למה הריבית על המשכנתה שלי עלולה לזנק?

מתי הריביות עולות, ומתי הן יורדות? • ואיך דווקא כשהפד הוריד את הריבית בארה"ב, הריביות על המשכנתאות בישראל עלולות לצבור תאוצה כלפי מעלה? • טור עם ריבית והצמדה

משכנתאות. אילוסטרציה | צילום: 1599686sv, שאטרסטוק

הנגיד האמריקאי הפחית את הריבית ברבע אחוז והרעיד את השווקים בעולם. אך מה כל כך מיוחד בהפחתה הזו?

המיוחד הוא, שהיא קרתה בניגוד לכל ההצהרות הרשמיות של הנגיד האמריקאי על כך שהוא יעלה את הריבית ארבע פעמים במהלך שנת 2019 והנה לא רק שהוא לא מעלה את ריבית אלא אף מפחית אותה!

מה אכפת לי שבאמריקה הפחיתו את הריבית?

כי אם האמריקאים מפחיתים את הריבית, אז המשקיעים שהשקיעו עד היום בדולר האמריקאי שסיפק להם את החוזק הכלכלי של ארה"ב בתוספת הריבית הגבוהה, יחפשו מטבעות אחרים להשקיע בהם שיספקו להם יותר תמורה ביחס להשקעה, וכך חלקם לפחות, יתחילו לרכוש שקלים כי בישראל לא הורידו את הריבית, דבר שיחזק את השקל. כלומר, מוריד את השער שלו, ולכן מחיר הדולר ירד לפחות מ-3.5 שקלים לדולר. הדבר גורם לכך שהיצואנים מרוויחים פחות על הסחורה שלהם כי פתאום 100,000 דולר שווים להם פחות שקלים, והמשק הישראלי – בנוי על יצוא סחורות ושירותים.

מסיבה זו, הנגיד הישראלי מוכרח להישאר עם הריבית הנמוכה גם בישראל, כדי שהאמריקאים לא ינהרו לשקל הישראלי ויפגעו בכלכלה.

אז זה אומר שגם הריבית על המשכנתה תישאר נמוכה כפי שהיא היום?

לא בהכרח!

איך זה יכול להיות?

לשם כך, ניעזר בטבלה שהכנתי על פי נתוני בנק ישראל.

חודשריבית ממוצעתפריים
30/06/20192.771.6
31/12/20163.371.6
31/05/20152.221.75
31/04/20133.473.25

ניתן לראות שהריבית הממוצעת של כלל מסלולי המשכנתה שאינה צמודה למדד, הגיעה לשפל היסטורי של 2.22 אחוז בחודש מאי 2015, בסיומו של תהליך הורדת ריבית רב שנים עד למינימום של ריבית פריים בגובה 1.6 אחוז והבנה מצד הבנקים שהריבית תישאר נמוכה.

 

 

אולם, לאחר שהבנקים 'עיכלו' את העובדה שהריבית נמוכה והולכת להישאר נמוכה, לא התאים להם להרוויח כל כך מעט והם התחילו להעלות את הריבית על המשכנתאות בצורה הדרגתית עד ל'שיא' של השנים האחרונות – לשיעור של 3.37 אחוז כל זאת בזמן שריבית בנק ישראל נותרת ללא שינוי!

רק לשם השוואה הפעם הקודמת שהריבית הממוצעת עמדה על 3.37 אחוז היתה בשנת 2013 שאז ריבית הפריים עמדה על 3.25 (!!) פי שניים יותר מאשר גובה ריבית הפריים בשנת 2016.

כלומר, לטווח ארוך ניתן לראות כי לריבית בנק ישראל יש השפעה על הריבית על המשכנתאות אבל בטווח הקצר לא ניתן לחזות את גובה הריבית על המשכנתאות לפי ריבית בנק ישראל שעל פיה נקבעת ריבית הפריים.

והקטע הכי מפתיע הוא שבסוף שנת 2018 בנק ישראל העלה את הריבית ב 0.15% ובמקום שזה יגרום להעלאת הריבית על המשכנתאות, זה לא הצליח אפילו לעצור את מגמת הירידה של הריבית על המשכנתאות וכך הגענו לימים אלו בהם הריבית על המשכנתאות הגיע לרמה נמוכה של 2.77 אחוז,
אולם כפי שכתבתי לא ניתן לדעת האם נמשיך לראות את ירידת הריביות או להיפך הבנקים יעכלו את המצב ויחזרו להעלות ריבית.

ולמה זה קורה?

כי הריבית על המשכנתאות מושפעת ממגוון רב של משתנים: מצב הביקוש למשכנתאות בישראל, הציפיות העתידיות לגובה הריבית והאינפלציה (מדד המחירים לצרכן), מחיר אגרות החוב שהבנק מנפיק, מצב התחרות בין הבנקים בישראל, הגבלות בנק ישראל והמפקחת על הבנקים, הסכמי שכר עם העובדים ועוד.

זו גם הסיבה שאפילו שהריבית בארה"ב ירדה, יועצי משכנתאות ממשיכים להמליץ ללקוחות לנצל את הריביות הנמוכות ולמחזר כעת את המשכנתא שלהם כי לא בטוח שהריביות הנמוכות הללו יישארו איתנו עוד הרבה זמן, במיוחד לאור העובדה שהנגיד האמריקאי והישראלי ממשיכים להצהיר כי הכיוון הכללי הוא של המשך העלאת הריבית.

לכן גם אני קורא לכם, נצלו את הריבית הנמוכה ומחזרו את המשכנתאות שלכם!

הכותב הוא יועץ משכנתאות ומגייס אשראי לעסקים

2 תגובות ל: "למה הריבית על המשכנתה שלי עלולה לזנק?"

  1. ריבית המשכנתאות עלתה בגלל הצפי שהיה להעלאות ריבית, הרי היא מגלמת ריבית עתידית ממוצעת. אולם כעת הצפי הזה הופרך לנוכח המצב בשווקים ושינוי המגמה בעולם ובארה"ב בעיקר שם צפי להעלאות ריבית התהפך לצפי להורדות ריבית עתידיות ולכן אין כרגע צפי להעלאת ריביות המשכנתא בטווח הקרוב אלא להמשך צניחתם לכיוון השפל של 2015 אם לא פחות מכך.

  2. הריביות ירדו כי האגחים עלו והתשואה עליהן ירדה אפילו מתחת ל0, זו הסיבה.

כתיבת תגובה