משחקים עם ברז הכיבוי

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "משחקים עם ברז הכיבוי – צמצום ההרחבה (לפחות בסין) עלול להגיע מוקדם מהצפוי דבר שעלול להעלות את התנודתיות בשווקים"

נוף סיני | צילום: Jumpot Tharungsri, שאטרסטוק

בניגוד לבנקים המרכזיים בארה"ב, באירופה וביפן – בסין כבר מתחילים לשקול כיצד לצמצם את המדיניות המאוד מרחיבה, גם בשל החששות מעלייה באינפלציה בהמשך השנה אבל גם בשל עליית מחירי הנכסים הפיננסיים. להערכתנו, הניסיון הזה מראה שצמצום ההרחבה (לפחות בסין) עלול להגיע מוקדם יותר ממה שחושבים.

העלייה בתחלואה בעולם, החרפת ההגבלות והווריאנטים החדשים לנגיף שהתגלו גם בסין, ציננו את סנטימנט חברות התעשייה בסין, כך על פי מדד מנהלי הרכש לינואר שירד ל-51.5 נקודות (לעומת 53 בדצמבר). החברות מציינות שההתרחבות עדיין נמשכת, אך בקצב איטי יותר בעיקר בשל ירידה בביקושים ליצוא בעולם. בנוסף החברות ממשיכות להדגיש את העלייה במחירי חומרי הגלם שמעיבים על המרווחים. העלייה במחירים והחששות מעלייה באינפלציה בהמשך השנה מדאיגות את הבנק המרכזי.

נציג הבנק המרכזי הסיני ציין שהם בוחנים את הסיכונים מעלייה חדה במחירי הנכסים שנגרמו גם מהתמיכה האגרסיבית של הבנק. דבריו קדמו ל'ספיגה' מפתיעה של נזילות מהשווקים בסכום של כ-90 מיליארד דולר. הפעולה גרמה לירידות בשווקי המניות ועלייה חדה בריבית הבין-בנקאית הקצרה. העלייה בריבית נעצרה רק מספר ימים לאחר מכן כאשר הבנק הזרים נזילות, ונגיד הבנק ציין שהם לא מתכוונים לסגת מוקדם מהמדיניות המרחיבה.

 להערכתנו, הניסיון הראשוני הזה מראה שצמצום ההרחבה (לפחות בסין) עלול להגיע מוקדם יותר ממה שחושבים דבר שעלול להעלות את התנודתיות בשווקים.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה