מס הגודש אוטוטו פה: כ-130 שערים – והעסקים מתקוממים

הוצאה של עוד 1,500-600 שקלים בכל חודש | בתגובה לתוכנית משרד האוצר להטלת מס גודש בגוש דן ופרסום מיקום השערים להערות הציבור, באיגוד לשכות המסחר מתקוממים: "על האוצר למשוך מידית את הצעת מס הגודש שהוא עצמו הציע. המס מבוסס על עקרונות יסוד מעוותים. הוא יערער יחסי עבודה, עלות נוספת של עסקים וכמובן יעלה משמעותית את יוקר המחיה" | מס הגודש החדש – כך זה יעבוד

שערי כניסה לכביש אגרה, ברוסיה | צילום אילוסטרציה: 2919569, מקור: Pixabay

משרד האוצר פרסם בסופ"ש האחרון להערות הציבור את נקודות הציון שבהן ימוקמו כ-130 השערים הייחודיים, שעליהם יורכבו מצלמות מיוחדות כדי שרשות המסים תוכל לגבות מהנהגים העוברים בכניסות לגוש דן, את תשלום מס הגודש.

המחיר המקסימלי לרכב פרטי שייכנס בשעות העומס וייצא בשעות העומס הינו 37.5 שקלים ליום. בתגובה, איגוד לשכות המסחר פרסם היום כי הוא מתנגד בתוקף לתוכנית המוצעת בכלל ולדרישה מתושבי העיר תל אביב בפרט. 

"את תוכנית מס הגודש על רכבים הנכנסים לעיר תל אביב יש לבטל מעיקרה ואפילו קודם דיון. לא יתכן שעל תושבי העיר ואנשי העסקים של העיר יוטל מס גודש על שום שהם נעים בתוך עירם. משהו מאד לקוי בתפיסה המאוד בסיסית של תוכנית המתאר של מס הגודש. אפשר על פי הגיון מסוים לדרוש ממי שנכנס מעיר אחרת אל העיר תל אביב מס גודש על שהוא מגביר צפיפות בהיכנסו לעיר בה אין הוא תושב ובה אין הוא משלם מסים עירוניים המממנים את פעילות העיר והתשתית הקיימת.

"אך אי אפשר לפגוע בזכות היסוד של תושב העיר תל אביב המשלם מסים כבדים כדי לממן את פעילות העיר לשלם מס נוסף על שום שהוא מרשה לעצמו לנע עם מכוניתו בתוך עירו שלו. זהו ניסיון שגוי הגורם עוול חמור לתושבי העיר כולם וכן לכלל בעלי העסקים תושבי העיר", טוען עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

בחינת גובה מס הגודש המוצע מעלה שאין מדובר במס שולי חדש. מדובר במס שהוא במהותו עוולה המסתכם ב-600 ₪ עד 1,500 ₪ לחודש. זוהי תוספת עלות נכבדה לכל המגזר העסקי הפועל בעיר שכן מרבית בעלי העסקים אינם גרים במרחק הליכה ברגל ממקום עסקיהם. כמו כן, חלק גדול מן העובדים יצטרכו לשאת בנטל מס חדש ומכביד מאוד. הם יצטרכו – לצורך הגעה לעבודה מהשכונות שבתוך העיר – לשלם מס חודשי גבוה על כניסה למרכז העיר.

נשלם על הגודש. פקקים בגוש דן | צילום: אורי לנס, פלאש 90

לין מוסיף, כי "עובדים שיאלצו לשלם מס גודש יתבעו החזר המס מן המעסיקים שכן שכרם ירד. לכל מעסיק מספר משמעותי של עובדות ועובדים ומדובר בסכומים מצטברים. להמחשת האבסורד בתוכנית המוצעת ניתן לראות כי באוצר הפרידו לצורך ביצועה את יפו מהעיר תל אביב. זוהי בוודאי לא הדרך הנכונה להיאבק ביוקר המחיה ובעלויות העולות. מוטב שממשלת ישראל ומשרד האוצר לא יעמידו את מס הגודש המוצע במבחן המשפט וראוי ליטול חזרה הצעה זו ולבחון מחדש קודם לכל את עקרונותיה ומגבלות המס".

חברת נתיבי איילון פרסמה במהלך חודש ספטמבר האחרון מכרז לתכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מיזם אגרות הגודש – שמוערך במאות מיליוני שקלים, מתוכם רק 150 מיליון יינתנו כמענק הקמה. החברה שתזכה בהפעלת השערים הטכנולוגיים תשדר את החיובים לרשות המסים, אך החברה גם תגבה את האגרות עבור המדינה. המכרז הינו ל-12 שנים, עם אופציה להארכה של עוד שש שנים, עם נקודת יציאה באמצע. את הקמת השערים הפיזית תבצע נתיבי איילון בפועל, חברה ממשלתית, שתשקיע סכום משוער של כ-180 מיליון ש"ח בהקמתם.

המס החדש שצפוי להיכנס לתוקף במרץ 2025, עשוי להביא – מלבד הפחתת העומס – להכנסות של כמיליארד שקל בשנה למדינה וליצור תמריץ שלילי לתנועת רכבים פרטיים בשעות העומס, ועידוד שימוש בתחבורה ציבורית.

לפי התכנית, שאושרה בחוק ההסדרים הקודם, גוש דן יחולק לשלוש טבעות – פנימית, תיכונה וחיצונית שישמשו כאזורי תשלום שונים. גובה התשלום בדומה לנתיב המהיר, יושפע משעות העומס. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים. לפי מה שנקבע בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 6:30-10:00 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה ו-10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית.

בנסיעה לכל כיוון בין השעות 15:00-19:00 יגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו-5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית רכבים דו-גלגליים, אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות יהיו פטורים. משאיות במשקל של מעל 12 טון ישלמו תשלום כפול ולא תהיה להן מגבלת חיוב יומית.

כאמור, בסופ"ש האחרון (ה'), פרסם משרד האוצר להערות הציבור טיוטת צו מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן (מיקום השערים), התשפ"ג-2022, בהתאם לחוק מס להפחתת גודש התנועה באזור גוש דן, התשפ"ב-2021 שקבע בסעיף 7 כי "יוצבו על תוואי גבולות טבעות החיוב שערים שיתעדו את נסיעת כלי הרכב החוצים את גבולות טבעות החיוב".

בסעיף 8 לחוק נקבעה סמכותו של שר האוצר, לאחר התייעצות עם שר התחבורה, לקבוע על גבי גבולות טבעות החיוב את המקומות שבהם יוצבו השערים. בהתאם, מוצע בצו זה לקבוע את המקומות בהם יוצבו השערים. מיקום השערים המדויק נקבע בהתאם להוראות סעיף 8 לחוק ועל בסיס שיקולים תפעוליים, לרבות קירבה מירבית לטבעת הגודש, אפקטיביות זיהוי מספרי רכב, מגבלות הנדסיות ותכנוניות וכיוצא באלה.

תגובה אחת ל: "מס הגודש אוטוטו פה: כ-130 שערים – והעסקים מתקוממים"

  1. "אין פורענות באה לעולם אלא בשביל עמי הארץ"
    טפשות או רשעות או שניהם ביחד

כתיבת תגובה