כזכור, אזרחי המדינה לא ממש שוכנעו מהדברים ולא נתנו את קולם באופן סוחף למפלגתו.

הצו שנחתם לאחר כחודשיים וחצי של עיכוב יישום הוראת בג"ץ, יוביל לייקור החלב, הגבינה הלבנה, החמאה, השמנת ומוצרים נוספים שמחיריהם מפוקחים על ידי המדינה, ב-3.4%. החתימה על הצו חתמה גם את המאבק משפטי ש'תנובה' ניהלה במשך כשנה.

כזכור, כחלון ניסה להתניע מהלך חלופי לחתימה, ולפיו יוביל הסדר ענפי עם הרפתנים, שהיה עשוי להוריד את מחיר החלב הגולמי. אלא שהסדר כזה חייב תיקוני חקיקה והתפזרות הכנסת ה-20 גדעה את התיקונים הנדרשים.

משראה בית המשפט כי כחלון מתקשה להציג הסכם ענפי תקף, הכריע, כי על שרי האוצר והחקלאות לחתום על צו עדכון המחירים. חודשיים וחצי של התעלמות מכיוונו של כחלון הובילו את 'תנובה' להגיש לבית המשפט בקשה דחופה לקיום פסק הדין.

טענת 'תנובה' התבססה על פקודת בזיון בית משפט והבקשה הייתה להורות לכחלון לחתום באופן מיידי על הצו האמור. מי שאמור לייצג את כחלון בדיון כזה מול בג"ץ הוא היועמ"ש אביחי מנדלבליט שהודיע לכחלון כי בהתאם לנסיבות לא יוכל להגן על עמדתו מול בג"ץ.

חג החלב: טוב לכחלון

מבחינת כחלון העיתוי מצויין. 'תנובה' לא תעלה מחירים בימים אלה של טרום חג השבועות שבשנים האחרונות הלך והפך לחג מוצרי החלב שהמחלבות חוגגות ומרוויחות ממנו הון. כחלון מקווה שעליית המחירים לאחר החג תיבלע בתוך סיום המבצעים.

המוצרים שיתייקרו הם מוצרי היסוד: חלב בקרטון ובשקית, גיל, אשל, גבינה לבנה וחמאה – כמו גם מוצרים שנראים כמותרות, ובהם: גבינה צהובה עמק במשקל, גבינת גלבוע במשקל, ושמנת חמוצה ומתוקה.

ברוב המוצרים מדובר בהתייקרות של עד כמה עשרות אגורות בודדות שיכולות להיות משמעותית למשפחות מרובות ילדים שצורכות כ-20-30 לבניות בשבוע, מספר נכבד של חפיסות גבינה לבנה וכ-10 שקיות חלב.

לטענת 'תנובה', מוצרי גבינות עמק וגלבוע שיתייקרו ביותר משקל ל-100 גרם (במכירה במעדנייה בלבד, כלומר במשקל). מהווים נתח נכבד מהמכירות ואי העלאת המחירים גרמו לטענתה להפסדים של עשרות מיליוני שקלים.

כתיבת תגובה