מה הסיכוי שלכם לזכות בדירה בבני ברק?

מיוחד: 'ביזנעס' בדק את הנתונים, שקלל את מספר הנרשמים, בחן כמה 'בני מקום' נרשמו, ומסביר איך תתבצע החלוקה בין נרשמי הסדרות השונות ומה מידת הסיכויים לזכייה • ההגרלה השמינית ולכאורה האחרונה של 'מחיר למשתכן' – כל הנתונים העדכניים

מחיר למשתכן בבני ברק. כחלון | צילום: ליאור מזרחי

ההגרלה השמינית של 'מחיר למשתכן' שמסתיימת מחר (רביעי) יוצרת הסתערות מיוחדת על משרדי ההרשמה בערים השונות. עד נכון לאתמול (שני, בשעה 12:00 בצהריים, לפי הנתונים הרשמיים של משרד השיכון והאוצר) 17,612 משקי בית נרשמו ל-54 הגרלות שונות על 5,200 דירות ב-13 יישובים ברחבי הארץ.

למרות שמשרד השיכון הוציא בשנים האחרונות מכרזים רבים, עדיין המחסור לדירות רב מאוד ובפרט באזור מרכז הארץ שאפשרויות התעסוקה בו נרחבים ומשתלמים יותר כך  מסבירים במשרד השיכון את ההסתערות הגדולה. הערים החדשות שמצטרפות לחגיגת הדירות המוזלות לזכאי משרד השיכון הן אלו שיוצרים את הבאזז: תל אביב, בני ברק, אבן יהודה, אריאל וג'סר א-זרקא. כשמתוכם מציינים בוודאות את תל אביב ובני ברק כמושכי האש הגדולים.

כפי שפורסם ב'ביזנעס' כ-1,200 דירות עומדות להגרלה בשכונה החדשה בצפון בני ברק ודירת ארבעה חדרים בשכונה תעמוד על כמיליון מאתיים לעומת כמעט כפול מזה ברחבי העיר. פרנסיה של בני ברק, שהובילו במשך שנים מהלכים רבים כדי שבעיר יהיו דירות חדשות, עמלים רבות שהשכונה תישא אופי חרדי לחלוטין והם קוראים במודעות גדולות המתפרסמות בעיתונות המפלגתית לבוא ולהירשם להגרלות המדוברות.

יחד עם חמש הערים החדשות קיימות ברשימה ערים שכבר פורסמו בהם בעבר מכרזי מחיר למשתכן: ירושלים, ראש העין, טבריה, אשקלון, מגדל העמק, טירת הכרמל, מעלה אדומים, נצרת עילית. מתוך כלל הדירות העומדות להגרלה יש 1,485 דירות המיועדות לבני המקום בכל עיר.

במשרד השיכון מבקשים להדגיש ש-65% מיחידות הדירות המוגרלות נמצאות באזורי הביקוש ירושלים, תל אביב והמרכז – מה שמסביר את הביקושים המוגברים.

בתוך כלל הנרשמים יש חלוקה לסדרות (רשימות של משרד השיכון לפי סדר כניסתם למערכת) מתוכם: 1,840 זכאי סדרה א', 5,970 זכאי סדרה ב' ו- 9,808 זכאי סדרה ג'.

אם נרד לרזולוציה נמוכה יותר נבחין שרוב בני המקום שנרשמו להגרלות בבני ברק יכולים להיות סמוכים ובטוחים שיש בידם דירה. על פי פרסום רשמי של משרד השיכון, מספר הדירות לבני המקום בבני ברק עומד על 243 דירות. 91 משקי בית תושבי בני ברק המוגדרים 'בני מקום' מתוך סדרה א' יכולים כבר להתחיל לארוז (לא. לא ממש. עד לקבלת המפתח יחלפו עוד מים רבים בנחל הירקון הסמוך). אלה מוגדרים כנרשמי שלב א' בסדרת ההגרלות, וכל 91 הזכאים יקבלו דירות.

בשלב השני מוגרלים דירות לבני המקום מתוך סדרה ב'. 630 משקי בית המוגדרים כבני המקום נרשמו להגרלה והם יתמודדו על 152 דירות בסך הכל. רק לאחר מכן מתחילה ההגרלה לכל יתר הנרשמים וההגרלה חוזרת לסדרה א'. קרוב ל-200 נרשמים מסדרה זו יזכו בדירה מוזלת במיוחד בצפון בני ברק.

לסדרה ב' נרשמו 1,804 משקי בית, שליש מהם (630) כאמור מוגדרים בני המקום שניסו להתמודד על דירה בשלב השני. אם נוריד מהם את 152 הזוכים לכאורה מבני המקום, נגיע ל- 1652 משקי בית המתמודדים על כ-830 דירות בסך הכול – כך שהסיכוי של נרשמי סדרה ג', 2,770 במספר, נראה על פניו קלוש מאוד.

בפרסומים ניתן לראות כי 4,873 משקי בית נרשמו לכלל ההגרלות בבני ברק, 1,738 מתוכם הם בני המקום. ראוי לציין שבשלב האחרון מתבצעת הגרלה לקביעת סדר בחירת הדירות של כל הזוכים שהוגדרו בשלבים הקודמים. משרד השיכון מדגיש שהפעולות מתבצעות במחולל ההגרלות ללא התערבות יד אדם.

לשר האוצר כחלון, המנוע העיקרי של מכרזי 'מחיר למשתכן' חשוב להוסיף (אולי כדי לקבל נקודות זכות נוספות בדרך לחלוף על אחוז החסימה) ש-5,210 יחידות דיור אלה העומדות להגרלה הנוכחית יתווספו לכ-65,000 יחידות דיור שכבר הוגרלו ב-76 יישובים שונים. מתוכן למעלה מ-25 אלף יחידות דיור עם היתר בניה מלא ובשלבי בניה שונים וזאת בנוסף ללמעלה מ-10,000 יחידות דיור עם החלטת ועדה (היתר בתנאים). בסך הכל 81 יישובים השתתפו בהגרלות 'מחיר למשתכן' לאורך שלוש שנים של הממשלה האחרונה ששרדה קצת פחות מארבע שנים.

תוצאות ההגרלה צפויות להימסר לזוכים במהלך חודש אפריל, כשייתכן ויבמשרד השיכון 'ימשכו' מעט את מועד מסירת שמות הזוכים עד לאחר הבחירות, וזאת כדי לא לבוא לידי חשש של שוחד בחירות סמוי.

כתיבת תגובה