מגיפת הקורונה והתעסוקה החרדית

יש תרופה לאבטלה במגזר החרדי: לנוכח הזינוק באחוזי האבטלה ביישובים החרדיים בעקבות משבר הקורונה הפתרונות הנדרשים הם סבסוד הכשרה מקצועית ועידוד יזמות

צילום: יעקב נחומי

מול נתוני הלמ"ס המצביעים על עלייה דרמטית בהיקפי האבטלה ביישובים החרדיים, אני סבור שדווקא סבסוד הכשרה מקצועית ועידוד יזמות – הם התרופה לאבטלה הגואה ביישובים החרדיים. אדרבה, מנתוני מרכז מפתח – פיתוח תעסוקת חרדים עולה כי בחודש האחרון (יוני) חלה דווקא עלייה יחסית בהיקף ההשמות של עובדים חרדים במשרות חדשות, זאת לעומת חודשיים של ירידות חדות בעקבות השבתת המשק בסוף החורף.

האבטלה הגואה ביישובים החרדיים מגיעה אחרי עשור של צמיחה באחוזי התעסוקה במגזר החרדי, כאשר לפני נתוני הלמ"ס ערב המשבר עמד שיעור התעסוקה של גברים חרדים על 52.6 ושל נשים חרדיות על 76%. הדרך לצליחת המשבר התעסוקתי וחזרה למגמת עלייה עוברת בסבסוד מסלולי הכשרה מקצועית למחפשי עבודה, לצד עידוד יזמות עסקית, שתביא ליצירת מקומות עבודה חדשים.

אסור לאפשר למשבר הקורונה להפוך את קערת התעסוקה החרדית על פיה. היינו במגמה חיובית של עלייה מתמדת בהיקפי התעסוקה וחשוב לשמור עליה גם לנוכח ההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם. המשבר הנוכחי מאתגר את כל העוסקים בקידום התעסוקה, והמסר שלנו למחפשי עבודה הוא: הכינו את עצמכם ליום שאחרי המשבר, כאשר המשק יחזור לפעילות סדירה והכלכלה תתאושש. אנחנו מקווים ומאמינים שהיום הזה קרוב.

במקביל, על הממשלה להקצות משאבים ניכרים לסבסוד מגוון מסלולי הכשרה מקצועית למחפשי עבודה, במיוחד בתחומים בעלי פוטנציאל תעסוקתי גבוה, כמו בענפי הטכנולוגיה, הבריאות, התשתיות והאנרגיה החדשה. כושר למידה ויכולת הסתגלות מהירה יסייעו למחפשי עבודה, מכל המגזרים, לרכוש מקצוע חדש או משלים לתחום עיסוקם, ולהשתלב בחזרה בהצלחה במעגל התעסוקה.

'מפתח' פועל מזה כעשור כרשת מרכזי הכוון תעסוקתי למגזר החרדי, תחת מטה התעסוקה במשרד העבודה והרווחה, במטרה לתת מענה מקצועי למחפשי עבודה, כולל הכוונה אישית, אבחון תעסוקתי מקצועי, הכשרה מקצועית והשמה במקום עבודה מתאים. מחפשי עבודה העומדים בתנאים אף זכאים גם לסבסוד או מימון הכשרה מקצועית במגוון מסלולים.

 

הכותב הוא מנכ"ל 'מיזם למעשה' המפעילה מרכזי תעסוקה במגזר החרדי

2 תגובות ל: "מגיפת הקורונה והתעסוקה החרדית"

  1. מתי היקר אינני מכיר אותך אבל כל הכתבה היא עורבה פרח . אני מעסיק בציבור החרדי ועם כל השטויות של הסיוע לעסקים והלוואות שינתנו לעסקים שהכל זה כלום גדול אני ברגעים אלו באמצע לבצע שיחות עם כל העובדים שלי בהם אני מודיע שבסוף החודש העסק נסגר אחרי 21 שנה
    המענקים הלכו לשלם למעמ ולקרנות הפנסיה של העובדים
    הלוואות הבנקים נותנים 20% מהבקשה
    לבסוף החודש כמה עשרות עובדים מהציבור החרדי ילכו ללשכת העבודה.

  2. קצת בעייתי בעידן שבו לאנשים מן השורה, משכילים, מוכשרים ושעבדו כל חייהם , אין פשוט עבודה! נאדה!
    הכשרה זה מצויין. הבעיה היא שאין , פשוט אין עבודה.

כתיבת תגובה