מי אשם בכישלונם של אלפים בבחינות לשכת עורכי הדין?

2,481 איש ניגשו לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין. כמה מתוכם עברו את המבחן? למעלה מ-1,700 נכשלו! מה זה אומר על השאלות במבחן ומי אשם בפארסה שחוזרת על עצמה שוב ושוב בשנים האחרונות?

בחירות ללשכת עורכי הדין. אילוסטרציה. צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

הבוקר (ג) פרסמה לשכת עורכי הדין את תוצאות בחינות ההסמכה האחרונות ומהנתונים עולה כי קרוב לשבעים אחוזים מהנבחנים נכשלו בבחינה. מצוקת תלמידי המשפטים כבר הפכה לתופעה. מספר פעמים בשנה אנו נחשפים לנתונים מדהימים שמשקפים כישלון מהדהד.

השאלה היא אם מדובר בכישלון של מוסדות הלימוד או של הלשכה שמנסחת מבחנים בלתי אפשריים. בשיחה שערכנו עם עורכת דין שקיבלה לאחרונה את תעודתה, התברר כי נדרשו לה חמש בחינות, על מנת לקבל את התעודה הנכספת.

לטענתה "המבחנים של לשכת עורכי הדין בנויים כדי להכשיל כמה שיותר נבחנים. זו גילדה סגורה שרוצה לצמצם את מספר המצטרפים לשורותיה. השקעתי כל-כך הרבה שנים וכל-כך הרבה כסף בתעודה הזאת. אם הייתי יודעת מראש מה עליי לעבור, הייתי בוחרת בתחום אחר לגמרי".

קרוב לשישים אחוזים מהנכשלים הם תלמידי משפטים שזו להם בחינת ההסמכה הראשונה. כל מורה יודע שאם אחוז כה גבוה של תלמידים נכשל בבחינה, עליו לעשות חשבון נפש. השאלה המרכזית שכבר הובאה לעיל, היא מי אשם בכישלון המהדהד שחוזר על עצמו שוב ושוב. האם שאלות המבחן הן הבעייתיות או שהמורים והמרצים לא עושים את עבודתם נכונה.

בוגר משפטים נוסף עמו שוחחנו, טען כי ויתר על תעודת עורך הדין. "ברור שלא אעבור את המבחן. אז בשביל מה. אני בעל תואר במשפטים וזה מספיק לי. לא רוצה לעבור שוב את מסלול הייסורים של הלשכה. לא יעלה על הדעת שכל מוסדות הלימוד עושים עבודה גרועה. הם מאשימים את המכללות, מה? הם טוענים שכל המרצים שחלקם בעצמם בעלי תעודה של הלשכה, לא יודעים ללמד?! זה אבסורד שזועק לשמיים ואף אחד לא מטפל בזה. הבחינות הזויות והסיכוי לעבור אותן, גם אתה תלמיד מצטיין, נמוך  מאוד. בטח בפעם הראשונה".

בידיעה בעניין שהופיעה ב'כלכליסט' טען מקור בלשכת עורכי הדין כי "בכל בחינה יש שאלות על עדכוני חקיקה שזה בערך 2-3 שאלות. בשנת 2016 שרת המשפטים הייתה מאוד פעילה והעבירה הרבה מאוד עדכוני חקיקה. ועדת הבחינה לקחה ועשתה מזה 15 שאלות. מי שקרא את העדכונים קיבל במתנה 15 נקודות. מי שלא טרח לקרוא את העדכונים והכיר את הסעיפים הישנים – נפל". האנשים עמם שוחחנו אינם מקבלים את הטיעון ואומרים: אם כך, מדוע התופעה הזו חוזרת על עצמה שנה אחרי שנה, מבחן אחרי מבחן?

כתיבת תגובה