מטבח, פינת אוכל וסלון כחלל משותף – איך עושים את זה?

הטרנד, הדירות הקטנות יחסית, ושינוי התפיסה בחלל הציבורי בבית, מציבים את הצורך ליצירת חלל משותף גדול להרבה פונקציות. תכנון נכון זהו היסוד ליצירה מוצלחת

חלל ציבורי משותף shutterstock

לפני שמתחילים לתכנן ולעצב בית חשוב מאוד להבין מי הם בעלי הבית, ואת צרכיהם. תכנון נכון זה תכנון שמותאם ללקוח לפי סגנון חייו מה שמתאים לאחד לא בהכרח יכול להתאים לאחר .

השינוי הבולט ביותר בתכנון ועיצוב דירה ללקוח חרדי/דתי הוא בחלל הציבורי. בזמן שבציבור הכללי תכנון ועיצוב חדר המגורים הציבורי יהיה סביב מיקום הטלוויזיה, בציבור החרדי והדתי התכנון ייסוב סביב פינת האוכל וספריית הקודש.

מה היא פינת אוכל?

פינת האוכל של ימינו התחילה כחדר אוכל עוד מהזמנים שהמטבח היה חדר סגור שבו הוכן האוכל והוגש לחדר האוכל, אף אחד לא חשב להקצות פינה לצד המטבח ובטח שלא להשיק אותה לסלון.

כיום בתכנון המודרני המטבח נהפך לרהיט, הבידול בין המטבח לחדר האוכל היטשטש, והמחיצות בין החדרים יורדות. התכנון העכשווי בונה חלל ציבורי אחד שמורכב ממטבח, פינת אוכל וסלון.

לא לחינם נחשבת פינת האוכל לאחד החללים המאתגרים מבחינה עיצובית ותכנונית. מצד אחד יש רצון ליצור חלל גדול לארוחות השבת ואירוח, אך יש להתחשב בכך שבשאר כל ימי השבוע השימוש בשולחן הסלוני פוחת, וישנה נטייה להפוך אותו למקום אחסון לניירת ,לתיקים, למגבעות ולחליפות. 

כדי לגמד את הבעיה ולתת לפינת האוכל מקום חשוב, יש להשקיע מחשבה והבנה בצרכי הבית בכדי לבחור את פינת האוכל. צריך להתאים אותה לגודל המשפחה כמות ותדירות האורחים ולגודל וצורת החלל.

פינת האוכל צריכה להיות בקרבה ישירה למטבח, ושלא נמצא את עצמו עוברים בערב שבת עם סיר מרק רותח מעל ספות .

לתחום את אזור שולחן האוכל shutterstock

לתחום את אזור שולחן האוכל

בגלל שהיום צובר תאוצה תכנון החלל הציבורי כחלל אחד גדול, שפרט לטרנד העיצובי המעודכן נוצר גם בעקבות הקטנת שטחי הדירות והכנסת מספר פונקציות רבות בשטח קטן, חשוב לתת לכל חלק את המסגור והתיחום שלו.

בגלל המורכבות בפונקציה של פינת האוכל אני אוהבת לתת לה מקום של כבוד ותחימה בחלל, וניתן לעשות זאת בדרכים שונות. אפשר לבחור שטיח או ריצוף שונה ומעניין מתחת לשולחן האוכל, ואפשר ע"י צבע או טפט שונה בקיר הצמוד לשולחן.

חשוב מאוד למקם תאורה במרכז השולחן שתיתן אור גם כאשר השולחן במצב פתוח.

קיר צבוע המגדיר את אזור פינת האוכל

ספה – מקומות ישיבה והעמדה נכונה

את אזור הספות מומלץ למקם בחלל פנימי יותר מאזור המטבח ופינת האוכל ועדיף בסמוך לאזור יציאה למרפסת או חלון.

גודל הספה וצורת הספות צריכה להיות מותאמת לגודל ולצורת החלל.  ולמרות שכיום יש טרנד של ספה פינתית, חשוב לדעת כי ספה זאת בהחלט לא מתאימה לכל סלון. למשל טעות הנפוצה היא, שספה פינתית מתאימה לחלל קטן ומנצלת אותו היטב, אולם בפועל פינת הספה היא בעצם שטח מת, ולא ניתן לשבת שם מבחינת נוחות. כך בעצם נותרנו עם ספה קטנה לא מנוצלת ולא מנצלת את השטח.

לחללים קטנים אני ממליצה ללכת על ספה אחת של 2-3 מושבים וכדי ליצור פינת סלון אפשר להוסיף כורסא או שתיים בהתאם לשטח.

כמובן שגם את פינת הסלון כדאי לתחום ע"י שטיח או ע"י תאורה.

מיקום הספרייה המשמשת גם כרהיט שבה בדר"כ תמוקם גם הוויטרינה לכלי הכסף הוא הגמיש ביותר, ניתן למקם אותה בפינת האוכל או בפינת הספות, וזה תלוי בעיקר במיקום שייתן את האפקט הרצוי.

בידול באמצעות ריצוף שונה shutterstock

 

שירה גולן היא אדריכלית ומעצבת פנים

ניתן ליצור איתה קשר בטלפון: 0547212583

או במייל  [email protected]

כתיבת תגובה